درباره گریس‌کاری چه می‌دانید؟

لست سکند

گریس ماده‌ای مخلوط از روغن و مواد افزودنی ویژه و غلیظ‌کننده است. تمامی این مواد که گریس را تشکیل می‌دهند از نظر کیفیت و مقدارشان در نوع گریس تاثیر گذار هستند به طوری کیفیت گریس به طور کلی تحت تاثیر روغن پایه و فرآیند تولیدش است.

گاهی ممکن اتست بخش‌هایی از ماشین‌آلات از جمله اتومبیل‌ها نیاز به روانکاری پیدا می‌کنند که قابل دسترس نیستند، این مهم‌ترین استفاده از گریس است: روانکاری. همچنین گریس‌ها در آب‌بندی دستگاه‌ها نیز به کار می‌روند. در ادامه با روش‌هایی برای شناخت گریس‌های با کیفیت از انواع بی‌کیفیت و همچنین نحوه درست گریس کاری آشنا خواهید شد؛

رنگ گریس ربطی به کیفیت آن ندارد

همانطور که گفته شد، ماده سفت‌کننده یا غلیظ‌کننده یکی از اجزای تشکیل‌دهنده گریس است که برای حمل روغن از آن استفاده می‌شود. در اصل این همان تفاوت میان روغن و گریس است که باعث می‌شود گریس غلیظ باشد. برای مثال، غلیظ‌کننده گریس لیتیوم پترو پرند پارت، استئارات لیتیوم است. اما این ژله‌ای بود عیب‌هایی هم دارد، مثلا اجازه نمی‌دهد گریس، به خوبی عملیات انتقال حرارت و خارج کردن آلودگی‌های موجود را انجام دهد.

برخی از رنگ‌های گریس طبیعی و حاصل ترکیبات آن هستند، این رنگ‌ها معمولا زرد و طلایی یا قهوه‌ای و سیاه هستند، اما گریس‌هایی با رنگ‌های آبی، قرمز و سبز هم دیده می‌شوند. در تولید این نوع گریس‌ها از رنگدانه‌های ویژه استفاده شده است و هیچ ارتباطی با کیفیت آن‌ها ندارد.

راز آسمان پایتخت

بوی گریس مهم است

یکی دیگر از نکاتی که در استفاده از گریس باید به آن توجه کرد، بوی گریس است. این بو ناشی از مواد تشکیل‌دهنده آن است و در هر نوع گریس با دیگری تفاوت دارد. اگر در ترکیبات گریس از روغن پایه اکسیده شده استفاده شود، بوی نامطبوعی می‌دهد که نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن آن است.

نحوه صحیح گریس کاری 

قدم اول این است که حتما گریس قبلی را از سطوح گریس‌کاری شده پاک کنیم. برای سطوحی که در دسترس نیستند و نمی‌توان گریس قبلی را از رویشان پاک کرد، باید به روش تزریق گریس عمل شود.

در قدم دوم باید با توجه به اندازه و نوع قطعات، بار، سرعت و اتمسفر مکانی که دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع گریس مورد نیاز را انتخاب کرد.

اگر برای حرکت لغزشی در بوش‌ها گریس لازم باشد، باید از گریسی استفاده شود که روغن پایه سنگین و مواد افزودنی جامد دارد تا تحمل بارش افزایش یابد و لایه روانکار با مقاومت بیشتری بین قطعات حرکت کند. به طور کلی اندازه قطعات متحرکی چون بلبرینگ و نوع قطعات بوش‌ها اعم از خطی، لغزشی، دورانی و …. در انتخاب گریس اهمیت دارند.

بار، گرانروی، ویسکوزیته در تعامل با سرعت

گرانروی یا ویسکوزیته روغن پایه گریس نسبت به میزان فشار و جرم کار متغیر است. در بسیاری از موارد روغن پایه گریس باید سنگین‌تر باشد چراکه قطعات در غلتک‌ها بار زیادی را حین کار تحمل می‌کنند. اما هرچه ماشین‌آلات با سرعت بالاتری کار کنند، دارای فشار و بار کمتری هستند و با همان نسبت باید گرانروی گریس هم کاهش یابد. برای ماشین‌آلات با سرعت و بار متوسط تا زیاد روغن پایه گریس از 150 تا 46 ایزو پیشنهاد می‌شود.

از دما و رطوبت تا ذرات معلق

عوامل شکل‌دهنده اتمسفر اهمیت زیادی دارند، اتمسفر معمولا از دما، رطوبت و ذرات معلق تشکیل شده است اما پس از انتخاب نوع روغن پایه گریس باید به این‌ها توجه کرد. از آنجا که دمای هوای بالا باعث اکسید شدن روغن و کم شدن میزان ویسکوزیته روغن می‌شود، در تحمل بار، اختلال ایجاد می‌شود. یعنی وقتی فشار کار ماشین بالا باشد و قطعات در معرض حرارت بیشاری باشند، امکان دارد با خطر کمبود لایه روانکار مواجه شوند. کمبود لایه روانکار باعث خوردگی قطعات متحرک می‌شود و تمامی این عوامل باعث ایجاد زنگ، چسبندگی، ساییدگی و خوردگی برای گریس می‌شود.

از برندهای معتبر خرید کنید

برای خرید گریس با تمامی جزئیاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد، باید سراغ برندهای معتبر رفت. شرکت دانش بنیان پترو پرند پارت نیز یکی از همین تولیدکنندگان است که تحت پوشش اداره صنایع و معادن استان مرکزی در سال 1381 به منظور تولید فراورده‌های نفتی تاسیس شد. این مجموعه اکنون به عنوان اولین تولیدکننده گریس‌های فوق تخصصی در کشور شناخته می‌شود و قادر به طراحی و تولید بیش از 50 نوع روانکار فوق تخصصی و گریس‌های سفارشی است.

 

 

مرتبط با : پترو پرند پارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز