ارزش نمادهای پالایشی در بازار بورس چقدر است؟ / بررسی 5 نماد پالایشی

لست سکند

گروه پالایشی همیشه در روندهای مثبت بورس نقش لیدر بازار را داشته و از طرف دیگر نمادهای این گروه سود نقدی زیادی را در مجمع به سهامداران می‌پردازنند، به‌همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران در محدوده‌های حمایتی شاخص به سراغ این نمادها می‌روند.

به گزارش کاماپرس، بازار سهام همچنان در نوسان به سر می‌برد. از طرف دیگر بازارهای دیگر مانند خودرو، طلا و … هم با ریسک‌های ناشی از سیاست‌های دولت و همچنین اعمال مالیات در معاملات مواجه شده است، به همین دلیل برخی از سرمایه گذاران به دنبال خرید سهام هستند، اما نسبت به انتخاب نماد مناسب برای سرمایه گذاری تردید دارند. برای سرمایه‌گذاری مناسب در بازار سهام باید نسبت به گروه‌های بورسی و نمادها شناخت کامل داشت. در این گزارش به بررسی نمادهای گروه پالایشی پرداخته شده‌ است.

گروه پالایشی به دلیل نمادهای بزرگی که در بورس دارد همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران است، زیرا از یک سو نقش لیدری بازار را دارند و از سوی دیگر جزو نمادهای سودساز بورس محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

نماد شپنا

پالایشگاه اصفهان با نماد شپنا دو هفته پیش خیلی زودتر از انتظار و بدون این که کف 450 تومان را بشکند روند مثبت پرشتابی را شروع کرد، اما بعد از اینکه به 570 تومان رسید وارد اصلاح شد. هرچند این نماد موفق به شکستن سقف ماه‌های قبل و در اصل سقف تاریخیش شده‌ است، اما به نظر این حرکت مثبت نیاز به استراحت دارد تا حداقل بتواند تا 700 تومان رشد کند.

شپنا در سه ماهه اخیر روی تابلوی معاملات بازدهی 3 درصد و در یک ساله بازدهی 22 درصدی نشان داده است. همچنین در حال حاضر از نظر عملکردی هم شرایطی مشابه سال گذشته دارد به‌طوری که در 9 ماهه به ازای هر سهم 85 تومان سود ساخته و پیش‌بینی شده تا پایان امسال 113 تومان به ازای هر سهم سود بسازد.

با در نظر گرفتن پایان روند اصلاحی بورس به نظر می‌رسد شپنا در میان‌مدت اهداف 785 را در پیش دارد و در بلندمدت و سال‌های بعد هم احتمال دارد به سمت سقف کانال که بالای 4500 تومان است، برسد.

نماد شبندر

پالایشگاه بندرعباس با نماد شبندر در هفته قبل با شتاب بالایی به روند مثبت برگشت و از مقاومت 1060 تومان هم عبور کرده، اما در ادامه وارد اصلاح شد. این نماد هم در سه ماهه بازدهی مثبت 5 درصد و در یک ساله مثبت 16 درصد کسب کرده‌ است.

این نماد در حال حاضر وارد اصلاح کوتاه مدتی شده ولی با توجه به اینکه شاخص کل بورس در محدوده حمایتی قرار دارد و از‌طرف‌دیگر نماد شبندر به ازای هر سهم در 9 ماهه 180 تومان سود ساخته، به‌همین دلیل احتمالا روند مثبت جدیدی شکل بگیرد و بتواند در کوتاه مدت به سقف 1400 تومان برسد.

نماد شتران

پالایشگاه تهران با نماد شتران جزو نمادهای عقب مانده از رشد گروه است. در هفته‌های گذشته همراه با سایر نمادهای پالایشی با واکنش مثبتی که به حمایت 275 تومان نشان داد، عملا سناریوی افت را فعلا منتفی کرده و هم‌اکنون در قیمت 316 تا 325 تومان در حال کف سازی است و سطح ضرر هم زیر همین کف قرار داده می‌شود.

این نماد در 9 ماهه گذشته به ازای هر سهم 42 تومان سود ساخته که بخشی از افت سود هر سهم ناشی از افزایش سرمایه 42 درصدی است که در هفته‌های گذشته انجام داده و برای مقایسه عملکرد شرکت باید مجموع سود شرکت را در نظر گرفت. این نماد در سه ماهه اخیر بازدهی مثبت یک درصد و در یک ساله بازدهی مثبت 11 درصدی داشته‌ است.

نماد شراز

پالایشگاه شیراز با نماد شراز جزو نمادهای کم رشد گروه پالایشی بوده و در رشد اخیر بورس هم حرکت خاصی نکرد. از این رو با احتمال بالا در هفته‌های بعد در مجموع روند مثبتش را ادامه و سقف 1580 تومان را  هدف اولش قرار دهد. این نماد در سه ماهه اخیر بازدهی منفی 8 و در یک ساله منفی 2 درصد را ثبت کرده‌ است. همچنین از نظر عملکردی هم در 9 ماهه به ازای هر سهم 198 تومان سود ساخته، در حالی که در 12 ماهه سال گذشته نزدیک به 400 تومان سود ساخته بود. این موضوع نشان دهنده افت عملکرد شرکت است. یکی از نکات مثبت نماد شراز در سال های اخیر پرداخت سود نقدی در مجمع عمومی بوده که در سال‌های اخیر حدود 75 درصد از سود شرکت را به سهامداران پرداخت کرده‌ است.

نماد وغدیر

شرکت سرمایه گذاری غدیر با نماد وغدیر یکی از شرکت‌هایی بوده که در گروه پالایشی سرمایه گذاری زیادی کرده‌ است. به همین دلیل همراه با واکنش مثبت گروه پالایشی رشد می‌کند. این نماد در چند ماهه گذشته از حدود 2 هزار تومان تا 2400 تومان رشد داشته‌ است. در حال حاضر مهمترین مقاومت کوتاه‌مدت وغدیر در نزدیکی سطح 2500 تومان قرار دارد که این سهم دوباره به این مقاومت رسیده است و باید دید که چه واکنش در هفته‌های بعد نشان می‌دهد. فعلا توقف کوتاه مدتی در واکنش به این منطقه رخ داده‌ است.

این نماد با توجه به پرتفوی سرمایه گذاری که دارد، پیش بینی می‌شود گزارش تلفیقی خوبی منتشر کند، اما در حال حاضر در 9 ماهه به ازای هر سهم 65 تومان ساخته، در حالی که در 12 ماهه سال گذشته به ازای هر سهم 280 تومان سودآوری ثبت کرد. این نماد در سه ماهه بازدهی منفی 3 درصد مثبت و در یک ساله بازدهی مثبت 2 درصد داشته‌ است.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز