امروزه چرا انتخاب کتاب مناسب مهم است؟

واقعا چرا؟ شاید شما هم از ‌آن‌ دسته افرادی باشید که تور کتاب‌گردی برای خودتان بگذارید و هفته‌ای یک بار یا شاید هم چند‌ بار به کتابفروشی‌های بزرگ و کوچک سر بزنید، هر از گاهی هم چشم طمع به کتابی بدوزید و بی فوت وقت آن‌را خریداری کنید. چقدر ‌هم خوب.

به گزارش کاماپرس، به نقل از کتابچی، اما باید بدانید که می‌دانید ( مگر می‌شود کتاب‌خوان نداند) خرید کتاب آن‌قدر‌ها هم ساده و شسته و رفته نیست چون گاهی پیش می‌آید برای انتخاب کتابی مناسب برای موضوعی مشخص باید ساعت‌ها و بلکه روز‌ها در کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌های قد و نیم‌قد بچرخید و بگردید آخر هم آن چیزی را که به دنبالش هستید پیدا نمی‌کنید یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت سخت به‌دستش می‌آورید. البته گزینه سومی هم وجود دارد که مربوط‌ به خوش‌شانس‌ها می‌شود و گویی که انگار چراغ جادویی همراه خود داشته باشند هر کتابی که طلب می‌کنند مستجاب می‌شود!!! اما احتمالا همه‌ی ما با کتاب‌های سخت‌یاب و ‌کم‌یاب روبه‌رو شدیم و تجربه‌ی پیدا‌ نکردن آن‌ها را داشته‌ایم.

اما چرا پیدا‌کردن کتاب مناسب دشوارشده است؟ چه عواملی در این دشوار‌بودن نقش دارند؟ در ادامه به ‌آن‌ها خواهیم پرداخت فقظ از شما می‌خواهیم جرعه‌ای وقت و اندکی از حوصله‌ی عزیزتان را در اختیار ما قرار دهید و با ما همراه باشید تا برایتان بگوییم.

گلستانی از نشر

تا به حال از چند انتشاراتی خرید کرده‌اید؟ اسم چه تعداد انتشاراتی را می‌توانید نام ببرید؟ روزانه یا هفتگی از جلوی چند انتشاراتی رد می‌شوید؟ می‌توان گفت که کم نیست یا شاید هم بی‌شمار باشد. چیزی که امروزه ما را در انتخاب کتاب کمی مستاصل می‌کند همین تعداد ناشرین است که گلستانی از نشر را به وجود آورده‌اند.

دیگر می‌‌شود گفت که از الف تا ی انتشاراتی وجود دارد و این یعنی از الف تا ی انتخاب هست برای خرید کتاب؛ و همین است که کار کتاب‌دوستان را سخت می‌کند. از کجا بخرم؟ قیمت کدامشان ارزان‌تر است؟ ترجمه‌ی( مثلا رمان خارجی) کدام بهتر است؟ ممکن است سوالاتی از این قبیل در برخورد ما با کتاب های مشابه و انتخاب یکی از آن‌‌ها پیش بیاید مانند رمان صد سال تنهایی اثر مارکز یا جنایت و مکافات، شاهکار داستایوفسکی که ناشرهای فراوانی دست به انتشار آن زده‌اند. و در این شرایط است که تردید داریم و دودل می‌شویم تا کدام کتاب را از چه نشری انتخاب کنیم.

راز آسمان پایتخت

پس تنوع موسسات چاپ و انتشار کتاب بر انتخاب‌های ما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد و بنابراین مهم است برای خرید کتاب تا آنجا که ‌می‌توانیم و هر‌اندازه که سخت باشد با اطلاع و آگاهی عمل کنیم تا خدایی نکرده پس از خرید پشیمان نشویم چون پول رفته به جیب‌مان برنمی‌گردد!

کتابچی-کاماپرس

صفرهای بی‌پایان

اعداد را سه‌تا ‌سه‌تا از راست به چپ جدا می‌کنیم و چندین‌بار این کار را انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم در خواندن عدد اشتباه نکرده‌ایم و چیزی که داریم می‌بینیم واقعی‌ست. این وضعیت برخی از ما هنگام رویارویی با قیمت وحشتناک و عجیب پشت جلد در این روزها‌ست که سبب می‌شود به‌طور ‌کل قید خرید کتاب را بزنیم و به کتاب‌های صوتی یا الکترونیکی که بهای ارزان‌تری نسبت به کتاب چاپی دارند روی بیاوریم؛ افزایش قیمت‌ها که شوربختانه هر سال و گاهی چند ماه یک‌بار اتفاق می‌افتد و هر‌بار پنجاه، صد و حتی بیشتر از صد‌در‌صد بر بهای آن افزوده می‌شود، مردم را بیشتر از کتاب فیزیکی دور می‌کند به خصوص وقتی که کتاب قیمتی فراتر از حجمش داشته باشد ( مورد داشتیم کتابی که تعداد صفحاتش به سیصد هم نمی‌رسد بیشتر از چهارصد هزار تومان قیمت دارد). شاید ناشران، گرانی قیمت کاغذ را دلیلی بر افزایش نجومی بهای کتاب عنوان کنند اما در این آشفته‌بازار خرید کتاب بی‌انصافی‌ عده‌ای از ناشران و استفاده آن‌ها از برچسب برای تغییر قیمت را کجای دلمان جای‌ دهیم آن هم کتابی که در ده یا پانزده سال پیش چاپ و منتشر شده است! این کار هم به دور از اخلاق و انصاف است و هم با نخریدن مردم خود ناشرین متضرر می‌شوند پس امیدواریم تا این انتشاراتی‌ها که تعدادشان انگشت‌شمار است دیگر از برچسب برای افزایش قیمت استفاده نکنند و در این روزها بیشتر هوای مردم به خصوص کتاب‌خوان‌ها را داشته باشند.

دو مورد دیگر

حذفیات

شاید برای شما پیش آمده باشد هنگام تلاش برای یافتن کتابی این جمله را بشنوید که به این کتاب مجوز چاپ نمی‌دهند و دیگر این کتاب چاپ نمی‌شود یا با کتابی روبرو شده باشید که بخش‌هایی از آن در چاپ‌های جدید به دست فراموشی سپرده شده‌اند. این همان مسئله حذفیات در آثار چاپی‌ست که بی‌مورد و ‌آسیب‌رسان است و به دو صورت حذف کل کتاب (با مجوز‌ندادن به چاپ دوباره) و یا حذف بخش‌هایی از آن (در زمان تجدید چاپ) انجام می‌گیرد که در هر صورت جز سد‌شدن مسیر دانایی و دل‌سرد ‌شدن خواننده نتیجه‌ی دیگری در پی ندارد پس بهتر است کتاب همانطور که هست به دست خواننده برسد و قضاوت درباره آن هم برعهده خودش گذاشته شود.

توصیه‌های اشتباه

توصیه‌های اشتباه هم از ‌آن دسته مواردی‌ست که سبب انتخاب اشتباه کتاب از جانب ما می‌شود ‌آن هم اگر پیشنهاد از طرف کسانی مطرح شود که یا کتاب را اصلا نخوانده‌اند و اگر هم خوانده باشند درک درستی از کتاب خوب نداشته‌اند و همین سبب می‌شود ما هم که از همه‌جا بی‌خبریم با شور و شوق ‌آن کتاب را تهیه و با علاقه شروع به خواندنش کنیم اما چند صفحه که پیش می‌رویم اشتیاقمان کور می‌شود و آن کتاب را با عصبانیت به گوشه‌ای از اتاق حواله می‌دهیم و دست‌اندر‌کاران آن را نیز از تیغ تیز انتقاداتمان رد می‌کنیم. نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها این می‌شود که حواسمان باشد چه پیشنهادی را برای انتخاب کتاب می‌پذیریم تا مبادا وقت و انرژی خودمان را بیهوده تلف کنیم در نهایت هم هیچ چیز عایدمان نشود.

کتابچی-کاماپرس

چراغ جادو

ما تا اینجا از سختی‌های انتخاب و خرید کتاب گفتیم از تعداد بی‌شمار نشرها صحبت کردیم و به افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها اشاره نمودیم و مطالبی هم درباره‌ی حذفیات و توصیه‌های اشتباه بیان داشتیم اما در پایان می‌خواهیم به ابتدای بحث برگردیم آنجایی که از دسته خوش‌شانس‌ها و چراغ جادویشان گفته شد و اینکه هر چه بخواهند فراهم می‌شود ما امیدواریم شما هم جزو همین دسته باشید با اینکه می‌دانیم چراغ جادو برای افسانه‌هاست! ولی بیایید امید داشته باشیم برای کتابی مناسب و ارزان تا با لذت سطر‌به‌سطر آن‌ را بخوانیم و مشتاقانه صفحاتش را ورق بزنیم.

انتهای پیام

مرتبط با : کتابچی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز