آشنایی با روش ‌های جلوگیری از خوردگی لوله ‌ها

پمپ شیمیایی - کاماپرس

خوردگی لوله‌های انتقال سیالات در صنعت نفت و گاز هر ساله میلیاردها دلار هزینه غیرضروری به این صنایع تحمیل می‌کند. در چنین شرایطی استفاده از پمپ شیمیایی می‌تواند به کمک این صنایع آمده و خوردگی لوله‌ها را به کمترین مقدار برساند.

کنترل خوردگی لوله‌های انتقال سیالات به دلیل مسائل ایمنی، اقتصادی و کاهش منابع طبیعی اهمیت زیادی دارد. معمولا تجهیزات، ماشین آلات و قطعات در کارخانه‌ها به دلیل خوردگی دچار شکستگی می‌شوند و حتی در صورت عدم شکستگی، املاح و مواد مضر زیادی را منتقل می‌کنند که علاوه بر خسارت‌های مالی فراوان، از لحاظ جانی نیز خطرآفرین است.

در این گزارش به روش‌های کاهش خوردگی لوله‌ها مثل استفاده از پمپ شیمیایی، حذف املاح و امثال آن پرداخته شده است.

روش‌های جلوگیری از خوردگی

به منظور از بین بردن عوامل خورنده می‌توان چندین کار انجام داد که حذف اکسیژن از آب و هوا به واسطه تقلیل فشار محیط یا عبور گاز ازت یا اضافه کردن مواد شیمیایی مانند سولفیت یا هیدرازین، یکی از این اقدامات است. البته در این مورد غلظت مناسب با توجه به شرایط محیط عامل مهمی است که در حذف اکسیژن اثر دارد.

حذف اسیدها از محیط نیز دیگر موردی است که باعث کاهش خوردگی می‌شود. این اقدام نیز از طریق افزودن ماده شیمیایی مانند اکسید کلسیم قابل انجام است.

راز آسمان پایتخت

حذف املاح موجود در سیالات از دیگر مواردی است که به کمک تعویض کننده‌های یونی قابل انجام است. این کار با هدف تقلیل قابلیت هدایت الکتریکی صورت می‌گیرد.

حذف نسبی بخار آب از محیط با استفاده از خشک کننده‌هایی مانند سیلیکاژل نیز یکی دیگر از راه‌های کاهش خوردگی لوله‌های انتقال است.

کاهش درجه حرارت محیط تا حدود 6 تا 7 درجه کمتر از سایر نقاط، به منظور کاهش رطوبت نسبی محیط از دیگر راه‌های کم کردن خوردگی فلزات محسوب می‌شود.

حذف ذرات جامد معلق در آب و هوا به کمک صافی‌های تصفیه و فیلترهای گاز و دوده نیز تا حد زیادی از خوردگی جلوگیری می‌کند.

استفاده از پمپ شیمیایی

علاوه بر اینها صنایعی که با سیالات سروکار دارند و در حوزه صنعتی دارای اهمیت زیادی هستند، بهتر است از پمپ شیمیایی استفاده کنند. پمپ شیمیایی یا همان پمپ ضدخوردگی یا اسیدشویی برای وارد کردن یک ماده شیمیایی خاص به آب یا هر سیال دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها قابلیت تزریق مواد گوناگونی مانند کلر، اسید و باز را دارند. انتخاب پمپ ضداسید یا پمپ شیمیایی مناسب کاملا به نوع ماده شیمیایی مورد استفاده در صنعت بستگی دارد و با توجه به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسئله بسیار مهمی که در پمپ شیمیایی مورد توجه است، تزریق مواد اسید، باز و کلر با فشار و دبی مشخص به سیال است و از این رو استفاده از این پمپ در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد.

پمپ شیمیایی - کاماپرس

بهترین مجموعه ایرانی تولیدکننده پمپ شیمیایی

شرکت «آبتین صنعت» یکی از تولیدکنندگان ماهر انواع پمپ شیمیایی مورد استفاده در صنایع مختلف است که از سال 1356 فعالیت خود را آغاز کرده است. پمپ‌های تولیدی این شرکت در صنایع مختلف اعم از نفت، گاز، معادن و فلزات، آب و فاضلاب، نیرو، شیمیایی، آبکاری، مکانیکی، غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجموعه علاوه بر تولید پمپ های شیمیایی و ضد اسید، فیلتر پرس، فیلتر آبکاری (محفظه‌ای) ، خودمکش، آشغالگیر، همزن، برج جذب، لوله‌ها و اتصالات و شیرآلات، لوازم مرتبط با پمپ و فیلتر، انواع پارچه‌های صنعتی مانند پارچه فیلتر پرس، پارچه پلی استر، و دیگر محصولات مرتبط را نیز ارائه می‌دهد.

این مجموعه تاکنون توانسته در رابطه با محصولاتی که به بازار ارائه داده، تاییدیه شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام گواهی حسن انجام کار شرکت فجر انرژی خلیج فارس و رضایت مندی شرکت پارس مولیبدن را به دست آورد.

انتهای پیام

مرتبط با : آبتین صنعت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز