درباره تفاوت پالایشگاه و پتروشیمی چه می دانید؟

لست سکند

نفت، ماده‌ای غلیظ و سیاه رنگ است که از هیدروکربن‌ها تشکیل شده است. از این ماده نمی‌توان به صورت خام استفاده کرد و به همین دلیل، ترکیبات آن را طی فرآیندهای شیمیایی از یکدیگر جدا می‌کنند. اما جداسازی ترکیبات نفت در پالایشگاه انجام می‌شود یا پتروشیمی؟ تفاوت پلایشگاه و پتروشیمی در چیست؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، ماده اولیه صنایع پتروشیمی، نصفت تصفیه شده و گاز است که با کمک لوله گاز منتقل می‌شوند. اما مواد اولیه پالایشگاه‌ها نفت خام است که در نهایت به موادی چون روغن‌های سوختی، نفت سفید، نفتا و… تبدیل می‌شود. به همین دلیل، می‌توان گفت که پتروشیمی یکی از صنایع زیر مجموعه پالایشگاه محسوب می‌شود.

پالایشگاه کاماپرس

در پالایشگاه‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پالایشگاه‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و تمام این بخش‌ها به وسیله لوله‌های گازی به یکدیگر متصل شده‌اند. در پالایشگاه، فرآورده‌های نفتی مورد نیاز بازار، پالایش و تولید می‌شوند. پلایشگاه‌ها به سه دسته ساده، روغن‌ساز و پالایشگاه‌های پتروشیمیایی تقسیم می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

انواع سوخت‌ها مانند بنزین، نفت سفید، گاز مایع، گازوئیل و… در پالایشگاه‌های ساده تولید می‌شوند. پالایشگاه‌های روغن‌ساز علاوه بر اینکه سوخت مورد نیاز بازار را تولید می‌کنند به ساخت پارافین، روان‌کننده و قیر نیز مشغول هستند. مواد اولیه پتروشیمی مانند بوتن، اتیلن، پروپیلن، بوتادین و… در کنار مواد سوختی در پالایشگاه‌های پتروشیمیایی تولید می‌شوند. این مواد با فرآیندهای مختلفی چون فرآیند جداسازی، تبدیل، پایانی و فرآیندهای حفاظت از محیط زیست تولید می‌شوند.

پتروشیمی چیست؟

در صنعت پتروشیمی، هیدروکربن‌های نفت خام یا گاز طبیعی به فرآورده‌های جدید تبدیل می‌شوند. این مواد در صنایع مختلفی چون تولید لوازم الکترونیکی، تولید پلاستیک، کودهای شیمیایی، حلال‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محصولات اولیه صنعت پتروشیمی را می‌توان به سه دسته محصولات بنیادی، مواد میانی و محصولات نهایی تقسیم کرد. بنزین، اتیلن و پروپیلن از جمله محصولات بنیادی پتروشیمی هستند که در ساخت سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد میانی از محصولات بنیادی ساخته می‌شوند و این مواد به عنوان ماده اولیه به کارخانه‌ها ارسال می‌شوند. در نهایت، محصولات نهایی پتروشیمی مانند لاستیک، پلاستیک، کود و… با کمک مواد میانی تولید می‌شوند.

پتروشیمی-کاماپرس

مزایای استفاده از لوله گازی در پالایشگاه و پتروشیمی

لوله‌های گازی در نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، ساختمانی‌های مسکونی، سوله‌های صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها از جنس پلی اتیلن و فولاد ساخته شده‌اند و استفاده از آنها مزایای خاصی به همراه دارد. مثلاً این لوله‌ها به دلیل سهولت در جوش دادن، اتصال آسانی دارند. همچنین، قابلیت خمش لوله گاز حدود 25 برابر قطر لوله است. بنابراین، در مواقعی که به تغییر زاویه نیاز داریم، الزام به اتصال لوله کمتر می‌شود. مقاومت در برابر خوردگی، طول عمر بالا و کاهش هزینه‌های مربوط به جایگزینی از دیگر مزایای استفاده از لوله گازی در صنایع مختلف است.

قیمت لوله گازی

قیمت لوله گازی تاثیر قابل توجهی بر هزینه کلی پروژه دارد. سایز، ضخامت و کارخانه تولیدکننده بر قیمت نهایی این محصول تاثیر می‌گذارد. اگر قصد دارید تا قیمت روز لوله گازی را بررسی و این محصول را بررسی کنید، می‌توانید به وبسایت آیرومارت مراجعه کنید و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. برش‌کاری و سایز کردن لوله، رزوه‌کاری و خم‌کاری، گالوانیزه کردن، انبارداری، پوشش‌دهی خارجی و داخلی از جمله خدمات آیرومارت در این زمینه است.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز