قیمت لوله داربست از ابتدای 1401 تا امروز، دچار چه تغییراتی شده است؟

قیمت لوله داربست
تور لحظه آخری-کاماپرس

لوله داربست نوعی از پروفیل فولادی بسته و نگهدارنده سازه‌ها و افراد است. از این محصول برای ساخت سازه‌هایی مقاوم برای افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند، استفاده می‌شود. این روزها سرنوشت قیمت لوله داربست در دستان بازار آهن‌آلات و شرایط سیاسی کشور است و با هر خبر جدیدی، قیمت آن دست‌خوش تغییر می‌شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از گروه صنعتی صبا، به دلیل رابطه مستقیم کیفیت لوله داربست با جان افراد، رعایت استاندارهای تولید در آن اهمیت بالایی دارد. در گذشته از چوب برای ساخت چنین سازه‌هایی استفاده می‌شد؛ اما به دلیل این‌که چوب توانایی تحمل وزن بالا را نداشت، لوله‌های پروفیلی و داربست جایگزین آن شد. در تمام پروژه‌های ساختمانی برای دسترسی به نقاط دارای ارتفاع بیش‌از دو متر، استفاده از داربست ضروری است.

ویژگی‌ها و کاربردهای لوله داربست چیست؟

لوله داربست را که با نام لوله داربست 5 نیز در بازار می‌شناسند، جزو لوله‌های درز مستقیم است. برای تولید این لوله‌ها از ورق‌های آهن استفاده می‌شود. به همین دلیل نوسانات قیمت آهن، تاثیر بسیار زیادی بر نرخ تمام‌شده لوله‌های داربست دارد. این لوله‌ها با کمک بست داربست به یکدیگر متصل می‌شوند و کارگران ساختمانی می‌توانند تخته زیرپایی را روی آن قرار دهند تا بتوانند در ارتفاع مشغول به کار شوند. امروزه بدون استفاده از این لوله‌ها، ساختمان‌سازی غیرممکن خواهد بود.

استانداردهای متنوعی در سطح جهانی، برای لوله‌های داربست وجود دارد. این محصول در ایران معمولا در ضخامتی بین 1.5 تا 3 تولید می‌شود. هرچقدر که ضخامت لوله‌ها بیش‌تر باشد، استحکام و قیمت لوله داربست بیش‌تر خواهد بود. جنس این لوله‌ها می‌تواند از ورق سیاه فولادی یا ورق گالوانیزه باشد. قیمت لوله‌ گالوانیزه از فولادی کمی بیشتر است اما به همان نسبت طول عمر بیشتری هم دارد.

لوله داربست ، معمولا به طول 6 متر در بازار یافت می‌شود. اما در طول 3 و 4 متر نیز در کارخانه‌ها تولید می‌شوند. وزن لوله‌ها با توجه به طول، ضخامت و جنس آن، با فرمول مشخصی محاسبه و قیمت‌گذاری می‌شوند. وزن متداول این لوله‌ها در بازار 14 و 17 کیلویی است. لوله‌های داربست از پرکاربردترین لوله‌ها در صنعت ساخت‌وساز است که تعداد کارخانه‌های تولیدکننده آن در ایران، قابل توجه است.

راز آسمان پایتخت

برای محاسبه وزن لوله داربست از فرمول زیر استفاده می‌شود. در این فرمول، W بیانگر وزن لوله فولادی به کیلوگرم، T بیانگر ضخامت لوله به میلی‌متر و OD نشان‌دهنده قطر بیرونی لوله به میلی‌متر است.

W = ( OD – T ) * T * 0.147

لوله داربست-کاماپرس

عوامل موثر بر قیمت لوله داربست چیست؟

قیمت لوله داربست به عوامل متنوعی بستگی دارد. مواردی مانند میزان تقاضا، هزینه تمام‌شده ساخت لوله، قیمت کارخانه، شرایط سیاسی، تحریم‌ها، بورس کالا و نرخ لوله در بازار جهان، در قیمت تمام‌شده آن تاثیرگذار است. هم‌چنین قیمت این لوله‌ها، به دلیل افزایش تورم، نرخ دلار و تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه، دچار نوسانات شدیدی شده است. چراکه ماده اولیه آن از آهن است و قیمت‌ آن به صورت روزانه و بعضا ساعتی، به شکل چشم‌گیری تغییر می‌کند.

بررسی‌های انجام شده بر روی نوسانات قیمت لوله و پروفیل ، نشان می‌دهد که در ابتدای سال 1401، به دلیل گسترش ساخت‌وساز و بالارفتن تقاضا، قیمت این لوله‌ها به‌طور ناگهانی افزایش داشته است. در چند ماه اخیر نیز به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و تخفیف‌های اعمال‌شده بر محصولات فولادی روسی، رکورد عجیبی در بازار فولاد کشور ثبت شد. تا جایی که شاهد کاهش 26 درصدی قیمت‌ها بودیم.

افت پروژه‌های عمرانی و عدم اجرای جدی طرح مسکن ملی، منجر به ادامه سیر نزولی قیمت لوله داربست در ماه‌های اخیر شد. این روند آن‌قدر ادامه پیدا کرد که قیمت آن دچار رکود عمیقی در بازار لوله شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با کاهش دما و کم شدن حجم ساخت‌وساز در ماه‌های آتی، خصوصا در فصل زمستان، قیمت لوله داربست سیر نزولی خود را تا مدتی ادامه دهد. با این وجود، ممکن است عوامل موثر دیگری مانند نوسانات دلار، تغییرات نرخ تورم، مواد اولیه، قیمت جهانی شمش فولاد و… ، این سیر نزولی را متوقف کند.

خرید لوله داربست از مجموعه‌های مطمئن

اعتماد به شرکت‌های فروش داربست به خصوص برای تازه‌واردان به این بازار، شاید کار سختی به نظر برسد؛ چراکه اگر خریدار تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد، در خرید و نصب لوله‌ها دچار مشکلات متعددی خواهد شد. اما مراجعه به مجموعه‌های خوش نام و کاربلد، می‌تواند بسیاری از این مشکلات را رفع کند.

بازار فروش لوله داربست بسیار رقابتی است و شاید به سختی بتوان آن را با قیمتی مناسب تهیه کرد؛ اما مجموعه‌ای مانند صباپروفیل که به رابطه اقتصادی «برد-برد» در بازار معتقد است، علاوه بر دسترسی به کامل‌ترین و دقیق‌ترین خدمات در حوزه لوله و پروفیل سبک و سنگین، تلاش می‌کند این خدمات را با هزینه‌ای مقرون به صرفه برای مشتریان فراهم کند. به همین دلیل مشتریان گروه صنعتی بازرگانی تخصصی صباپروفیل، می‌توانند تا سقف ۳۰ درصد از تخفیف این خدمات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه صنعتی صبا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز