بیشترین بودجه نظامی کشورهای جهان در سال 2023

لست سکند

هزینه‌های دفاعی یکی از جنبه‌های اساسی توسعه اقتصادی و سیاسی یک کشور است، چون نقش مهمی در امنیت ملی و قابلیت های دفاعی ایفا می‌کند. به گزارش کاماپرس و به نقل از اتوژورنالیسم، همه ساله، بخش عمده‌ای از بودجه هر دولت به وزارت جنگ یا دفاع اختصاص می‌یابد. این بودجه‌ها روی جنبه‌های مختلفی از قبیل تدارکات، پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان، پشتیبانی و عدوات جنگی هزینه می‌شوند. در ادامه این متن، به بیشترین بودجه نظامی کشورهای جهان در سال 2023 اشاره می‌شود.

1- ایالات متحده (857 میلیارد دلار)

ایالات متحده بالاترین رقم بودجه دفاعی در جهان را دارد. طبق ارقام منتشرشده توسط لایحه اختیارات دفاع ملی برای سال مالی، مجموعاً 857 میلیارد دلار برای سال مالی 2023 بودجه برای وزارت دفاع در نظر گرفته شده بود. 30 میلیارد دلار از این بودجه برای برنامه‌های امنیت ملی و 816 میلیارد آن برای وزارت دفاع تعریف شده است. نسبت به سال گذشته، دستمزد نظامیان و غیر نظامیان وابسته 4.6 درصد افزایش پیدا کرده است. این 857 میلیارد دلار حدود 45 میلیارد دلار بیشتر از درخواست اولیه برای بودجه جهت مقابله با اثرات تورمی و تسریع در استراتژی دفاع ملی است.

2- چین (230 میلیارد دلار)

چین بعد از آمریکا دومین کشوری است که در بخش دفاعی بیشترین هزینه را می‌کند. افزایش بودجه دفاعی چین در بحبوحه حوادث نظامی در هند و اقیانوس آرام صورت می‌گیرد.

3- روسیه (84 میلیارد دلار)

روسیه بیش از هر کشوری در اتحادیه اروپا برای ارتش هزینه می‌کند. بودجه سال 2023 حدود 13 میلیارد دلار افزایش یافته است. در این صورت، ارتش روسیه قادر است تشکیلات نظامی‌اش را پشتیبانی کند و بهترین تجهیزات را در اختیار داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

4- هند (72 میلیارد دلار)

هزینه‌های دفاعی پیشنهادی هند برای سال مالی 2023-2024 طبق گزارش ها 5.94 تریلیون روپیه یا 72.6 میلیارد دلار است که 13 درصد افزایش نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه برای دوره قبل را نشان می‌دهد. هند قصد تعداد جت‌های جنگنده را افزایش دهد و بزرگراه‌های بیشتری در امتداد مرز حساس خود با چین بسازد.

5- عربستان سعودی (69 میلیارد دلار)

عربستان سعودی اعلام کرده است که بودجه دفاعی خود را در سال 2023 با 5.7 درصد افزایش از 65.2 میلیارد دلار به 69 میلیارد دلار افزایش داده است. در این صورت، 8 درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی به بودجه‌های دفاعی اختصاص دارد.

6- آلمان (53 میلیارد دلار)

آلمان بودجه دفاعی سالانه خود را به مبلغ 50 میلیارد یورو یا 53 میلیارد دلار افزایش داده است. 2 درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان به بودجه‌های دفاعی اختصاص دارد.

7- ژاپن (51 میلیارد دلار)

این کشور در سال مالی 2023 بیش از 6 تریلیون ین یا 51 میلیارد دلار برای امور جنگی و دفاعی هزینه کرده است. دولتمردان ژاپن این بودجه را «تغییر بزرگ» در سیاست‌های دفاعی نامیده‌اند.

8- بریتانیا (48 میلیارد دلار)

مخارج اصلی بریتانیا قرار است مطابق با برنامه‌های اولیه در سال‌های بعدی کاهش یابد و به 48.4 میلیارد دلار در سال 2023 و 48.6 میلیارد پوند در سال 2024 برسد. حدود 1.9 درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه‌های نظامی تعلق دارد.

بیشتر بخوانید:

9- کره جنوبی (44 میلیارد دلار)

بودجه دفاعی کره جنوبی در سال 2023 حدود 4.4 درصد افزایش پیدا کرده است. یکی از اهداف اصلی دولت این کشور، توانایی مقابله با حملات کره شمالی است. کل بودجه دفاعی کره جنوبی اخیراً توسط وزارت دفاع این کشور اعلام شد.

10- فرانسه (42.8 میلیارد دلار)

کشور فرانسه افزایش قابل توجهی برای بودجه‌های دفاعی‌اش برای سال 2023 در نظر گرفته است، چون به تعبیر دولت این کشور، اقتصاد جنگی باید مد نظر باشد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز