راهنمای کامل انتخاب بهترین مدل آیفون برای نیاز شما: آیفون 13، 13 پرو یا 13 مینی؟

گوشی آیفون - کاماپرس
لست سکند

در سال ۲۰۲۱، اپل سری ۱۳ از گوشی‌های آیفون را روانه بازار کرد که شامل ۳ گوشی بودند. گوشی‌های آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ مینی، از پرفروش‌ترین سری گوشی‌های اپل هستند که در بازار ایران طرفدارهای خاص خود را دارند. این گوشی‌ها شباهت نسبتا زیادی در بخش ظاهری و سخت‌افزاری دارند؛ اما نباید از تفاوت‌های آن‌ها غافل شد. اگر از کاربرهای اپل هستید و نمی‌دانید متناسب با نیاز خود، کدام از یک گوشی‌های سری آیفون ۱۳ را خریداری کنید، در ادامه این مطلب با کاماپرس همراه باشید، چرا که قصد داریم به بررسی این ۳ گوشی بپردازیم تا متناسب با نیاز خود اقدام به خرید نمایید.

مقایسه طراحی ظاهری آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ مینی

تفاوت شاخص این سه  گوشی، در اندازه آن‌ها است که آیفون ۱۳ پرو نسبت به دو مدل دیگر، مقداری بزرگ‌تر است و از طرفی، آیفون ۱۳ مینی طراحی کوچک‌‌تر و وزن سبک‌تری دارد و به راحتی در دست جای می‌گیرد. از سوی دیگر، متریال استفاده شده در آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی، ترکیبی از بدنه شیشه‌ای و فریم‌های آلومینیومی است که طراحی ماتی دارند؛ اما آیفون ۱۳ پرو، از فریم‌های استیل بهره می‌برد که ظاهر متفاوت‌تری به دستگاه می‌بخشد و جذابیت چشم‌نوازی دارد. لازم به ذکر است، قاب پشتی و جلویی آیفون ۱۳ پرو از همان شیشه آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی ساخته شده است که طراحی ماتی دارد و جای لکه روی آن مشاهده نمی‌شود.

در بخش رنگ‌بندی، آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی در رنگ‌های مشکی، آبی، ستاره‌ای، قرمز، سبز، صورتی و آبی تیره به تولید رسیده است؛ اما آیفون ۱۳ پرو با رنگ‌های گرافیتی، طلایی، نقره‌ای، آبی و سبز عرضه شده است که نسبت به سایر گوشی‌ها، رنگ‌بندی لوکس‌تری دارد. همچنین ساختار دوربین‌ها در آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی، دوگانه است که به همراه فلش LED قرار دارند. از طرفی در آیفون ۱۳ پرو، جزیره دوربین مقداری بزرگ‌تر شده است و شاهد دوربین‌های سه‌گانه با امضای مثلثی اپل هستیم.

مقایسه صفحه نمایش آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ مینی

اپل در این سه گوشی از پنل Super Retina XDR OLED استفاده کرده است با این تفاوت، اندازه نمایشگر در آیفون ۱۳ مینی، ۵.۴ اینچ، آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو ۶.۱ اینچ است. از لحاظ کیفیتی هرسه نمایشگر تصاویر را به صورت QHD+ نمایش می‌دهند و شاهد ترکیب رنگ و کیفیت بسیار مناسبی هستیم که برای تماشای فیلم، گیم و وب‌گردی توجه شما را به خود جلب می‌کند. از طرفی برتری آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو در این بخش، نرخ نوسازی آن‌ها است که در آیفون ۱۳ مینی حداکثر ۶۰ هرتز و در دو مدل دیگر به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. نرخ نوسازی بالاتر در آیفون ۱۳ و ۱۳ باعث می‌شود که تصاویر روان‌تر و نرم‌تر نمایش داده شوند و رابط کاربری جذاب‌تری تجربه خواهید کرد.

گوشی آیفون - کاماپرس

راز آسمان پایتخت

مقایسه عملکرد سخت‌افزاری آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ مینی

اپل هرساله از جدیدترین پردازنده‌های خود در گوشی‌های آیفون استفاده می‌کند که در سال ۲۰۲۱، شاهد عرضه تراشه A15 Bionic بودیم. این پردازنده از معماری ۵ نانومتری بهره می‌برد که در هر سه گوشی از آن استفاده شده است. این تراشه ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته Avalanche با فرکانس ۳.۲۳ گیگاهرتز و ۴ هسته Blizzard با فرکانس ۱.۸۲ گیگاهرتز هستند. عملکرد پردازنده در گوشی‌های آیفون ۱۳، ۱۳ مینی و ۱۳ پرو، مشابه است و تفاوتی در سرعت پردازشی و قدرت آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

عملکرد این تراشه در کارهای روزمره، وب‌گردی و حتی اجرای چند برنامه به صورت همزمان، فوق العاده است و هیچگونه لگی در هنگام کار با آن به چشم نمی‌خورد. از طرفی خرید هر کدام از آیفون‌های ۱۳ برای افراد گیمر، گزینه مناسبی محسوب می‌شود و می‌تواند به لطف نمایشگر باکیفیت ۱۲۰ هرتزی، تجربه گیمینگ لذت‌بخشی را فراهم کند. همچنین این گوشی‌ها در بخش نرم‌افزاری به صورت پیش‌فرض، روی iOS 15 اجرا می‌شوند که امکان ارتقای آن به iOS 17.3.1 وجود دارد و تا ۳ سال آینده می‌توانند به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت کنند.

مقایسه عملکرد دوربین آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ مینی

دو گوشی آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی از یک سیستم دوربین دوگانه بهره می‌برند که شامل دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی و التراواید ۱۲ مگاپیکسلی هستند. از طرفی دوربین‌های سه‌گانه آیفون ۱۳ پرو، برتری کامل خود را نسبت به دو گوشی دیگر نشان می‌دهد و دارای یک دوربین بیشتر یعنی، لنز تله فوتو با زوم ۳ برابری است. تفاوت اصلی بین سنسورهای واید این سه گوشی در اندازه آن‌ها است که سنسور آیفون۱۳ پرو نسبت به دو مدل دیگر، بسیار بزرگ‌تر است و این موضوع، نوید عکس‌های روشن و باکیفیت در محیط‌های تاریک و کم نور می‌دهد. از طرفی نمی‌توان عملکرد عکاسی دوربین اصلی آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی را نادید گرفت. این گوشی‌ها عملکرد مشابهی با آیفون ۱۳ پرو دارند و در صورت رعایت میزان نور محیط، می‌توان تصاویر حرفه‌ای و باکیفتی ثبت کرد.

تفاوت دیگر این سه گوشی، دوربین التراواید است که مانند دوربین اصلی، از لنز بزرگتری استفاده می‌کند و تصاویر فوق عریض آن، به مراتب دارای کیفیت، روشنایی و جزئیات بیشتری هستند. نکته مشترک لنزهای این سه گوشی، زاویه دید آن‌ها است که عکس‌های با دید ۱۲۰ درجه ثبت می‌کنند و برای عکاسی در طبیعت فوق العاده هستند. همچنین اپل از یک لنز مشترک ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده است که کیفیت عکس‌های آن بی‌نظیر هستند و شاهد جزئیات بالا و ترکیب رنگ طبیعی هستیم.

اما نکته قابل توجه در آیفون ۱۳ پرو، دوربین تله فوتو آن است که با زوم ۳ برابری، عکس‌های باکیفیتی از فواصل دور ثبت می‌کند. همچنین با استفاده از این سنسور، می‌توان تصاویر پرتره جذابی از سوژه در فواصل دور گرفت و هیچگونه افت کیفیت و به‌ هم‌ریختگی رنگ در عکس‌های‌ آن مشاهده نمی‌شود. در مجموع اگر به عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای علاقمند هستید، نسخه پرو آیفون ۱۳، ارزش خرید بیشتری دارد و در صورت کمبود بودجه، به سراغ آیفون ۱۳ بروید.

مقایسه عملکرد باتری آیفون ۱۳، ۱۳ پرو و ۱۳ مینی

شاخص‌ترین نقطه ضعف گوشی‌های آیفون، بخش شارژدهی آن‌ها است که اپل در سری ۱۳ تا حدودی این مشکل را رفع کرده است. با توجه به سایز بزرگ آیفون ۱۳ نسبت به نسخه مینی، می‌توان حدس زد که باتری بزرگ‌تری در داخل آن قرار گرفته است و حتی و نسبت به آیفون ۱۳ پرو، ظرفیت باتری بیشتری دارد. البته در تست‌های انجام شده، باتری آیفون ۱۳ پرو طول عمر بیشتری نسبت به دو نسخه دیگر داشت و تقریبا در حالت استفاده معمولی تا ۲۲ ساعت می‌تواند دوام داشته باشد. همچنین آیفون ۱۳ در حالت تماشای ویدیو تا ۱۹ ساعت و آیفون ۱۳ مینی تا ۱۵ ساعت می‌تواند شما را همراهی کند.

گوشی ایفون - کاماپرس

از نقاط قوت گوشی‌ آیفون ۱۳ پرو نسبت به دو مدل دیگر، سرعت شارژ آن است که از آداپتور سریع‌تری پشتیبانی می‌کند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده از سوی اپل، آیفون ۱۳ پرو، ۱۳ و ۱۳ مینی به ترتیب از آداپتورهای ۲۷ واتی، ۲۰ وات و ۲۰ وات بهره می‌برند که آیفون ۱۳ پرو برای شارژ‌ باتری تا ۵۰ درصد، تقریبا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد که نسبت به دو مدل دیگر، سرعت شارژ بیشتری از خود به نمایش می‌گذارد. همچنین تمامی از سه مدل از گوشی‌های آیفون ۱۳ از قابلیت شارژ‌ بی‌‌سیم MagSafe ۱۵ واتی و شارژ بی‌سیم Qi2 ۱۴ واتی پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی

سری ۱۳ گوشی‌های اپل را می‌توان از بهترین گوشی‌های این شرکت نام‌ برد که خرید هر کدام از آن‌ها می‌تواند، مشخصات قابل توجهی را در اختیار شما قرار دهد. نسخه اقتصادی این سری، آیفون ۱۳ مینی است که نسبت به دو مدل دیگر، نقطه ضعف قابل توجهی ندارد و با وزن سبک و طراحی کوچک‌تری به فروش می‌رسد. البته ناگفته نماند، برخی تفاوت‌های سخت‌افزاری و شارژدهی، ممکن است شما را برای خرید آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو سوق دهد و اگر به دنبال باتری پرظرفیت‌ با سرعت شارژ بالا باشید، قاعدتا خرید آیفون ۱۳ پرو می‌تواند گزینه بهتری باشد. همچنین نباید از باتری پرظرفیت آیفون ۱۳ غافل شد و تقریبا نسبت به آیفون ۱۳ پرو، مشخصات مشابهی دارد و با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسد. در صورت تمایل برای خرید و اطلاع از قیمت گوشی‌ آیفون می‌توانید به فروشگاه فرنا مراجعه نماییدو این گوشی‌ها را با ضمانت اصالت کالا و گارانتی معتبر شرکتی خریداری کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز