آیا صنعت سرب و روی کشور رونق می‌‌گیرد؟

لست سکند

سال گذشته 200 هزار تن شمش روی تولید شده که 35 هزار تن در داخل به مصرف رسید و بیشتر از 150 هزار تن آن صادر شد. با این وجود اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران میزان تولید اعلام شده را کمتر از برنامه‌ سال 1399 می‌داند. این مسئله نیز به علت در دسترس قرار نگرفتن مواد اولیه مورد نیاز به شرکت‌های مربوطه، در هفت ماهه ابتدایی سال گذشته، اتفاق افتاد.

به گزارش کاماپرس، صنعت سرب و روی کشور در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های همه جانبه، مسائل ارزی و تمایل نداشتن سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگ خارجی به سرمایه گذاری و مشارکت در احداث واحدهای صنعتی و معدنی جدید در ایران و همچنین افزایش هزینه‌های تولید و تحولات بازار جهانی با مشکلاتی روبرو بوده است. گذشته از همه این موانع، واحدهای سرب و روی کشور به دلیل نداشتن دسترسی درست به میزان خاک مورد نیاز با عیار مناسب، متوسط با کمتر از 45 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.

به گفته حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، با ورود باتری‌های لیتیومی و گسترش خودروهای هیبریدی میزان مصرف سرب به صورت طبیعی کاهش پیدا می‌کند. از آنجایی که سرب و روی در دنیا مکمل هم بوده و در واقع سرب بخشی از درآمد این نوع معادن است، بدون تردید با کاهش استفاده از سرب، میزان روی مصرفی نیز افت کرده و سودآوری هر دو بخش کم خواهد شد.

کارشناسان سرب و روی چشم به آینده برجام دارند 

راز آسمان پایتخت

در سال جاری چه در سطح جهانی و چه در داخل کشور احتمالا مشکلات عمده‌ای برای این صنعت وجود خواهد داشت. از این رو فعالان این حوزه در داخل کشور، آینده چندان درخشانی را برای این بخش متصور نیستند. بیشتر امید فعالان به مثبت شدن اوضاع برجام بوده و حل بخشی از مشکلات فرابخشی را از این طریق می‌دانند.

بنا بر اظهارات حسینقلی، به صورت کلی شرکت‌های فعال در حوزه سرب و روی با برخی مشکلات عمومی مانند مالیات، بیمه، مسائل زیست محیطی و تعدد بخشنامه‌ها روبرو هستند. همچنین تهیه مواد اولیه و واردات برخی مواد اساسی برای این حوزه، از دیگر مسائل این بخش محسوب می‌شوند. از طرفی ماشین آلات معادن در حال فرسوده شدن بوده و واحدهای مربوطه نیز اجازه واردات آن‌ها را ندارند. این درحالی‌ست که شرکت‌های فعال در حوزه سرب و روی توان خرید ماشین آلات نو را نیز ندارند. یکی از درخواست‌های عمده این بخش‌ها صدور مجوز برای واردات ماشین آلات کارکرده است.

ایران ششمین تولید کننده شمش روی و پنجمین تولید کننده شمش سرب در آسیا است. سالانه حدود 200 هزار تن سرب و روی در کشور تولید می‌شود. از این مقدار حدود 35 تا 40 هزار تن آن در بازار داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرتبط با : اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز