سوال های امتحان نهایی چطور طراحی می شود؟

لست سکند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش ضمن اشاره به عدم لو رفتن سوالات امتحان نهایی درباره برگزاری آن نیز توضیحاتی ارائه داد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ آموزش، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایسنا، محسن زارعی گفت: در جلسات مختلف حتی از سوی برخی نمایندگان گفته می‌شود که آموزش‌وپرورش امکان برگزاری آزمون نهایی با حفظ امنیت را ندارد و ما میخواهیم اگر ضعفی دیده می‌شود به آموزش‌وپرورش کمک کنند تا این کار به نحواحسن انجام شود.

این مقام مسئول درباره سابقه برگزاری امتحانات نهایی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش سال‌هاست که امتحانات نهایی را در سطح کشور برگزار می‌کند که سربرگ‌ها برای تصحیح جدا می‌شوند و حوزه امتحانات خارج از مدارس دانش‌آموزان بوده که این نشانگر حساسیت زیاد روی این امتحانات است. اما اگر انتقادی برای برگزاری امتحانات نهایی وارد است باید منتقدان نقدشان را تفسیر کنند و بگویند منظورشان چیست.

راز آسمان پایتخت

طی سال‌های گذشته شاهد نشت سوالات امتحانات نهایی بوده‌ایم که زارعی در این باره گفت: امنیت آزمون‌ها بسیار مهم است که پروسه ارسال سوالات آزمون طی سال‌های اخیر به‌گونه‌ای انجام می‌شود که امکان لو رفتن سوالات وجود نخواهد داشت. طراحان سوالات به صورت ناشناخته انتخاب می‌شوند که در فضای کاملا قرنطیه تا بعد از برگزاری آزمون قرار می‌گیرند همچنین بانک جامع سوالات با عنوان بانک ابزارهای ارزشیابی نیز در دسترس طراحان قرار گرفته است.

این مقام مسئول افزود: این سامانه در اختیار تمامی دبیران قرار دارد و دانش‌آموزان نیز پس از توسعه آن می‌توانند در طراحی سوالات سهیم شوند که به این صورت بانک سوالات غنی خواهد شد.

راهکارهای جلوگیری از لو رفتن سوالات امتحان نهایی

زارعی ادامه داد: سوالات بر اساس استاندارها توسط گروه‌های آموزشی و دبیرخانه کشوری دروس بررسی می‌شوند که دانش‌آموزان سراسر کشور مدنظر قرار گیرند و سپس سوالات طراحی خواهند شد. سوالات نیز به صورت رمزی شده برای حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شوند که رئیس حوزه رمز را ثبت می‌کند و برگه‌های امتحانی  تکثیر می‌شود که پلمپ شده تحویل دانش‌آموزان خواهد شد. در این روش امکان لو رفتن وجود نخواهد داشت. البته خبر نشت سوالات منتشر شده مربوط به پس از توزیع برگه‌ها بود که توسط دانش آموز با ابزاری خاص صورت گرفته بود که در صورت کشف این موردها تمام دروس‌شان صفر می‌شود و محروم خواهند شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد:البته امکان انتشارات سوالات مسئله سازمان سنجش نیز هست و در مجوع تفاوتی ندارد زیرا انتشارات سوالات حتی اگر یک مورد هم باشد باز مسئله‌ساز خواهد شد. البته می‌توان از این عمل پیشگیری کرد که نیاز به کمک دستگاه‌های مرتبط دارد زیرا برخی سوالات در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و نیاز به همکاری دستگاه‌های انتظامی و امنیتی به صورت نظام‌مند است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز