بانک های زیان‌ده در ایران کدامند؟

لست سکند

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است بانک های سرمایه، شهر، دی، ایران زمین و پست بانک حساب سرمایه (ارزش ویژه) منفی دارند و ارزش دارایی‌هایشان کمتر از بدهی‌های آن‌هاست.

به گزارش کاماپرس، در مجموع حساب سرمایه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از مردادماه ۱۳۹۸ منفی شده و درخردادماه ۱۳۹۹ به میزان منفی ۶۲ هزارمیلیاردتومان رسیده است.

بر اساس گزارش مذکور 19 بانک از 22 بانک و مؤسسه اعتباری بورسی صورت‌های مالی سه ماهه 1399 خود را تا تاریخ هشتم آذرماه بر سامانه کدال قرار داده‌اند.

تجارت نیوز نوشت: جالب اینجاست از میان این بانک‌ها و موسسات تنها نه بانک یادداشت همراه صورت مالی سه ماهه 99 خود را منتشر کرده‌اند.

 70 هزارمیلیارد تومان زیان انباشته

راز آسمان پایتخت

حساب سرمایه یا حقوق صاحبان سهام بانک عبارت است از تفاوت دارایی و بدهی بانک و بیشتر شامل سرمایه پرداخت شده، اندوخته‌ها و سود و زیان انباشته بانک است.

آنطور که مرکز پژوهش‌ها نوشته حساب سرمایه مجموع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از مردادماه 1398 منفی شده و درخردادماه 1399 به میزان منفی 62 هزارمیلیاردتومان رسیده است.

این حجم از ناترازی در شبکه بانکی که در سال 1396 در مرکز پژوهش‌ها نسبت به آن هشدار داده شده بود، بی‌سابقه بوده است اگر چه درطبقات مختلف بانک‌ها یکسان نیست.

تنها بانک‌های تخصصی دولتی واجد حساب سرمایه مثبت هستند و بانک‌های غیردولتی با 70 هزارمیلیارد تومان حساب سرمایه منفی، بیشترین ناترازی را بر شبکه بانکی تحمیل کرده‌اند.

البته در صورتی که ارزش‌گذاری دارایی‌های بانک‌ها دقیق‌تر و نزدیکتر به واقعیت شود، حجم ناترازی بیشتر از آن چیزی است که در این گزارش از آن سخن به میان آمده است.

5 بانک با حساب سرمایه منفی

جالب اینجاست که این وضعیت حساب سرمایه درحالی اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی حداقل نسبت کفایت سرمایه را 8 درصد( طبق قوانین بال 1) عنوان کرده است و جرائم زیر را برای بانک‌های غیردولتی متخلف در نظر گرفته است: کفایت سرمایه پنج تا هشت درصد: ارائه برنامه برای افزایش سرمایه طی 15 روز. در غیر این صورت محدویت در عملیات.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “بانک های زیان‌ده در ایران کدامند؟

  1. خدیجه بیات گفته:

    حالا مردم شما قضاوت کنین چرا به زنانی که شوهراشون پول به دستشون نمیدن این یارانه کوفت تو حساب شخصی زن نمیریزن چرا باید این صد تومن و اون وام به من تعلق نگیره اگه شوهر من یه پولی به حساب فقط بابت کار نه پس انداز میره و در میاد هیچ ولی از اون به دست ما نمیرسه من وامثال من باید به کی تکیه کنیم چرا دولت از اینگونه زنها حمابت نمیکنه فقط یارانه و صد تومن و معیشتی بده بقیه مسایل زندگی یه خاکی بر سرمون میریزیم .خواهش میکنم حمایت کنید به کی بگیم آخه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز