وام مسکن 400 میلیونی می شود؟ / چاره جویی برای رکود بی سابقه بازار مسکن

تعداد معاملات مسکن در تهران طی آذرماه 99 تنها 2هزار و 500 معامله بوده که کمترین میزان طی 8 سال اخیر است. این وضعیت نشان دهنده ورود بازار مسکن به رکودی بی سابقه است که برای نجات از آن باید تمهیداتی از جمله افزایش وام مسکن مدنظر قرار گیرد.

به گزارش کاماپرس، فاصله گرفتن قیمت مسکن از قدرت خرید مردم بازار مسکن را به فاز رکودی برده و این بار رکود چنان سنگین است که در تهران با بیش از 12 هزار بنگاه املاک در ماه گذشته تنها 2 هزار و 500 معامله مسکن انجام شده است. در واقع حدود چهار پنجم از بنگاه های مسکن شهر تهران در آذرماه 1399 شاهد هیچ خرید و فروشی نبوده اند و در یک پنجمی هم معامله ای انجام شده، یک معامله صورت گرفته است.

بازار در انتظار افت قیمت مسکن با شیب ملایم

این وضعیت زنگ خطر را برای فعالان بازار مسکن به صدا درآورده و گرچه ریزش قیمت هنوز در این بازار شدت نگرفته اما احتمال ریزش قیمت نیز دور از انتظار نیست. البته کاهش قیمت در بازار مسکن معمولا با شیب ملایم اتفاق می افتد و این کاهش کمک چندانی به کم شدن فاصله قیمت خانه از قدرت خرید اقشار اصلی مصرف کننده مسکن نمی کند.

در این شرایط افزایش وام خرید مسکن راهکاری است که می تواند ضمن تحرک بخشیدن به بازار، قدرت خرید مصرف کنندگان واقعی را تقویت کند.

آریاک سفر

وام مسکن 400 میلیونی تا 1 میلیاردی ؛ راهکار خروج مسکن از رکود

دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ چنانچه سیاست‌گذاران بازار مسکن بخواهند سطح پوشش‌دهی وام مسکن از هزینه خرید آپارتمان را به ۷۸ درصد یعنی میانگین جهانی برسانند باید سقف وام به یک میلیارد تومان برسانند.

به علاوه اگر متولیان بازار مسکن کشور قصد تکرار تجربه سال طلایی در بازار مسکن ایران به لحاظ پوشش‌دهی وام از هزینه خرید مسکن یعنی سال ۷۳ را داشته باشند – یعنی وام مسکن قدرت خرید بیش از 40 متر مسکن را داشته باشد – باید سقف وام به ۷۰۰ میلیون تومان برسد. بر این اساس، کمترین میزان سقف وام برای خروج بازار مسکن از ابررکود به واسطه تجارب قبلی پرداخت تسهیلات مسکن، ۴۰۰ میلیون تومان است.

البته سیاست‌گذاران مسکن وشبکه بانکی کشور از وجود دو مانع پیش روی افزایش وام مسکن خبر می‌دهند؛ یکی از این موانع کمبود عرضه مسکن ودیگری کمبود منابع واعتبار لازم برای پرداخت سقف‌های بالاتر وام.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “وام مسکن 400 میلیونی می شود؟ / چاره جویی برای رکود بی سابقه بازار مسکن

  1. محسن گفته:

    با وامهای کنونی مسکن در شهرهای بزرگ فقط میتوان سرویس بهداشتی آپارتمان را خرید کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز