خانه خود را چگونه هوشمند کنیم؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

ساختمان هوشمند شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های هوشمند است که به تسهیل زندگی روزمره و بهبود مصرف انرژی در شبکه خانگی کمک می‌کند؛ از این رو هوشمندسازی ساختمان مورد توجه سازندگان، مدیران و حتی ساکنان ساختمان‌ها واقع شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، هوشمندسازی ساختمان از طریق نصب و استفاده از سیستم‌هایی صورت می‌گیرد که قابلیت کنترل از راه دور داشته و هر کدام وظیفه نظارت بر یک بخش از ساختمان را بر عهده دارد. ساکنان ساختمان هوشمند می‌توانند با استفاده این فناوری‌ها، سیستم‌های تهویه و گرمایش و سرمایش، روشنایی و برق، سیستم‌های امنیتی و ایمنی و حتی پرده‌های خانه خود را از راه دور کنترل کنند.

در این گزارش، نکات مهم درباره ساختمان هوشمند و هوشمندسازی ساختمان ارائه شده است.

ساختمان هوشمند چگونه کار می‌کند؟

ساختمان هوشمند، سازه‌ای است که تمامی تجهیزات و امکانات موجود در آن از طریق یک سیستم هوشمند یکپارچه الکترونیکی به‌صورت منطقی با یکدیگر در ارتباط بوده و امکان کنترل آن‌ها از راه دور تنها با اتصال به اینترنت و از طریق یک گوشی هوشمند وجود دارد.

راز آسمان پایتخت

در فرآیند هوشمندسازی ساختمان، یک شبکه کامپیوتری شامل مجموعه‌ای از سیستم‌های سخت­افزاری و نرم­افزاری، سیستم‌های موجود در ساختمان از جمله سرمایش و گرمایش، روشنایی، امنیت و سایر سیستم‌ها را روی یک پلتفرم با یکدیگر متصل کرده و قابلیت هدایت آن‌ها توسط یک سیستم مرکزی و به‌شکل یکپارچه را فراهم می‌کند.

ساختمان هوشمند چه تجهیزاتی دارد؟

ساختمان هوشمند شامل تجهیزات مختلفی است که هر کدام برای کنترل خودکار یکی از بخش‌های ساختمان کاربرد دارد.

برخی از مهم‌ترین تجهیزات ساختمان هوشمند در ادامه بررسی شده است.

سیستم روشنایی: یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در سیستم BMS ((تعربف شود)) می‌توان به‌صورت خودکار و از راه دور کنترل کرد، روشنایی بخش‌های مختلف ساختمان است. هوشمندسازی روشنایی ساختمان شامل کنترل روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، تغییر نور ال ای دی‌ها، کاهش یا افزایش نور، تعیین سطح نور و مواردی مانند آن است.

سیستم امنیت: تجهیزات امنیتی هوشمند شامل مواردی است که به حفظ ایمنی و سلامت ساکنان ساختمان و همچنین حفظ اموال آن‌ها کمک می‌کند. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، ورود و خروج پرسنل، دوربین مداربسته و نشتی آب و آب گرفتگی، حفاظت از برق گرفتگی و سیستم اعلام حریق و آتش‌سوزی اشاره کرد.

سیستم تهویه و دما: تجهیزات هوشمند مرتبط با سیستم‌های سرمایش و گرمایش شامل دو بخش تجهیزات مرکزی مانند چیلر، دیگ آب­گرم، پمپ‌های سیستم، برج خنک­کننده و همچنین تجهیزات محلی مانند فن کوئل‌ها، کولرها و هواسازها است. از مزایای هوشمند سازی این سیستم‌ها، کنترل دما و همپنین خاموش شدن خودکار تجهیزات در صورت نبود افراد در خانه است.

سیستم‌های صوتی و تصویری: با استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری هوشمند علاوه بر کنترل تجهیزات اداری، می‌توان کلیه ورود و خروج‌های افراد به ساختمان را از طریق دوربین‌های مداربسته یا آیفون ثبت کرده و حتی در صورت نبود ساکنان خانه، امکان برقراری ارتباط با مهمان را مهیا کرد.

سایر سیستم‌ها: از دیگر سیستم‌های موجود در یک ساختمان هوشمند می‌توان به در، پنجره، پرده و سایبان هوشمند، سیستم‌های ارتباطی، سیستم‌های آبیاری و حتی کنترل تاسیسات استخر، جکوزی و امثال آن اشاره کرد.

هوشمند سازی ساختمان به چه اجزایی نیاز دارد؟

برخی از مهم‌ترین اجزای یک ساختمان هوشمند در ادامه بررسی شده است.

حسگرها: سنسورها یا همان حسگرها در ساختمان هوشمند، مواردی همچون تعداد افراد خانه یا اتاق، سطح روشنایی، سطح گرما و امثال آن را ردیابی کرده و به کنترل‌کننده‌ها منتقل می‌کند.

کنترل‌کننده: اطلاعات سنسورها به کنترل‌کننده وارد شده و این بخش دستورات لازم برای کنترل سیستم‌ها را صادر می‌کند.

دستگاه‌های خروجی: دستگاه‌های خروجی شامل عملگرها و رله‌ها در هر یک از سیستم‌ها هستند که دستورات کنترلگر را عملی می‌کنند.

پروتکل‌های ارتباطی: پروتکل‌های ارتباطی شامل زبان خاص و قابل درک اجزای سیستم‌ها است که از جمله آن‌ها می‌توان به BACnet ،Modbus ،KNX و SBUS اشاره کرد.

رابط ترمینال: رابط ترمینال به کاربران و ساکنان ساختمان اجازه می‌دهد که با سیستم هوشمند تعامل داشته و وضعیت ساختمان را به‌صورت دستی کنترل کنند.

مزایای ساختمان هوشمند کدام است؟

از مهم‌ترین مزایای ساختمان هوشمند می‌توان به افزایش سطح رفاه و آسایش، ایجاد فضایی لوکس و جذاب در ساختمان، کاهش قابل توجه مصرف انرژی به‌ویژه مصرف برق، قابلیت کنترل سیستم‌ها توسط تلفن همراه و تاچ پنل، کنترل تجهیزات خارج از منزل و افزایش امنیت و ایمنی ساکنان ساختمان اشاره کرد.

خانه هوشمند هانتا

شرکت دانش­بنیان “خانه هوشمند هانتا”، به‌عنوان اولین شرکت ایرانی ارائه‌دهنده BMS در ایران فعالیت می‌کند. این مجموعه ضمن بهره‌مندی از پرسنل مجرب و متخصص، خدمات ویژه‌ای در حوزه هوشمند سازی ساختمان و سیستم مدیریت هوشمند برای مشتریان خود در نظر گرفته است.

خانه هوشمند هانتا تاکنون موفق به کسب چندین گواهینامه ثبت اختراع شده و با ارائه کامل‌ترین پکیچ محصولات خانه هوشمند، از صفر تا صد هوشمندسازی ساختمان در کنار شما خواهد بود. خدمات ویژه این مجموعه شامل مشاوره، طراحی، نظارت، ارائه تجهیزات، نصب و راه‌اندازی سریع و آسان است.

علاقه‌­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس hantaibms.ir  مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : هانتا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز