آشنایی با شبکه کامپیوتری به زبان ساده

شبکه کامپیوتری-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

زمانی که دو یا چند کامپیوتر به یکدیگر متصل می‌شوند پایه‌های اتصالی و ارتباطی شکل گرفته و زیربنایی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات به وجود می‌آید که آن را با عنوان شبکه کامپیوتری می‌شناسند. این رایانه‌ها قادر به برقراری ارتباط و انتقال داده هستند و از این طریق ارتباط بین همکاران یک سازمان یا پروژه بسیار ساده‌تر می‌شود. دستگاه‌های دیگر همانند کنسول‌های بازی، دوربین‌های مداربسته و موبایل‌ها نیز می‌توانند از طریق شبکه به یکدیگر متصل شوند. شاید بسیاری افراد از نحوه راه‌اندازی و عملکرد یک شبکه آگاهی نداشته باشند؛ چرا که علم شبکه، شاخه‌ای تخصصی است که از تلفیق علم کامپیوتر، مخابرات و الکترونیک به وجود آمده است؛ با این حال، همه افراد می‌توانند در سطح مبتدی و ساده با مفهوم شبکه رایانه‌ای آشنا شوند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی چیستی شبکه رایانه‌ ای، کاربردها و انواع آن ‌پرداخته تا درک بهتری از مفهوم اینترنت به دست آورید.

شبکه کامپیوتری چیست؟

زمانی که کامپیوترهای شخصی یا سرویس‌دهنده با استفاده از روتر، سوئیچ و اکسس پوینت به یکدیگر متصل می‌شوند، یک شبکه کامپیوتری ایجاد می‌شود. هدف این اتصال، انتقال داده‌ها و اشتراک‌گذاری اطلاعات است. این شبکه رایانه‌ای از طریق یک اتصال فیزیکی همانند کابل یا یک اتصال‌دهنده بی‌سیم ایجاد می‌شود.

مزایا و کاربردهای شبکه کامپیوتری

انتقال ساده‌تر اطلاعات: ایجاد شبکه کامپیوتری، تکنولوژی جدیدی است که جایگزین روش‌های قدیمی انتقال دیتا و اطلاعات شده است. در گذشته از یک وسیله سوم مانند فلش مموری یا هارد برای جایه‌جایی اطلاعات بین یک یا چند رایانه استفاده می‌شد، اما ایجاد شبکه رایانه‌ای باعث شده که داده‌‌ها بدون نیاز به یک دستگاه ثالث و به صورت مستقیم بین رایانه‌ها منتقل شوند؛ ضمن اینکه سرعت انتقال اطلاعات و امنیت داده‌ها نیز به شدت افزایش یافته است. از این طریق امکان به اشتراک‌گذاری نرم‌افزارها و برنامه‌های عامل در سیستم‌های راه دور نیز فراهم شده است.

استفاده مشترک از منابع: با استفاده از شبکه می‌توان یک منبع دیتا ایجاد کرد تا بین اجزای شبکه پخش شوند. به عنوان مثال، در یک شرکت از سروری برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود و همه به آن دسترسی دارند. در مثالی دیگر، یک اداره می‌تواند به جای راه‌اندازی سیستم‌های پرهزینه برای هر کارمند، یک سروی قوی ایجاد کرده و همه کامپیوترها به صورت شبکه به آن متصل شوند. همچنین از این طریق کاربران یک شبکه رایانه‌ای می‌توانند از دستگاه‌های سخت‌افزاری مانند پرینتر به صورت مشترک استفاده کنند. این کارکرد باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

راز آسمان پایتخت

رفع موانع جغرافیایی: شبکه کامپیوتری می‌تواند محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرد و کارمندهای یک شرکت به راحتی از فاصله دور مشغول به کار شوند. این ویژگی برای دانش­ پژوهان و آموزنده‌ها نیز بسیار مفید است تا از هر مختصات جغرافیایی بتوانند در کلاس‌ها شرکت کنند.

شبکه کامپیوتری-کاماپرس

اجزای شبکه

دستگاه‌های شبکه، پیوندها یا لینک‌ها، پروتکل‌های ارتباطی و دفاع شبکه بخش‌های تشکل دهنده یک شبکه رایانه‌ای هستند.

دستگاه‌های شبکه

دستگاه‌ها یا همان گره‌ها شامل سیستم‌هایی چون رایانه و دستگاه‌های محاسباتی می‌شود که به یکدیگر متصل می‌شوند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به رایانه‌ها، موبایل‌ها، سرورها، روتر، سوئیچ و غیره اشاره کرد.

در شبکه سرورها مسئولیت ذخیره‌سازی داده و محاسبات اصلی را دارند و درخواست‌های مرتبط با وظایف یا داده‌ها به سرور فرستاده می‌شوند.

روترها وظیفه‌ی انتخاب مسیر برای عبور داد‌ها را بر عهده دارند و بسته‌های اطلاعات را از دل شبکه منتقل کرده و به مقصد می‌رسانند. در نهایت سوئیچ‌ها نیز سیگنال‌های شبکه را تمیز و تقویت می‌کنند و عملکردی شبیه به ترانسفورماتورهای شبکه برق دارند. سوئیچ یک با چندین پورت است که با اتصال کابل‌ها امکان برقراری ارتباط در شبکه کامپیوتری را فراهم می‌کند.

پیوندها یا لینک‌ها

پیوندها در دو نوع بی‌سیم و سیمی به عنوان رسانه‌ای برای برقراری ارتباط عمل می‌کنند. انواع سیمی پیوندها شامل کابل‌های کواکسیکال، خطوط تلفن، کابل‌کشی جفت تابیده و فیبر نوری می‌شود. مهم‌ترین انواع لینک بی‌سیم نیز ماهواره‌های ارتباطی، شبکه سلولی و فناوری‌های رادیویی هستند.

پروتکل‌های ارتباطی

قوانینی که در شبکه حاکم است و گره‌ها اطلاعات را بر اساس آن منتقل می‌کنند را پروتکل ارتباطی می‌نامند. اکثر ساختار شبکه اینترنت مدرن مبتنی بر مدل ارتباطی TCP/IP است.

دفاع شبکه

سیستم دفاعی تضمین‌کننده پایداری شبکه و زنده ماندن آن است. امنیت موضوع مهمی است که باید در نگهداری و کاربرد یک شبکه مورد توجه قرار گیرد. برخی از ابزارهای دفاعی شبکه عبارت از فایروال، سیستم‌های تشخیص و پیشگیری از نفوذ، کنترل دسترسی شبکه، فیلترهای محتوا لود بالانسرها و پروکسی سرورها هستند.

شبکه کامپیوتری-کاماپرس

انواع شبکه‌های کامپیوتری

شبکه محلی یا LAN: زمانی که سیستم‌ها فاصله کمی از یکدیگر دارند – مثلا در یک خانه، مدرسه یا اداره – از این نوع شبکه استفاده می‌شود. یک رسانه ارتباطی بی­سیم و کابل کواکسیال وظیقه برقراری ارتباط را در این شبکه بر عهده دارد. LAN کم‌هزینه‌ترین نوع شبکه کامپیوتری بوده و عیب‌یابی و تعمیر آن نسبتا ساده است.

شبکه WAN: این شبکه توانایی ایجاد ارتباط در یک منطقه وسیع همانند کشور و قاره را دارد و چندین شبکه محلی را به یکدیگر مرتبط می‌کند. اینترنت، یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های WAN در جهان است. تنها شرکت‌های بسیار بزرگ و دولت‌ها با اخذ مجوزهای لازم قادر به اخذ این نوع شبکه هستند. عیب‌یابی و تعمیر اینگونه شبکه‌ها بسیار دشوار و پیچیده است.

اتصال PAN: در این نوع شبکه کامپیوتری که مساحت حدود 9 متر مربع را پوشش می‌دهد، سیستم‌های شخصی مانند لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه به یکدیگر متصل می‌شوند.

شبکه MAN: این نوع اتصال، محدوده‌ای وسیع مثلا یک شهر را پوشش می‌دهد و چندین شبکه رایانه‌ای محلی را در بر می‌گیرد. این نوع شبکه معمولا برای اداره‌ها و سازمان‌هایی که شعب مختلفی در سطح یک شهر دارند، کاربرد داشته و راه‌اندازی آن نیاز به اخذ مجوز دارد.

راه‌اندازی و پشتیبانی شبکه با “رایانه کمک”

مجموعه رایانه کمک، ارائه‌دهنده خدمات راه‌اندازی، تجهیز و پشتیبانی شبکه کامپیوتری است. این مجموعه با تیمی تخصصی مسئولیت راه‌اندازی شبکه و پشتیبانی آن را بر عهده گرفته و خدمات مربوط به تعمیر شبکه را نیز به مشتریان ارائه می‌کند. ویژگی اصلی رایانه کمک، ارائه پشتیبانی در هر روز هفته و به صورت 24 ساعته است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت این مجموعه به آدرس rayanekomak.com با کارشناسان آن ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز