ایرباس ای ۳۸۰ در مقابل بوئینگ ۷۴۷ ؛ جدال ملکه آسمان ها با لوکس ترین هواپیمای دنیا

تورهای مسافرتی لحظه آخر

غول‌های صنعت هوانوردی، یعنی بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس ای ۳۸۰ در طراحی و ویژگی‌های خاص رقابت تنگاتنگی با هم دارند و به نوعی هواپیماهایی همه کاره به شمار می‌روند. اما مقایسه شدیدی که بین این دو وجود دارد پنج نکته کلیدی را مشخص می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

۱. کدام بزرگ‌تر است؟

بوئینگ ۷۴۷ زمانی راه را برای هواپیماهای دوطبقه باز کرد و با ظرفیت بیش از ۴۰۰ مسافر لقب «ملکه آسمان‌ها» را به خود اختصاص داد، با این حال ایرباس ای ۳۸۰ با ورودش بازی را تغییر داد و بوئینگ ۷۴۷ را از این عنوان خلع کرد.

بیشتر بخوانید:

 

راز آسمان پایتخت

۲. برد کدام بیشتر است؟

بوئینگ ۷۴۷ در مقایسه با رقبای خود برد بسیار خوبی داشت و همین باعث می‌شد خطوط هوایی بتوانند پروازهای بیشتری انجام داده و مسافران بیشتری را جابه‌جا کنند‌. ایرباس ای ۳۸۰ نیز برد عملیاتی مشابهی را ارائه داد اما به طور گسترده برای مسیرهای پرتقاضای گرم مورد استفاده قرار گرفت. در یک نگاه ایرباس ای ۳۸۰، ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر و بوئینگ ۷۴۷، ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر برد دارند.

۳. کدام کم مصرف‌تر است؟

با آغاز به کار هر دوی این هواپیماها، شرکت‌های هوایی دیگر ظرفیت بیشتری برای جای دادن مسافران خود داشتند اما در مقابل با مسئله‌ای به نام سوخت مواجه شدند که افزایش قیمت آن باعث تاثیر چشمگیر بر روی هزینه‌ها می‌شد. ایرباس ای ۳۸۰ به دلیل بزرگتر بودن کمی بیشتر از بوئینگ ۷۴۷، یعنی حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ لیتر در ساعت سوخت می‌سوزاند. تفاوت شدید میان مصرف سوخت هواپیماهای دیروزی و امروزی نشان می‌دهد که چرا خطوط هوایی دیگر از جت‌های غول پیکر جامبو دوری می‌کنند.

۴. کدام پرفروش‌تر است؟

لوفت هانزا قصد داشت تا تابستان امسال سوپرجامبوهای ایرباس خود را از مونک در لس آنجلس، دهلی، نیویورک، واشنگتن و بوستون مستقر کند. این شرکت حامل پرچم آلمان همچنین در تابستان امسال هواپیماهای جامبوجت بوئینگ خود را از فرانکفورت به سنگاپور، لس آنجلس، سانفرانسیزو، بمبئی، سئول، توکیو و بسیاری از مقاصد دیگر اعزام خواهد کرد. به طور مشابه، کره‌ای ایر ناوگان بوئینگ را از سئول به لندن هیترو، نیویورک، پاریس و سایر مسیرهای محبوب مستقر خواهد کرد تا افزایش تقاضا را برآورده کند.

۵. در نهایت هر دو بازنشسته خواهند شد!

اگر چه بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس ای ۳۸۰ به طور محدود فعالیت خود را حفظ کرده‌اند اما در هر صورت بازنشستگی ابدی در آینده نه چندان دور در انتظار آن‌ها خواهد بود. چرا که نسل جدید هواپیماها نه تنها از طراحی مدرن‌تر برخوردار شده بلکه مصرف سوخت کمتر و در نتیجه هزینه کمتری دارد.

انتهای پیام

ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز