گرانی دنباله دار در بازار محصولات فولادی

بازار شمش و مقاطع فولادی از تعطیلات ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت حدود هزار و پانصدتومانی را به خود دیده و این روند این هفته نیز با همین شکل ادامه دارد.

به گزارش کاماپرس، بازار محصولات فولادی مورد توجه بسیاری از صنایع است و این صنایع از ابتدای سال با نگرانی روند افزایشی قیمت انواع محصولات فولادی که مواد اولیه آنها به شمار می رود را پیگیری می کنند.

معدن نامه در گزارشی به قلم شیوا نیک وظیفه در این باره نوشته است؛ هفته پیش شاهد عرضه آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره در بورس کالا بودیم و مهم‌ترین اتفاق برای متقاضیان محصولات فولادی، افزایش قیمت آهن اسفنجی بود.

سیگنال های موثر بر بازار داخلی فولاد

این روند ادامه همان روندی است که از ماه‌ها قبل شروع شده و منجر به افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود. قیمت آهن اسفنجی که در بورس فروخته می‌شود با آهن اسفنجی که قبلاً بر مبنای کدال بین تولیدکنندگان شمش و آهن اسفنجی برقرار شده تفاوت زیادی دارد. با این روند قیمت‌ها به سمت قیمت‌های بالاتر از بورس تمایل پیدا می‌کند اما ازآنجاکه این روند افزایش قیمت برای مواد اولیه، همپای افزایش قیمت محصولات نیست بازار به رکود کشیده می‌شود اما در این هفته بازار داخلی فولاد تحت تأثیر چند متغیر مهم است.

راز آسمان پایتخت

اصلاح نسبی قیمت جهانی سنگ‌آهن و گذر از کانال دویست دلاری و دیگری اصلاح نسبی قیمت‌ شمش CIS و افزایش احتمالی و حدود یک تا دو درصدی نرخ های پایه هفته جاری تحت تاثیر میانگین معاملات شمش و میلگرد در هفته قبل که مجموع این عوامل اگر سیگنال افزایشی محسوب نشود علائمی از کاهش نیز در این بازار ندارد.

اثر منفی قطع برق بر صنایع فولاد

از سوی دیگر قطعی برق که در روزهای اخیر شاهد تشدید آن هستیم با افزایش هزینه‌های توقف تولید اعم از خاموش شدن کوره‌های خطوط تولید و نورد، شوک‌های حرارتی و تخریب نسوزها (برای واحدهای کوچکی که سیستم برق جایگزین ندارند) بر بازار فولاد تأثیر می‌گذارد.

با این روال افزایشی حدود چهار برابری هزینه برق و هم‌چنین افزایش هزینه گاز، قیمت فولاد در دوره تابستان حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت که در قیمت تمام‌شده آن‌ها تحمیل می شود که این افزایش قیمتی، صادرات بسیاری از محصولات فولادی به‌خصوص محصول میلگرد را که از مزیت انرژی ارزان بهره می‌برد فاقد توجیه اقتصادی می‌کند و واحدهای کوچک را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز