کدام صندوق سهامی قابل‌معامله را انتخاب کنیم؟

کارگزاری فارابی-کاماپرس
لست سکند

بورس طی یک دهه گذشته در مقایسه با بازار‌های رقیب خود یعنی ارز، طلا و مسکن بازدهی بالاتری کسب کرده است. اما صندوق‌های سهامی در رقابت با شاخص کل بورس، موفق به کسب بازدهی به مراتب بالاتر شده‌اند که در ادامه یکی از بهترین صندوق‌ها معرفی خواهد شد.

انواع روش های سرمایه‌گذاری در بورس

روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی جهت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از جمله بورس وجود دارد. اما به صورت کلی، سرمایه‌گذاری در بورس معمولا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

روش مستقیم

در روش مستقیم سرمایه‌گذار با تکیه بر دانش خود اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند. در این روش، بهتر است فرد سرمایه‌گذار تخصص‌های لازم در رابطه با سرمایه‌گذاری در بورس را فرا گیرد. زیرا بورس در دسته بازارهای مالی با ریسک بالا قرار دارد. در حقیقت ریسک‌های ناشی از نوسانات قیمتی، می‌تواند سرمایه را در تحت تاثیر قرار دهد.

از اساسی‌ترین مهارت‌های مرتبط با بازار سرمایه، می‌توان به تابلوخوانی، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی اشاره کرد. بنابراین کسب تجربه در بازارهای مالی با آموزش حاصل شده و ممکن است همه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، زمان کافی برای آموزش نداشته باشند. از این رو، استفاده از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مناسب این افراد است.

روش غیرمستقیم

در روش غیرمستقیم، افراد می‌توانند بدون نیاز به کسب دانش تخصصی و صرف زمان جهت آموزش، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. در حقیقت، سرمایه‌گذاری در این روش از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

راز آسمان پایتخت

هدف از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری، جمع‌آوری سرمایه‌های خرد به منظور تشکیل سبد دارایی از انواع اوراق بهادار مثل سهام، اوراق قرضه، گواهی سپرده کالایی و اوراق مشتقه است. صندوق‌ها توسط افراد متخصص، حرفه‌ای و با تجربه در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، مدیریت شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

حالا که با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شدید، بد نیست کمی هم درباره انواع صندوق‌های بورسی اطلاعات بدست آورید. متناسب با میزان ریسک‌پذیری و مدت‌زمان سرمایه‌گذاری، صندوق‌های مختلفی از نظر ساختار و ترکیب دارایی وجود دارد. از رایج‌ترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به صندوق‌های سهامی، با درآمد ثابت، مختلط، طلا، اهرمی و بخشی اشاره کرد. در این میان، صندوق با درآمد ثابت در دسته کم‌ ریسک‌ترین دارایی‌ها قرار گرفته و بازدهی آن قابل قیاس با بازدهی سپرده‌های بانکی است. در طرف مقابل، صندوق‌های سهامی و طلا با توجه به اینکه در دارایی‌هایی مثل سهام و گواهی سپرده سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، دارای ریسک نوسانات قیمتی هستند. اما در شرایط تورمی می‌توانند ارزش سرمایه را در برابر تورم حفظ کنند.

توجه داشته باشید صندوق‌های سرمایه‌گذاری از لحاظ نحوه خرید و فروش به دو نوع مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند.

واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های ETF را می‌توان به صورت آنلاین و در لحظه خرید و فروش کرد. از این جهت، این نوع از صندوق‌‌‌ها دارای سرعت نقدشوندگی بالاتری نسبت به صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال هستند. لازم به ذکر است صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال را می‌توان به صورت مراجعه حضوری و غیرحضوری از طریق وبسایت صندوق و برخی از اپلیکیشن‌ها خرید و فروش کرد.

صندوق‌ سهامی

صندوق سهامی یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری در جهان است. در حقیقت، بیشتر دارایی‌های این صندوق‌ را سهام و حق تقدم سهام تشکیل داده و هدف ‌آن‌ کسب بازدهی بالاتر نسبت به بازار سهام است. معمولا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی با افق زمانی بلند‌مدت نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

در بازار سرمایه ایران بیش از ۱۰۰ صندوق سهامی موجود است که توسط نهاد‌های مالی معتبر، مدیریت می‌شوند. یکی از بهترین صندوق‌های سهامی موجود در بورس صندوق سلام فارابی است که بازدهی بسیار مناسبی در طول یک سال اخیر داشته است.

سلام فارابی، فراتر از دلار و شاخص کل بورس

همانطور که اشاره شد، صندوق «سلام» یک صندوق سهامی و از نوع قابل معامله‌(ETF) است. در یک سال گذشته (منتهی به ۹ مهر ۱۴۰۲) این صندوق موفق به کسب بازدهی ۸۱ درصدی شده و در بین یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه قرار دارد.

بازدهی ۸۳ درصدی «سلام» در شرایطی محقق شده که در مدت زمان مشابه، شاخص کل بورس و دلار، به ترتیب ۵۵ درصد و ۴۹.۵ درصد بازدهی داشته‌اند. از جمله مهم‌ترین مزایای صندوق سلام، می‌توان به مدیریت دارایی فعال و حرفه‌ای، میزان نقدشوندگی بالا، بازارگردانی حرفه‌ای،‌ درصد تحرک مناسب سبدگردان و نحوه خرید و فروش آسان واحد‌های سرمایه‌گذاری این صندوق اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های صندوق سلام، امکان سرمایه‌گذاری با حداقل میزان سرمایه است. تنها، با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌توان در این صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری کرد.

نحوه سرمایه‌گذاری در سلام فارابی

با توجه به اینکه «سلام» یک صندوق ETF یا قابل معامله است، نحوه سرمایه‌گذاری در آن بسیار راحت بوده و می‌توان واحد‌های این صندوق را از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌های فعال در بورس، خریداری کرد. مشتریان کارگزاری فارابی، می‌توانند به راحتی و از طریق سامانه معاملاتی فارابیکسو نسبت به سرمایه‌گذاری در سلام اقدام کنند.

مشتریان سایر کارگزاری‌ها، تنها کافیست تا در قسمت جستجوی سامانه‌ معاملاتی کارگزاری خود نماد «سلام» را جستجو کرده و در زمان معاملات بازار (از ساعت ۹ الی ۱۵)، نسبت به خرید واحد‌های آن اقدام کنند.

انتهای پیام

 

مرتبط با : کارگزاری فارابی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز