پکیج تزریق مواد شیمیایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شرکت مهندسی فران-کاماپرس

پکیج تزریق مواد شیمیایی یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاهی و صنعتی است که با نام دستگاه تزریق مواد شیمیایی نیز شناخته می‎شود.

به گزارش کاماپرس، پکیج تزریق مواد شیمیایی طراحی شده تا مواد شیمیایی جامد یا مایع به میزان مشخص و دقیق به یک فرایند افزوده شوند. در واقع، در صنایع مختلف همچون صنعت تصفیه آب و فاضلاب و پالایشگاه‌ها نیاز است تا مواد شیمیایی به آب و دیگر سیالات افزوده شوند؛ چراکه این عملیات برای رسوب‌زدایی، ضدعفونی، جداسازی ذرات معلق و لخته‌سازی‌شان ضروری است. حال امروزه با پیشرفت بشر، این کار با استفاده از پمپهای تزریق و بدون دخالت اپراتور انجام می‌شود.

فواید استفاده از پکیج تزریق مواد شیمیایی

تزریق مواد شیمیایی به فرایندهای مختلف در گذشته به صورت دستی و توسط یک اپراتور انسانی انجام می‌شد. اما امروزه با کمک دستگاه، ابتدا فاکتورهای مورد نظر از قبیل PH و دما اندازه‌گیری شده و بر اساس برنامه‎‌ای که به سیستم کنترل داده می‌شود، مقدار مشخصی از مواد شیمیایی تزریق می‌شوند.

حسن استفاده از دستگاه این است که در برخی موارد، محیط برای حضور انسان خطرناک است و اپراتور انسانی قادر به انجام این کار نیست. از سوی دیگر، انجام کار توسط اپراتور انسانی همیشه با خطا مواجه است. چراکه مقدار دقیق و مناسب مواد شیمیایی باید توسط دستگاه اندازه‌گیری شوند. علاوه بر این، برخی از مواد شیمیایی بسیار خطرناک بوده و تماس مستقیم آن‌ها با دست و بدن انسان می‌تواند آسیب‌های جدی را وارد کند. اما این دستگاه‌ها از چند بخش مختلف تشکیل شده و با دقت این کار را انجام می‌دهد.

اجزای پکیج تزریق مواد شیمیایی

پکیج تزریق مواد شیمیایی، مجموعه‌ای از چند مخزن، میکسر، دوزینگ پمپ و دیگر اتصالات است؛

راز آسمان پایتخت

1. مخزن آماده سازی

پکیج های تزریق مواد شیمیایی بعضاً از دو مخزن استفاده می کنند. مخزن آماده سازی به منظور حل کردن ماده شیمیایی جامد یا مایع در آب مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن معمولاٌ مجهز به همزن بوده که عملیات اختلاط را به طور کامل انجام دهد.

در واقع مخازن آماده سازی یکی از مهم‌ترین بخش‎های پکیج تزریق مواد شیمیایی است. مخزن در برابر دما، فشار و تماس با مواد اسیدی و قلیایی خورنده باید بسیار مقاوم باشد. مخزن‌ها با توجه به صنعت ظرفیت‌های متنوعی دارند که مواد و ترکیبات لازم در آن‌ها ترکیب می‌شوند. این ترکیب، توسط میکسر با دورها تند و کند انجام می‌شود.

در صورتی که ماده شیمیایی خورنده باشد، جنس مخزن باید متناسب با نوع ماده شیمیایی انتخاب می شود. به عنوان مثال برای تزریق ماده شیمیایی اسید سولفوریک با درصد بالا از مخازن فلزی از آلیاژهای خاص استیل ضد زنگ استفاده می شود.

2. مخزن تزریق

مواد، پس از ترکیب به صورت محلول با غلظت مشخص در می‌آیند و وارد مخزن تزریق می‌شوند. البته در برخی از مدل‌ها ممکن است مخزن تزریق و تهیه با هم تلفیق شوند. این بخش نیز کاملا در برابر شرایط محیطی و تماس با مواد اسیدی و قلیایی مقاوم است. جنس بدنه مخزن‌ها از فایبرگلاس یا فلزات ضد زنگ متناسب با محلول ماده شیمیایی انتخاب می شود.

در صورتی که احتمال ته نشینی ماده شیمیایی در مخزن تزریق وجود داشته باشد، از همزن های دور پایین برای جلوگیری از ته نشینی استفاده می شود.

پکیج تزریق مواد شیمیایی-کاماپرس

3. دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ نیز یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پکیج تزریق مواد شیمیایی است. این دوزینگ پمپ است که مقدار دقیق محلول شیمیایی را از مخزن دریافت کرده و به محیط مورد نظر وارد می‌کند. اهمیت این بخش از آن جهت است که وظیفه تزریق دقیق ماده شیمیایی در فشار مشخص را به عهده دارد.

دوزینگ پمپ ها در انواع مختلف توسط تولید کنندگان تولید می شوند. دوزینگ پمپ های متداول ساختار مشابه ای با موتور خودروهای شخصی دارند. در این نوع از دوزینگ پمپها ماده شیمیایی توسط یک پیستون که حرکت رفت و برگشتی دارد، سیال را به مقدار مشخص و با فشار معین به سمت محل تزریق ارسال می کند.

4. سیستم کنترل

سیستم کنترل در بسیاری از تجهیزات صنعتی و حتی لوازم خانگی و غیره نقش مغز را برعهده دارد. این قطعه بر اساس مدارات موجود روی آن، فرمان‌های مختلف را به سایر قطعات ارسال می‎کند. هرگونه خرابی در این بخش می تواند عملکرد سایر اجزای پکیج تزریق را مختل کند.

سیستم کنترل فرمان روشن، خاموش و نحوه عملکرد پمپ را به توجه به نیازمندی فرایند صادر می کند. علاوه بر سیستم کنترل به وسیله تجهیزات الکتریکی وظیفه حفاظت از دوزینگ پمپ ها را نیز به عهده دارد.

مراحل کار پکیج تزریق مواد شیمیایی

همانطور که اشاره شد، مرحله ابتدایی کار پکیج تزریق، ترکیب مواد شیمیایی به صورت مایع یا پودر یا محلول سازی است. در مرحله بعد محلول ذخیره شده در مخزن تزریق با غلظت مشخص آماده تزریق می‌شود و به همین منظور قسمت دوزینگ پمپ، محلول به دست آمده را با مقداری مشخص به محل تزریق ارسال می‌کند.

اما خرید دستگاه برای هر صنعتی نیازمند تحقیق است تا بهترین پکیج خریداری شود. از این رو، خوب است بدانید پکیج‌های تزریق ساخته شده توسط شرکت مهندسی فران قابلیت تجهیز به ابزار دقیق اندازه‌گیری شدت جریان، سطح و فشار را دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند روی خشکی، دریا و حتی سازه‌های شناور نصب شوند و به طور کلی، قابل اطمینان هستند.

شرکت مهندسی فرآیند و انرژی فران از سال 1385 پیمانکار طراحی، خرید، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری تاسیسات جانبی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع تصفیه آب، فاضلاب و پساب صنعتی است. این شرکت پکیج های تزریق مواد شیمیایی را با کاربری ها و مواد شیمیایی مختلف برای صنایع طراحی و تولید می کند.

انتهای پیام

مرتبط با : شرکت مهندسی فران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز