تجمیع کارت های بانکی اجرایی می‌ شود؟

خبر تجمیع کارت‌های یک بانک در کارت ملی تکذیب شد-کاماپرس

چندسالی است که بحث تجمیع کارت‌های بانکی مطرح شده ولی هنوز اقدام اجرایی برای عملی کردن این طرح صورت نگرفته است. در این میان تفاوت‌های ساختاری جدی و عدم انطباق ظرفیت‌های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی شبکه‌های پرداختی به عنوان یکی از دلایل عدم اجرای آن مطرح شده است.

به گزارش کاماپرس، کارت‌ ملی هوشمند می‌تواند راهکار مناسبی برای کاربردهایی همچون هدفمند کردن یارانه‌ها، سلامت الکترونیکی، انتخابات و یا سایر خدمات شهروندی باشد. این کارت می‌تواند با ارائه سه کاربرد اصلی «شناسایی»، «تصدیق هویت» و «امضای دیجیتال» به عنوان یک ابزار چندکاره مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این، ارائه کارت‌های هوشمند متعدد توسط دستگاه‌های مختلف، نه تنها مردم را سردرگم کرده، بلکه به هدر رفت بودجه کشور نیز می‌انجامد. در مواردی حتی یک نهاد چند کارت هوشمند صادر کرده که نتیجه‌ای جز سردرگمی بیشتر مردم در مراجعه به ادارات ندارد.

بیشتر بخوانید:

آیا تجمیع کارت از نظر تکنولوژیکی قابل اجراست؟

به اعتقاد کارشناسان این اتفاق باید در دو قالب امکان تکنولوژیکی و امکان اجرایی بررسی شود. به لحاظ تکنولوژیکی امکان تجمیع کارت‌های مغناطیسی و هوشمند در یک کارت وجود دارد و می‌توان از یک کارت هم برای احراز هویت و هم برای دیگر مسائل بانکی یا خدماتی استفاده کرد. اما به لحاظ اجرایی واقعیت این است که هر کدام از این کارت‌ها، متعلق به یک سازمان یا شرکت خاص بوده و در حال حاضر مدیریت یکپارچه‌ای برای تجمیع آن وجود ندارد.

راز آسمان پایتخت

مشکل دیگر به امنیت کارت برمی‌گردد. به عنوان نمونه با تجمیع کارت‌ها در یک کارت، اگر زمانی کارت مذکور گم شود، کاربر برای صدور مجدد آن باید از تک‌ تک سازمان‌ها تاییدیه بگیرد.

در این راستا اواخر تابستان امسال رییس سازمان ثبت احوال کشور به عنوان نخستین گام ظرف سه ماه آینده از تجمیع کارت‌های یک بانک در کارت ملی یاد کرد. کارگر در این باره، گفت: این موضوع برای مردم هزینه خاصی ایجاد نمی‌کند بلکه با تجمیع کارت‌های بانکی و خدماتی در کارت ملی به عنوان یکی از اهداف این اقدام، هزینه‌های مردم کاهش پیدا کرده و دیگر نیازی نیست که برای دریافت کارت‌های گوناگون هزینه‌های مختلف بپردازند.

اما این موضوع به نوعی از سوی مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت تکذیب شد. محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، در واکنش به این خبر، مطرح کرد: بانک مرکزی هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای استفاده از کارت هوشمند ملی در شبکه پرداخت کشور انجام نداده است.

به نقل از ایسنا، یکتا در ادامه تصریح کرد: این موضوع به لحاظ فنی امکان پذیر نیست و دلیل اصلی آن نیز تفاوت‌های ساختاری جدی و عدم انطباق ظرفیت‌های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی شبکه‌های پرداختی است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز