فاصله بین تزریق دوز دوم و سوم و چهارم واکسن کرونا چقدر است؟

واکسن کرونا-کاماپرس
لست سکند

بیشتر کشورها تزریق دوز تقویتی یا دوز سوم را برای همه افراد بالای ۱۲ سال ‌توصیه می‌کنند. کاهش فاصله زمانی بین دوز دوم و سوم و چهارم، برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر جامعه اعمال شده است. اگرچه واکسن به طور صدردرصد از افراد در برابر بیماری محافظت نمی‌کند، اما خطر ابتلا به ویروس و مرگ‌ومیر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نامه‌ای به معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، آخرین مصوبات و به‌روزرسانی‌های تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا را ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا-کاماپرس

شرایط و زمان تزریق دوز سوم کووید-19

دوز سوم واکسن کرونا با افزایش آنتی بادی باعث بهبود سیستم ایمنی در مقابل بیماری کرونا می‌شود. وزارت بهداشت تزریق سه دوز واکسن را از شرایط برخی مسافرت‌های داخلی و خارجی اعلام کرده است و دغدغه تزریق دز سوم واکسن کرونا افزایش یافته است.

راز آسمان پایتخت

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالا 18 سال که حداقل سه ماه از تزریق دوز دوم آنها گذشته است انجام می‌شود. تمام افراد بالا 18 سال می‌توانند با فاصله زمانی ذکر شده برای تزریق دوز سوم، به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند.

تزریق دوز چهارم واکسن کووید-19

به گفته مصوبه کمیته ملی واکسن کرونا تجویز دوز چهارم واکسن را برای گروه سنی 70 سال به بالا با فاصله حداقل چهار ماه پس از تزریق دوز سوم آغاز می‌شود. افراد بالای 70 سال، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و پرسنل بهداشت و درمان نسبت به تزریق دوز چهارم به فاصله ۴ تا ۶ ماه پس از نوبت سوم واکسن اقدام کنند.

نوع واکسن دوز سوم و چهارم

با توجه به مصوبه کمیته ملی واکسن کووید 19، افرادی که دو نوبت واکسن اولیه آن‌ها توسط واکسن‌های غیرفعال (سینوفارم، کوواکسین بهارات و کوو ایران برکت) انجام شده، باید دوز سوم را مشابه واکسن‌های دیگر به فاصله حداقل سه ماه بعد از نوبت دوم دریافت کنند.

کسانی که واکسیناسیون اولیه آنها با واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا انجام شده، باید نوبت یادآور را با پلتفرم مشابه و با فاصله زمانی سه ماه از نوبت دوم دریافت کنند.

کسانی که واکسن‌هایی با پلتفرم برکت، سینوفارم و بهارات تزریق کردند، در صورت تمایل می‌توانند از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس در دوز سوم استفاده کنند.

نوع واکسن نوبت چهارم ترجیحا مشابه تزریق واکسن سوم باشد.

واکسن کرونا-کاماپرس

کسانی که به کرونا مبتلا شدن دوز سوم را چه زمانی تزریق کنند؟

افراد مبتلا به کرونا باید تا مدتی از تزریق دوز سوم واکسن کرونا اجتناب کنند. این افراد باید حداقل سه هفته پس از شروع علائم بیماری برای تزریق دوز سوم اقدام کنند. این فاصله زمانی برای دوز‌های اول و دوم نیز صادق است.

بیماران پس از بهبودی و گذشته ۶ هفته از بیماری، با تزریق واکسن ایمنی خود را بالا می‌برند. این بیماران هم ایمنی حاصل از ابتلا را کسب کرده‌اند و هم ایمنی حاصل از واکسن در بدن آنها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز