سیستم اعلام حریق ؛ راه حل منطقی برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی

تور لحظه آخری-کاماپرس

بیش از یک دهه است که رعایت ضوابط ایمنی در ساختمان سازی از سوی سازمان آتش نشانی کشور پیگیری می‌شود؛ بر همین اساس ساختمان‌های مسکونی بالای 6 طبقه و بناهای غیرمسکونی بیش از یک طبقه، باید از آتش نشانی تاییدیه بگیرند. نصب سیستم اعلام حریق یکی از اقداماتی است که باید در این ساختمان‌ها انجام شود تا تاییدیه ایمنی آتش نشانی صادر شده و در نهایت سازندگان بتوانند گواهی پایان کار را از شهرداری دریافت کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ساختمان و عمران، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سیستم اعلام حریق به دو نوع متعارف و آدرس‌پذیر تقسیم می‌شوند. همچنین، اجزای سیستم اعلام حریق شامل آشکارسازهای دود، نقاط تماس دستی، زنگ هشدار، فلاشر و پنل کنترل می‌شود. بنابراین پیش از انتخاب سیستم اعلام حریق مناسب برای یک ساختمان، بهتر است با انواع این سیستم‌ها و اجزایشان آشنا شوید.

ویژگی سیستم اعلام حریق متعارف یا معمولی

این نوع سیستم نسبت به نوع آدرس‌پذیر، قیمت کمتری دارد و معمولاً در فضاهای کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم اعلام حریق متعارف، ساختمان به چند منطقه شناسایی مختلف با یک یا چند حسگر در یک منطقه تقسیم می‌شود.

تمام نقاط تماس دستی و سنسورها به یک مدار اختصاصی روی کنترل پنل متصل شده و زمانی که آشکارساز فعال می‌شود، کنترل پنل منطقه‌ای که درگیر آتش‌سوزی شده است را نشان می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

نقطه ضعف سیستم اعلام حریق متعارف این است که منطقه مورد نظر باید به صورت دستی کنترل شود تا منبع دقیق زنگ هشدار را نشان بدهد. مشخص است که این مسئله در شرایط اضطراری موجب اتلاف وقت می‌شود.

ویژگی سیستم اعلام حریق آدرس‌پذیر

این نوع سیستم‌ها هوشمند هستند و می‌توانند اطلاعات خاصی را در مورد سنسورهای مجزا ارائه بدهند.

هر کدام از اجزای سیستم مانند حسگرها و نقاط تماس، آدرس یا شناسه منحصر به فرد خود را دارند. این امر موجب می‌شود که کنترل پنل بتواند موقعیت دقیق، وضعیت سلامت اجزا، خطاها و آتش‌سوزی را گزارش بدهد.

با این حال، سیستم‌های اعلام حریق آدرس‌پذیر، نصب پیچیده‌تر و هزینه بالاتری دارند. معمولاً از این نوع سیستم‌ها در مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

اجزای سیستم اعلام حریق + قیمت

کنترل پنل: مدیریت سیستم اعلام حریق توسط کنترل پنل انجام می‌شود. از طریق مشاهده کنترل پنل می‌توان محل دقیق آتش‌سوزی را مشاهده کرد. کنترل پنل، سیگنال‌های مختلف را از دتکتورها دریافت کرده و به سیستم هشداردهنده فرمان می‌رساند. به همین دلیل، بهتر است تا این پنل در مکان‌های پر رفت و آمد نصب شود تا به راحتی قابل مشاهده باشد.

انواع کنترل پنل متعارف در بازه قیمت 2 میلیون و 712 هزار تومان تا 7 میلیون 705 هزار تومان در مجموعه «دی سی ای کالا» به فروش می‌رسد.

دتکتور: این قسمت موظف است تا سیگنال دریافتی را به کنترل پنل ارسال کند. دتکتورها انواع مختلفی مانند دتکتور حرارتی، دود، ترکیبی، گازی، شعله‌ای و بیم دتکتور دارند. هر کدام از انواع دتکتورها با توجه به ساختار خاص خود، سینگال مربوطه را دریافت می‌کنند و باعث نشان دادن فرمان‌های مختلف از سوی کنترل پنل می‌شوند.

نوع حرارتی و دودی دتکتورها نسبت به نوع شعله‌ای و گازی آن قیمت بسیار کمتری دارند. انواع دتکتورهای سیستم اعلام حریق در بازه قیمت 158 هزار تومان تا 9 میلیون و 600 هزار تومان به فروش می‌رسد.

شاسی اعلام حریق: این دستگاه، یک اجزای دستی محسوب می‌شود که توسط آن می‌توان در هنگام بروز آتش‌سوزی با شکستن شیشه شستی، وجود خطر را به دستگاه مرکزی اعلام کرد. این شاسی‌ها با توجه به نوع و کشور سازنده از 85 هزار تومان تا 575 هزار تومان موجود است.

آژیر اعلام حریق: این آژیرها از اجزای مهم سیستم اعلام حریق هستند که معمولاً در مسیرهای خروجی، راهروها و راه پله‌ها مشاهده می‌شود. آژیرها در واقع سیستم‌های صوتی هستند که پس از دریافت فرمان، شروع به هشدار کرده و افراد مستقر در ساختمان را از وقوع خطر آگاه می‌کند. بازه قیمت آژیر اعلام حریق در وبسایت دی سی ای کالا، از 135 هزار تومان تا 430 هزار تومان است.

برای خرید سیستم اعلام حریق به کدام مرکز مراجعه کنیم؟

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، سیستم اعلام حریق می‌تواند اجزای دیگری مانند: چراغ چشمک‌زن، چراغ ریموت سر درب اعلام حریق، جداکننده اتصال کوتاه و منبع تغذیه نیز داشته باشد.

مجموعه دی سی ای کالا، معتبرترین و با سابقه‌ترین فروشگاه تخصصی سیستم‌های حفاظتی، نظارتی و برق ساختمانی در ایران است که تمامی محصولات خود را با گارانتی معتبر به دست مشتریان می‌رساند. به علاوه، نصب انواع سیستم‌ها در شهرهای تهران و کرج توسط تیم متخصص دی سی ای کالا نیز به صورت اصولی و صحیح انجام می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط با : دی سی ای کالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز