شبکه نظیر به نظیر چیست؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

اگر از جمله افرادی باشید که کار و فعالیت روزانه شما با اینترنت سر و کار دارد، احتمالا بارها اصطلاح P2P یا نظیر به نظیر را شنیده‌اید. گسترش اینترنت و استفاده از تکنولوژی، شبکه و خدمات شبکه را به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فعالیت‌ سازمان‌ها و غیره تبدیل کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فناوری اطلاعات اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شبکه نظیر به نظیر یا P2P یک زیرساخت بر پایه IT است که با برخورداری از یک معماری توزیع شده، دو یا چند سیستم کامپیوتری را با هدف اشتراک‌گذاری منابع و اطلاعات به یکدیگر متصل می‌کند. استفاده از خدمات شبکه نظیر به نظیر به‌واسطه مزایایی چون گسترش‌پذیری بالا، قابلیت اضافه کردن آسان سیستم‌های جدید، اشتراک‌گذاری سریع فایل‌ها و غیره به‌شدت مورد توجه قرار دارد.کاماپرس در ادامه به معرفی این شبکه و مزیت‌های استفاده از آن می‌پردازد.

آشنایی با مفهوم شبکه نظیر به نظیر

برای آشنایی با مفهوم شبکه نظیر به نظیر بهتر است ابتدا با مفهوم شبکه آشنا باشید. شبکه شامل اتصال دو یا چند سیستم مانند کامپیوتر برای اشتراک‌گذاری منابع و ایجاد ارتباط میان کاربران است.

شبکه نظیر به نظیر یا Peer to Peer که به آن P2P نیز می‌گویند، شامل گروهی از دستگاه‌ها مانند کامپیوتر یا لپ‌تاپ است که به‌طور جمعی داده و فایل‌ها را ذخیره کرده و به اشتراک می‌گذارند. در این نوع معماری شبکه هیچ نود یا گره مرکزی وجود ندارد. کامپیوترها یا دستگاه‌های موجود در یک شبکه نظیر به نظیر Peers نام دارند و هریک از این دستگاه‌ها دارای قدرت مستقل بوده و هیچ‌یک بر دیگری ارجحیت ندارد. درواقع تمام این دستگاه‌ها بدون نیاز به سیستم مدیریت مرکزی، منابع را میان یکدیگر تقسیم می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

شبکه نظیر به نظیر چطور کار می‌کند؟

نحوه فعالیت شبکه نظیر به نظیر به این صورت است که هر نود یا سیستم می‌تواند فایل‌ها را در شبکه ذخیره و نگهداری کرده و به نسبت دیگر نودها و سیستم‌ها دارای دو نقش سرور و کلاینت است. هر سیستم می‌تواند اطلاعات موردنیاز یا فایل‌ها را از سیستم دیگر دانلود کرده یا در آن آپلود کند. درواقع هر سیستم یا گره به‌عنوان کلاینت در یک شبکه نظیر به نظیر، دیتاهای موردنیاز را دانلود کرده و در نقش سرور به دیگر سیستم‌ها در دریافت دیتاها و فایل‌ها کمک می‌کند. این ویژگی موجب شده است تا افزایش تعداد سیستم‌ها در شبکه‌های نظیر به نظیر نهایتا عملکرد شبکه را افزایش دهد. شبکه‌های نظیر به نظیر از نظر ساختار دارای سه نوع ساختار یافته، بدون ساختار و هیبریدی است

شبکه نظیر به نظیر چه مزایایی دارد؟

استفاده از خدمات شبکه مانند شبکه نظیر به نظیر دارای مزیت‌های گوناگونی است که در ادامه بررسی شده است؛

اشتراک‌گذاری سریع و آسان: مهم‌ترین کاربرد شبکه‌های نظیر به نظیر، اشتراک‌گذاری فایل‌ها است؛ این شبکه می‌تواند فایل‌های متعدد را در مدت زمان بسیار کم و به‌سرعت منتقل کند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها: از مزیت‌های استفاده از خدمات شبکه نظیر به نظیر، کاهش هزینه‌های راه‌اندازی شبکه و یک سیستم جداگانه برای سرور است.

انعطاف‌پذیری بالا: شما می‌توانید به‌راحتی سیستم و دستگاه‌های جدیدی را بدون نیاز به پیکربندی جدید، برای این شبکه تعریف کنید. این ویژگی یکی از مزیت‌های شبکه P2P نسبت به شبکه‌های سرویس‌دهنده است.

اطمینان از عملکرد شبکه: شبکه نظیر به نظیر برخلاف شبکه‌های سرویس گیرنده،حتی در صورتی که سیستم مرکزی یا یکی دیگر از سیستم‌ها از کار بیفتد، عملکرد آن بدون تغییر فعال می ماند این شبکه‌ تنها در صورتی از دسترس خارج می‌شود که همه کامپیوترهای درون شبکه خاموش شوند.

کارایی و عملکرد بالا: خدمات شبکه نظیر به نظیر علاوه بر قابلیت اضافه شدن دستگاه جدید، قابلیت همکاری میان دستگاه‌هایی که دارای منابع مختلفی هستند را نیز داشته و از این نظر به نفع کل شبکه عمل می‌کنند.

خدمات شبکه با رایانه کمک

ایجاد و راه‌اندازی شبکه نظیر به نظیر، امری پیچیده و تخصصی است که نیازمند استفاده از خدمات شبکه است. رایانه کمک یک مرکز معتبر و فعال در زمینه کامپیوتر و شبکه است که خدمات ویژه و متعددی را برای فراهم کردن امنیت شبکه به شرکت‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. برای دریافت خدمات شبکه و راه‌اندازی شبکه نظیر به نظیر می‌توانید به‌شکل حضوری در تمام نقاط تهران و به شکل تلفنی در شهرستان‌ها از خدمات مجموعه رایانه کمک بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز