دانشگاه ها تعطیل شدند!

تور لحظه آخری-کاماپرس

هر ساله تعداد نفراتی که برای دانشگاه و کنکور درخواست می دهند کم تر می شود این موضوع در مقاله های متعدد و آمارهای سازمان ها در حال بررسی و به دنبال دلیل آن می باشند. ما در این مطلب قصد داریم به یک سری نکات که شاید کمتر کسی به آن ها توجه کرده بپردازیم. در پایان نیز دلیل اصلی این موضوع را مطرح خواهیم کرد.

معمولا پس از برگزاری کنکورهای کشوری شاهد خالی ماندن ظرفیت پذیرش برخی از دانشگاه ها هستیم. خالی ماندن صندلی دانشگاه دلایل زیادی دارد که می توان آنها را به دلایل شخصی داوطلب و همچنین شرایط تحمیل شده بیرونی وی تقسیم بندی کرد.

رشد قارچ گونه دانشگاه ها و مراکز آموزشی در کشور درحالی صورت گرفته است که تعداد متقاضیان دانشگاه ها سال به سال رو به کاهش است. درهمین رابطه بر اساس گزارش ISNA در تاریخ 9 خرداد 1397 از دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: کاهش پذیرش دانشگاه های دولتی 64% ، غیرانتفاعی 4/6 % و پبام نور 27% بوده است.

کلاس دانشگاه-کاماپرس

دلایل خالی ماندن صندلی دانشگاه ها

  • یکی از مهمترین دلایل، قبولی بسیار سخت در رشته های پرطرفدار مثل پزشکی ، مهندسی ، پرستاری ، وکالت، هنر و … در دانشگاه می باشد.
  • دلیل دیگر که می توان دغدغه همه دانست نبود بازار کار مناسب بعد از اتمام دوره تحصیل می باشد. در این زمینه می توان به گزارش سایت آمار ایران نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار زمستان ١٤٠١ مراجعه کرد. بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ٩,٧ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠) ، ٠.٣ درصد افزایش یافته است.
  • یکی دیگر از دلایل که امروزه در سطح جامعه بسیار مطرح است سهمیه ای شدن رشته های پر متقاضی برای افراد خاص می باشد. همین امر باعث شده مسأله بازار کار بعد از تحصیل هم تحت شعاع خود قرار دهد که دلیلی شده جوانان امید خود را برای قبولی در این رشته ها ( پزشکی ، پرستاری، مهندسی و …) از دست بدهند.
  • مورد دیگر هزینه های سرسام آور دانشگاه برای رشته های پرطرفدار و همین طور هزینه بالای آزاد سازی مدارک می باشد. در بین این موارد می توان جدول پردیس های خودگردان دانشگاه های دولتی و هزینه های آنها را مشاهده کرد:
شهریه پردیس خودگردان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
رشته تحصیلی شهریه هر ترم (ريال)
پزشکی 199,686,465 الی 495,242,440
دندانپزشکی 199,686,465 الی 495,242,440
داروسازی 199,686,465 الی 495,242,440
رشته های کارشناسی شامل پرستاری ، مامایی ، اتاق عمل ، علوم آزمایشگاهی ، علوم تغذیه ، فیزوتراپی و … 132,347,655 الی 333,632,250

که این مبلغ به صورت علی الحساب می باشد.

راز آسمان پایتخت
  • دلیل بعدی نحوه مدیریت و سیستم آموزشی دانشگاه ها است. برای درک بهتر در مقاله روزنامه فرهیختگان به تاریخ 16 اردیبهشت 1402 کاهش سرعت علمی کافی است به میزان رشد تعداد مقالات کشور از سال 2010 به 2011 نگاه کنیم، به‌طوری‌که در آن ایران با رشد 25 درصدی همراه شده بود ولی سهم ایران در سال گذشته حاکی از رشد 2.87 درصدی دارد.
  • مدت زمان طولانی تحصیل دلیل دیگری برای این قضیه است که در سال های اخیر ترجیح جامعه بر این است که به جای تحصیل و وقت گذاشتن برای این موضوع مستقیما وارد بازار کار و برای بدست آوردن یک مهارت زمان بگذارند.
  • و اما دلیل اصلی، مهاجرت مردم هست که در گزارش دیگر به تاریخ 13 دی 1401 از گروه خبرگزاری آنا ، آخرین اطلاعات آماری از وضعیت مهاجرت در ایران نشان می دهد سالانه 65 هزار ایرانی از کشور خارج می شوند که بخش مهمی از آنها دانش آموزان و دانشجویان هستند. در بخش دیگری از این گزارش آماده که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۲ سال اخیر، سالانه و به طور متوسط ۱۶هزار روادید تحصیلی و ۱۲ هزار اجازه اقامت کاری برای ایرانیان در کشورهای آمریکا ، کانادا ، آلمان و … صادر شده است. به گفته بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت؛ میزان مهاجرت جهانی دانشجویان از ۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶,۳ میلیون نفر رسیده و ایران از این روند افزایشی بی‌نصیب نبوده است؛ تراز مهاجرت دانشجویان ایران از ۱۷ هزار نفر به تراز ۶۶ هزار نفر رسیده‌ است.

مهاجرت تحصیلی-کاماپرس

در این زمینه شرکت های مهاجرتی نقش مهمی در چند سال اخیر در جهت دریافت فرصت های تحصیلی و کاری برای مراجعه کننده های خود ایفا کردند. این شرکت ها به طور مستقیم اقدام به اخذ پذیرش دانشگاه ها با حداقل هزینه نسبت به شهریه های بالای دانشگاه ها ایران می کند . به نقل از سایت یکی از موسسات قانونی مهاجرتی به نام اِلو ویزا (Elovisa) با روشی که اخیراً اراﺋه شده که شخص می تواند هم کار داشته باشد و هم دوره تحصیلی خود را بگذارند. در خیلی از کشورهای اروپایی جوانان میلی به تحصیل در دانشگاه ها ندارد و ترجیح می دهند وقت خود را برای آن صرف نکنند. به جای آن وقت خود را برای کسب یک مهارت در تخصصی که هم به آن علاقه دارند و هم درآمد خوبی داشته باشند بگذارند.

به گفته این سایت مهاجرتی این امکان حتی برای ایرانیان بدون محدودیت سنی در دسترس است که این امر یکی از بزرگترین دلایل استقبال نشدن از دانشگاه ها می باشد. چرا که کمترین هزینه را برای یک مهاجرت قانونی می باشد و سریعترین راه برای گرفتن پاسپورت کشور آلمان می باشد.

انتهای پیام

مرتبط با : الوویزا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز