جدیدترین شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه 2023

لست سکند

تعداد زیادی از رشته‌های پزشکی در ایران با شرایط سخت پذیرش یا شهریه زیاد دانشگاه همراه است و به همین دلیل، برخی افراد نمی‌توانند به راحتی در این رشته قبول شوند و ترجیح می‌دهند که تحصیل پزشکی در ترکیه را دنبال کنند. علاقه‌مندان به پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه شانس قبولی بیشتری دارند؛ ضمن اینکه ترکیه فاصله کمی با ایران دارد و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور چندان زیاد نیست.

به گزارش کاماپرس، تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های ترکیه به لحاظ امکانات و سطح آموزش با دانشگاه‌های برتر اروپا برابری می‌کند. طول مدت شش ساله تحصیل پزشکی در ترکیه، مزیت مهم دیگری است که باعث شده، دانشجویان ایرانی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند.

در ادامه، جدیدترین شرایط تحصیل پزشکی در این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در ترکیه

برای تحصیل پزشکی در ترکیه، معدل مدرک دیپلم متقاضیان باید بالای 18 بوده و گواهی معتبر مدرک زبان ترکی یا انگلیسی داشته باشند. اغلب دانشگاه‌های این کشور، دوره‌های آموزشی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند، اما نکته قابل توجه این است که شهریه دوره‌های انگلیسی‌زبان، تفاوت فاحشی با دوره‌های ترکی‌زبان دارد و این تفاوت هزینه تنها در دانشگاه‌های دولتی مشاهده می‌شود؛ چنانچه متقاضی، مدرک زبان نداشته باشد، باید در دوره آمادگی زبان دانشگاه شرکت کند.

راز آسمان پایتخت

همچنین شرکت در آزمون YOS یا آزمون‌های بین‌المللی SAT الزامی است. حداقل نمره قابل قبول آزمون یوس برای دانشگاه‌های کلانشهرها 90 و برای شهرهای دیگر 80 است. حداقل نمره قابل قبول برای آزمون SAT برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه نیز 1400 است.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه در رشته پزشکی عبارت است از:اصل و کپی مدرک دیپلم و ریزنمرات به همراه ترجمه رسمی آن، ارائه نتایج آزمون YOS یا SAT، مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ترکی، پاسپورت، دو قطعه عکس 3*4 و ارائه نامه پذیرش از دانشگاه، مدارک مربوط به تمکن مالی متقاضی و بیمه‌نامه دانشجویی.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه شهریه دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی، سالانه 160 تا 270 دلار آمریکا است. این مبلغ در مقطع تحصیلات تکمیلی به 134 دلار می‌رسد. شهریه دانشگاه‌های غیردولتی نیز سالانه بین 2500 تا 20 هزار دلار متغیر است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، نوع زبان آموزشی در میزان شهریه تاثیرگذار است. دانشجویانی که به زبان ترکی تسلط دارند، باید سالانه 240 تا 750 دلار پرداخت کنند و این هزینه برای دانشجویان انگلیسی‌زبان بین 450 تا 1500 دلار است.

بر اساس برآوردها، هزینه زندگی در ترکیه حدود 20 درصد کمتر از ایران است؛ بنابراین دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در ترکیه دارند، نباید نگران مخارج جانبی باشند. به طور میانگین هزینه ماهانه زندگی برای دانشجویان حدود 3000 لیر است و این مبلغ با توجه به شهر مقصد و سبک زندگی فرد می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

در جدول زیر پنج دانشگاه برتر پزشکی ترکیه قابل مشاهده است:

دانشگاه نوع دانشگاه
دانشگاه مدیپول استانبول خصوصی
دانشگاه کوچ استانبول خصوصی
دانشگاه آجی بادام استانبول خصوصی
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد آنکارا خصوصی
دانشگاه استانبول(جراح پاشا) دولتی
دانشگاه حاجت تپه آنکارا دولتی
دانشگاه یدی تپه استانبول خصوصی

انواع بورسیه‌های پزشکی در ترکیه

این کشور هر ساله ظرفیت مجزایی را برای دانشجویان بین‌المللی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای برنامه ترکیه بورسلاری در نظر می‌گیرد. در این برنامه، دانشجویان از پرداخت شهریه دانشگاه، بیمه درمانی و خوابگاه معاف می‌شوند.

متقاضیان بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی و پزشکی باید کمتر از 21 سال سن داشته باشند. افرادی که از رزرومه علمی خوبی برخوردار باشند، می‌توانند بورسلاری دریافت کنند. البته این بورسیه اغلب به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد.

به طور کلی، برای بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی پزشکی ترکیه باید شرایط زیر را دارا بود:

  • پروپوزال قوی
  • معدل و نمرات بالا
  • داشتن مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه معتبر
  • مدرک آیلتس با حداقل نمره 7
  • قبولی در آزمون YOS
  • مقاله ISI ژورنالی و چاپ شده
  • نامه تاییدیه از استاد راهنما برای تایید ممتاز بودن دانشجو

درآمد پزشکان در ترکیه

فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در ترکیه امکان اشتغال در بیمارستان‌های دانشگاهی، آموزشی، خصوصی، مراکز تحقیقاتی و دولتی دارند. موسسه آمار ترکیه در سال 2023 میلادی اعلام کرد که درآمد پزشکان این کشور حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. به طور متوسط، حقوق یک پزشک عمومی در ترکیه ماهانه 19 هزار لیر و یک پزشک متخصص 20 هزار لیر است.

اخذ پذیرش تحصیل پزشکی ترکیه در زمان کوتاه

برای کوتاه‌تر کردن مسیر مهاجرت تحصیلی، به یک مشاور و همراه مجرب نیاز دارید تا شما را در مراحل مختلف راهنمایی کند. چنانچه قصد دارید از دانشگاه‌های ترکیه، چین، کانادا یا کشورهای اروپایی پذیرش دریافت کنید، مجموعه “امیدار ویزا” می‌تواند برای انتخاب بهترین مقصد و شیوه مهاجرت، شما را راهنمایی کند.

امیدار ویزا بیش از 11 سال تجربه در زمینه مهاجرت و به‌ویژه مهاجرت تحصیلی دارد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://omidarvisa.com مراجعه یا با شماره تلفن 91001016-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : امیدار ویزا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز