راهنمای مختصری برای فرهنگ چای ترکیه

لست سکند

برای کشوری که به خاطر قهوه سیاه غلیظش که شهرت جهانی دارد، شگفت‌انگیز است وقتی بفهمیم چای به همان اندازه محبوب هستند! در واقع آنقدر محبوب است که ترکیه در صدر فهرست مصرف چای قرار دارد و شما در تور استانبول با انبوهی از رستوران ها آشنا شده اید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از گلبرگ سیر، ریشه کلمه چای از ماندارین – “cha” گرفته شده است. به دلیل جاده ابریشم، از آسیای میانه به خاورمیانه و آناتولی می رفت. به این ترتیب، می توانید کلمات “çay” یا “chai” یا هر گونه تغییر کلمه را در این منطقه جغرافیایی عظیم بیابید.

این کشور چای را به طور کامل برای مصرف داخلی تولید می کند. حتی شایعاتی مبنی بر واردات چای از چین و سایر کشورها به گوش می رسد.شاید تعجب آور باشد که بدانید ترکیه ششمین تولیدکننده بزرگ چای در جهان است. اهمیت آن در فرهنگ ترکیه را نمی توان دست کم گرفت، حتی اگر در مقایسه با تاریخ طولانی قهوه، نوشیدنی نسبتا جدیدی باشد. معمولاً در لیوان های لاله ای شکل در تور ارزان استانبول سرو می شود و قبل از سرو برای مدت طولانی دم می شود.

تصور رویدادهای اجتماعی در ترکیه بدون چای دشوار است. انواع مراسم و جشن ها شامل چای می شود. این بخشی جدایی ناپذیر از بافت جامعه در ترکیه است. این فقط یک نوشیدنی برای بیدار شدن نیست، چای ترکی سنتی است که با مهمان نوازی جامعه گره خورده است. یک فنجان چای به هر کسی، دوستان، مهمانان و حتی غریبه ها و در همه جا تقدیم می شود!

راز آسمان پایتخت

تاریخ چه می‌گوید؟

با کمال تعجب، تولید و مصرف چای در ترکیه در مقایسه با محبوبیت قهوه نسبتاً جدید است. عثمانی ها از قرن شانزدهم با چای آشنا بودند، این نوشیدنی تنها در قرن 19 و 20 محبوبیت پیدا کرد. ظاهراً سلطان عبدالحمید عثمانی سعی کرد بذرهای اولیه را در بورسا بکارد، اما آب و هوا چندان مناسب نبود. و قهوه از شبه جزیره عربستان نسبتا گران بود. بعداً اولین کشت در منطقه اژه و مرمره در نزدیکی دو دریا انجام شد که موفقیت فقط در امتداد سواحل منطقه دریای سیاه اتفاق افتاد. امروزه ریزه و آرتوین با توجه به آب و هوای معتدل و پربارانشان به کشت چای معروف هستند که به حضور چای در کشور کمک کرد.

پس از تشکیل جمهوری ترکیه، اولین رئیس جمهور و بنیانگذار ترکیه، آتاتورک، به جایگزینی برای هزینه های بالای چای نیاز داشت و با تلاش برای تولید چای در مناطق مختلف کشور، در جهت دسترسی بیشتر به چای تلاش کرد. در ریزه در سال 1930 تن چای کاشته شد و رونق گرفت. امروزه، Rize، Cayeli و Artvin به دلیل آب و هوای معتدل و بارانی که به حضور چای در کشور کمک کرده است، به کشت چای معروف هستند. پس از چند دهه واردات و چالش، تولید چای رونق گرفت و حضور چای از جمله افزایش تقاضا و عرضه را در نهایت تثبیت کرد.

پس از جنگ جهانی اول و از دست دادن شبه جزیره عربستان و در نتیجه، دسترسی به قهوه کاهش یافت. سپس چای به نوشیدنی برای مردم تبدیل شد. در جنگ جهانی دوم، مصرف چای سه برابر شد و صنعت چای ترکیه رونق گرفت. همچنین کمک کرد که تولید و مصرف آن ارزان و در مقایسه با قهوه ارزان تر باشد. حتی آتاتورک، اولین رئیس جمهور و قهرمان جنگ استقلال، نوشیدن چای را تشویق کرد زیرا مستقیماً با اقتصاد محلی مرتبط بود.

امروزه تصور سفر به استانبول و حتی دورافتاده ترین نقاط کشور بدون یک فنجان چای که معمولاً در یک فنجان شیشه ای زیبا ریخته می شود غیرممکن است!

فنجان چای ترک و سماور

وقتی به چای ترکی فکر می کنید، تصور می کنید که آن را با لیوان های ظریف و ظریف لاله ای شکل، بدون دسته می نوشید. آنها به نام ince belli کمر باریک یا باریک یا در غیر این صورت به شکل لاله (منشاء لاله ها از آناتولی) در ترکی شناخته می شوند. نعلبکی های تزئین شده کوچک آنها را در اکثر رستوران ها، دکه های چای فروشی کنار دریا و کافه های سراسر کشور همراهی می کنند.

حتی تاریخچه جالبی در مورد شروع فنجان های ince belli وجود دارد. از اواخر دهه 1850 و 1900 به بعد، فنجان های چای سیاه به سبک اروپایی به دلایل اقتصادی و صنعتی شدن جایگزین شدند. علاوه بر این، صنعت شیشه ترکیه (که در کارخانه شیشه بیکوز شروع شد) توسعه یافت و لیوان های چای برای اقتصاد محلی تولید شد. ترجیح نسبت به شیشه ضخیم و هزینه بالاتر آن باعث شد تا شیشه های کوچکتر، ارزانتر و نازکتر تولید شوند. با این حال، زمان دقیقی برای طراحی این نوع ارائه نشده است. یک نقاشی توسط نقاش Hodja Ali Rıza زندگی( 1858-1930) وجود داشت که دارای یک فنجان چای ince belli بود.

قوری دوتایی ترکی چایدانلیک نام دارد و کاملا شبیه سماورهای روسی است. با این حال، ساده تر است و در شیشه، فولاد ضد زنگ و حتی پلاستیک بادوام موجود است! حتی نسخه های مدرن در حال حاضر در کشور رایج هستند. این نسخه های جدیدتر حتی دارای فناوری هستند – وقتی چای آماده است با شما صحبت می کند!

چای تازه در این قوری مخصوص دوتایی دم می‌شود و اجازه می‌دهد مدتی بنشیند. این نوع قوری شبیه سماور به ترکی semaver است که در پایین آن یک کتری و در بالا دمنده قرار دارد. دم کرده با برگ های چای سیاه، معمولاً با طعم ترنج (ترنج مرکبات)، قبل از ریختن کاملاً در آب باز می شود و دم می کند. چای غلیظ دارای رنگ قرمز ماهاگونی است.

مرتبط با : گلبرگ سیر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز