۱۰ نکته حقوقی مهم برای تجارت با کشور چین

به دنبال توسعه همکاری تجاری بین شرکت‌های ایرانی و چینی، برخی از شرکت‌ها به تازگی وارد عرصه این همکاری شده‌اند. از این رو باید ۱۰ نکته حقوقی برای تجارت با کشور چین را در نظر بگیرند تا دچار زیان نشوند.

به گزارش کاماپرس، یکی از مهمترین مولفه‌های تجارت آشنایی با قوانین و مقررات کشور مقصد است. در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران، توسعه همکاری تجاری ایران با کشور چین افزایش قابل توجهی داشته است. در شرایط کنونی بسیاری از شرکت‌های خصوصی ایرانی نیز برای عرضه کالا به چین همکاری صادراتی را آغاز کرده‌اند. همانطور که پیش از این نیز ایرانیان فعالیت گسترده‌ای در واردات کالا از چین داشتند.

به طور کلی مبادلات تجاری از واردات تا صادرات نیازمند رعایت اصول تجاری است تا شرکت طرف معامله زیان نبیند. بر همین مبنا در این گزارش به ۱۰ نکته حقوقی برای تجارت با کشور چین پرداخته شده است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید: 

  1. بر اساس مصوبه قانون مدنی در چین، زمان یا موعد قانونی جهت اقامه دعاوی حقوقی مشمول به مرور 3 سال است که اگر این دعوا ناشی از تجارت بین‌المللی باشد، موعد قانونی آن جهت اقامه دعوا حداکثر چهار سال خواهد بود.
  2. حداکثر زمانی که قانون جمهوری خلق چین جهت اقامه دعوای مربوط به حمل کالای دریایی در نظر گرفته، حداکثر یک سال است.
    مبدا شروع زمان جهت اقامه دعوای حقوقی در جمهوری چین هنگامی خواهد بود که خواهان دعوا، موضوع مورد اختلاف خود را مشخص کرده و متوجه شده باشد.
  3. دقت کنید اگر می‌خواهید با شرکت‌های مختلفی در کشور چین وارد معامله شوید، به هیچ عنوان درخواست‌هایی مبنی بر عقد قرارداد یا پرداخت ضمن معامله به شرکت‌های واقع در هنگ کنگ را نپذیرید.
  4. از آن جایی که شرکت‌های هنگ کنگی پشتوانه مالی ندارند، در صورتی که اختلاف در معاملات بروز کند، هزینه‌های اقامه دعوی چند برابر سرزمین اصلی جمهوری خلق چین خواهد بود.
  5. سعی کنید همیشه نسبت به تهیه قراردادهای معتبر و صحیح برای معامله اقدام کنید.
  6. طبق قوانینی که در کشور چین به وجود آمده، هر گونه مکاتبه در پیام‌رسان‌های QQ، واتساپ، ویچت و حتی اسنادی که الکترونیکی هستند قابل استناد و استفاده در دادگاه خواهد بود.
  7. قبل از انعقاد قرارداد، بررسی توانایی تامین موضوع قرارداد بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
  8. سعی کنید اگر می‌خواهید علامت یا نام تجاری خود را ثبت کنید، این کار را زودتر از همکار چینی انجام دهید. چرا که اگر همکار چینی شما زودتر از شما برای ثبت علامت و نام تجاری اقدام کند، حقوق معنوی علامت به نام او خواهد بود.
  9. در ایران قابلیت اجرای آرای قضایی دادگاه های حقوقی چین امکان‌پذیر است با این حال فعلا این رویداد امکان‌پذیر نخواهد بود.
  10. در مورد دعاوی حقوقی مطرح در دادگاه‌های جمهوری خلق چین، در صورتی که دادگاه موافقت کرده باشد، امکان تامین اموال در بدو پرونده میسر خواهد بود. همچنین قبل از این که قرارداد را امضاء کنید، حتما هویت نماینده شرکت و سمت امضاء کننده یا امضاکنندگان را احراز کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز