آشنایی با کنتاکتور خازنی و کارکردهای آن

یکی از محصولات پرکاربرد و مهم صنعت برق، کنتاکتور خازنی نام دارد که نقش یک کلید کنترل شونده و در مدار قدرت، نقش کلیدزن را برعهده دارد. به عبارتی از کنتاکتور خازنی به منظور راه­اندازی خازن قدرت برای اصلاح ضریب قدرت استفاده می‌شود.

به گزارش کاماپرس، کنتاکتور خازنی از یک کنتاکتور عادی و شش تکه سیم با بالاترین مقاومت از جنس افشان معمولی تشکیل شده است. ساختار کنتاکتور خازنی متشکل از کنتاکتور اصلی و کمکی است که به یکدیگر اتصال دارند.

در این گزارش کارکرد کنتاکتور خازنی شرح داده شده است.

ویژگی و مزیت‌های کنتاکتور خازنی

نحوه کارکرد کنتاکتور خازنی به این شکل است که چند عدد کنتاکت کمکی نصب شده روی آن توسط سیم‌های مقاومتی، شارژ اولیه خازن را کامل می‌کنند.

نقش کنتاکتور خازنی به کنترل درآوردن جریان اولیه خازن است؛ به این شکل که خازن‌های به شبکه متصل شده، دارای ماکزیمم اندازه جریان و ولتاژ صفر هستند؛ در نتیجه به دلیل دریافت جریان هجومی با فرکانس بالا، در یک زمان کمی خرابی به وجود می‌آید. این جریان سنگین اختلالاتی مانند سوختن فیوزها، نوسان شدید ولتاژ، قطع بریکرها، تحریک و عملکرد نامناسب سیستم‌های حفاظتی، اختلال در سیستم‌های مخابراتی و نظایر آن را به وجود می­آورد و کنتاکتور خازنی از چنین اختلالات و ایرادهای ناشی از اتصال بانک خازنی جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل استفاده از انواع کنتاکتور خازنی در شبکه، به ویژه برای یک پله خازنی که مرتب قطع و وصل می‌شود، ضروری به نظر می‌رسد، زیرا این قطعه مانع از آسیب رساندن جریان هجومی به کنتاکتور، خازن و فیوزها می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بنابراین در شرایطی که یک مقاومت در مسیر خازن به وجود آید و بعد از مدت کمی از مسیر خارج شود، مشکلات ذکرشده منتفی خواهد شد و این عمل با به مقاومت رساندن خازن در کسری از ثانیه انجام می­شود و در کل مشکل جریان هجومی منتفی خواهد شد.

تفاوت کنتاکتور خازنی با معمولی

کنتاکتور خازنی و معمولی به دلیل تفاوت در قطعات و اجزای به کار رفته در آن‌ها تفاوت دارند. مثلا در کنتاکتور خازنی مقاومت‌های کوچکی وجود دارد که وظیفه آن‌ها کنترل جریان نخستین خازن برای جلوگیری از آسیب ناشی از اضافه بار به دستگاه است، اما کنتاکتور معمولی از چنین مقاومت‌هایی برخوردار نیست.

دیگر تفاوت کنتاکتور خازنی با معمولی به تحمل جریان فرکانس‌ها برمی‌گردد. کنتاکتورهای معمولی نمی‌توانند جریان‌هایی با فرکانس بالا و شدت زیاد را تحمل کنند. در واقع این کنتاکتورها تا حد خاصی تحمل دارند و در صورتی که جریان‌هایی با فرکانس بالا و شدت زیاد به این کنتاکتورها وارد شود، کنتاکت‌های آن‌ها مذاب شده و حالت چسبناک پیدا می‌کنند؛ اما کنتاکتورهای خازنی چنین وضعیتی ندارند و در صورتی که جریانی با فرکانس بالا و شدت زیاد به این قطعات وارد شود، از همان لحظه ابتدایی، این جریان توسط واحد سوئیچینگ در انواع خازن کنتاکتور محدود و از آسیب‌های جدی جلوگیری می‌شود.

مزایای استفاده از کنتاکتور خازنی

کنتاکتور خازنی گذشته از کنترل جریان با فرکانس متفاوت، به دلیل کاهش هزینه‌های مصرف، کم کردن میزان ولتاژ کنتاکتور، کاهش میزان تلفات در زمان اتصال یا در شرایط وصل، سادگی و کارایی بیشتر، کنترل بهتر تغییر ولتاژ، قدرت کاهش جریان نیمه چرخه، افزایش طول عمر مفید دستگاه، عدم نیاز به مراقبت و نگهداری خاص، قیمت مقرون به صرفه و کنترل تغییر ولتاژ مورد توجه قرار دارد.

تهیه انواع کنتاکتور خازنی از «تسلاکالا»

تسلاکالا، یک فروشگاه تخصصی صنعت برق است که انواع محصولات برقی با اصالت عرضه می­کند. این مجموعه تمامی محصولات مرتبط با صنعت برق را از برندهای داخلی و خارجی معتبر ارائه می‌دهد. صاحبان صنایع و مشاغلی که با جریان برق و موارد این چنینی سروکار دارند، بهتر است این محصولات را از فروشگاه تسلاکالا تهیه کنند. این مجموعه انواع کنتاکتور خازنی را با گارانتی مناسب و قیمت خوب عرضه می­‌کند. امکان مشاهده قیمت محصولات مذکور از این فروشگاه اینترنتی وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به صورت اینترنتی و غیرحضوری خریداری کرد.

علاقه­‌مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانند به وبسایت https://teslakala.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191026126 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : تسلاکالا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز