پیش بینی قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در سال 1403 + جدول

طبق توافق وزارت صمت و خودروسازان، قیمت خودروها از این پس طبق فرمول هزینه تولید به علاوه ۲.۵ درصد سود محاسبه می‌شود. محاسبات نشان می‌دهد که با اعمال فرمول جدید، قیمت کارخانه‌ای خودروهای سایپا و ایران خودرو در اوایل سال ۱۴۰۳ به‌طور میانگین تا ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش کاماپرس، این فرمول در صورت اجرای صحیح می‌تواند سایپا و ایران خودرو را از زیاندهی خارج کند. خودروسازان بزرگ کشور در صورت‌های مالی خود از زیان انباشته ۱۷۴هزار میلیارد تومانی تا پایان آذرماه سال جاری خبر داده‌اند، ضمن آنکه زیان ۹ماه امسال خودروسازان نیز ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته خودروسازان، زیاندهی آن‌ها ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد، سیاستی که از دهه ۹۰ آغاز شد، این سیاست همچنان ادامه دارد، منتها این بار وزارت صمت اولا به‌صراحت اعلام کرده موافق این شیوه قیمت‌گذاری نیست و ثانیا فرمول تعیین قیمت نیز تغییر پیدا کرده است.

همچنین طی نشستی که اوایل آذر ماه بین مسوولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار شد، همگی بر سر اجرای اقداماتی همچون انتشار اوراق، فروش خودروهای مازاد در حاشیه بازار و تغییر فرمول قیمت‌گذاری توافق کردند. در فرمول جدید، قیمت خودرو از ترکیب هزینه تولید، به علاوه 2.5 درصد سود تعیین می‌شود، بنابراین خودروسازان نه تنها دیگر ضرر نمی‌کنند، بلکه سود هم خواهند داشت.

به نقل از دنیای اقتصاد، بنابراین اگرچه تغییر فرمول قیمت‌گذاری، جذابیت آزادسازی قیمت را برای خودروسازان ندارد، اما اگر درست اجرا شود، حداقل نفع آن برای خودروسازان، خروج از زیان است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو با فرمول جدید

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که با اعمال فرمول جدید، قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو چقدر افزایش می‌یابد؟ اگرچه برای پاسخ دهی دقیق به این پرسش باید منتظر اجرای فرمول توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشیم، اما با لحاظ آخرین لیست مربوط به هزینه تولید خودروها و جاگذاری آن در فرمول جدید، می‌توان حدود تقریبی قیمت‌ها را مشخص کرد.

البته توجه به این نکته ضروری است که قیمت‌های محاسبه‌شده به صورت خام است و قیمت نهایی (برای مصرف‌کننده) بعد از اعمال سایر هزینه‌ها تعیین شده و قطعا بالاتر از نرخ‌های محاسبه‌شده در این گزارش خواهند بود.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز