یک پیش بینی متفاوت درباره آینده قیمت مسکن ؛ گرانی مجدد در پیش است؟

لست سکند

با وجود آن که بازار مسکن علائم وارد شدن به فاز رکودی و کاهش قیمت را طی یک ماه اخیر بروز داده است، یک عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران با ارائه تحلیلی از وضعیت کنونی بازار مسکن، احتمال گران تر شدن قیمت واحدهای مسکونی را در آینده مطرح کرد.

به گزارش کاماپرس، بازار مسکن در آذرماه علائم وارد شدن به رکود سنگین و طولانی را بروز داده است. مهم ترین دلیلی که می توان به استناد آن بازار مسکن را در حال فرو رفتن در رکود شدید دانست، کاهش تعداد معاملات واحدهای مسکونی در تهران است. تعداد معاملات در آذرماه 1399 چنان کاهش داشته که در 8 سال اخیر بی سابقه است و بررسی های میدانی حکایت از آن دارد که بی انگیزه گی معامله کنندگان به خرید و فروش مسکن در دی ماه نیز – تا امروز که 14 دی ماه است – ادامه دارد.

با این وجود یکی از فعالان بخش انبوه سازی مسکن وضعیت بازار مسکن را به گونه ای دیگر تحلیل می کند. به عقیده وی این بازار در عین آن که در آستانه رکود بزرگی قرار گرفته ، با احتمال افزایش بیش از پیش قیمت ها هم مواجه است.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته است: در بخش تولید، صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد. در واقع تورم غیرقابل پیش‌بینی موجب شد که بسیاری از تولیدکنندگان در بخش مسکن به‌دلیل اینکه امکان برآورد هزینه‌ها وجود ندارد و قیمت تمام‌شده ساخت‌وساز روشن نیست، وارد گود نشوند و دست نگه‌دارند. این رکود در ساخت‌وساز به کمبود عرضه دامن زده است و بدون تردید در آینده بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

 3 عامل مهم تعیین کننده قیمت مسکن

محتشم سه عامل را در تعیین قیمت تمام‌شده مسکن مؤثردانسته و این گونه توضیح داده است: نخستین عامل در قیمت مسکن، بهای زمین است. اکنون می دانیم که تورم باعث بالارفتن قیمت زمین شده است. عامل دوم، نیروی انسانی است. در شرایط تورمی، نرخ دستمزدهای ساخت مسکن افزایش یافته است. عامل سوم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که هزینه ساخت را بسیار بالا برد. رشد دستمزدها و مصالح ساختمانی باعث شد که قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یابد. علاوه بر این موارد، هزینه پروانه ساختمانی و خدمات شهری و ارزش افزوده بر قیمت مسکن می‌افزاید.

گرانی مجدد مسکن مشروط به افزایش قدرت خریداران است

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با همشهری تصریح کرده است؛ بخش مسکن هم‌اکنون خود را به قیمت ارز رسانده و اکنون در نقطه ثبات است. درصورتی‌که وضعیت کنونی اقتصاد کلان ادامه پیدا کند، افزایش قیمت مسکن در آینده محتمل است. در واقع اگر متقاضیان واقعی مسکن قدرت خرید پیدا کنند و به بازار سرریز شوند، چون با کمبود عرضه و تولید روبه‌رو هستیم، عرضه نمی‌تواند تقاضا را پاسخ دهد و آن زمان شاهد افزایش قیمت‌ها بیش از قیمت‌های موجود خواهیم بود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : انجمن انبوه سازان تهران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “یک پیش بینی متفاوت درباره آینده قیمت مسکن ؛ گرانی مجدد در پیش است؟

  1. شهروند گفته:

    حسن جان محتشم ،،، چی شده بابا جان ،، واحدها رو دستت مونده که جو الکی میدی . کی پول داره،، از طرف دیگه هم که جمعیت پیر شده و نزولی . حیف اون پستی که بتو دادن

  2. Marshal گفته:

    خب طبیعیه وقتی رکود در ساخت‌وساز باشد بهمراهش کمبود عرضه خواهد بود و بدون تردید در آینده بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت!!! فقط به نکته ای که اشاره نشده این است که این امارها بسیار با امارهای واقعی فاصله دارد!!! بسیاری از خرید و فروشها اصلا ثبت نمیشوند!!! حالا عمدا یا سهوا!!!
    بعضی نقاط تهران مثل شرق و جنوب هم هنوز انقدر شاهد گرانی باندازه شمال شهر نبوده و بدلیل سرریز شدن جمعیت برای خرید و سکونت در این نقاط در اینده شاهد افزایش بیسابقه در این نقاط خواهید بود

  3. بهزاد گفته:

    آقای نویسنده ،میشه در مورد قیمتها صحبت نکنید ،همین حرف و نقل ها همیشه باعث گرون شدن در هر زمینه ای شده و خواهد شد ،به جای این پیش بینی حکیمانه بفرمایید :قیمت مسکن در آینده ارزان خواهد شد .بیشتر نتیجه میده .

  4. محسن گفته:

    دلالان نگرانی افت شدید دلارند،،،تحریم همش به سود بازارها و دلالان شدن ک یک شب میلیارد ها به جیب زدن و دولت دریغ از یک مالیات درست حسابی ازشون

  5. حمید کریمی گفته:

    احتمالا این دوست عزیز عضو انجمن انبوه سازان تعداد زیادی واحد رودستش مونده و برای اینکه بتونه توی این بازار راکد آبش کنه تحلیل زیبایی از خودش در کرده

    • محسن گفته:

      راه کار اصلی اخذ مالیات بر تراکنشهای واریز بانکی است است .
      اگر دولت کسر بودجه نداشته باشد تورم ،احتکار و رکود معنی نخواهد داشت و نیازی نیست با سیاستهای مالیاتی اشتباه عوامفریبانه مثل مالیات بر خانه های خالی یا مالیات بر عایدی سرمایه، باعث رکود بیشتر مسکن و به تبع آن کمبود تولید و از دست رفتن میلیونها شغل و متعاقبا افزایش مجددقیمتها شود.

  6. z گفته:

    آقای رئیس مثل اینکه خودش چندین واحد رو دستش باد کرده که اینجوری صحبت می‌کنه واقعا من موندم کی این پست را به شما داده امثال شما باعث این گرانی شدن تورو خدا بیخود و بی جهت داستان بافی نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز