پالایش نفت بندرعباس: تنها تصفیه‌کننده نفت خام سنگین در خاورمیانه

لست سکند

ایران، حدود 9.6 درصد ذخایر نفت جهان و 17.5 درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد. در واقع، کشور ما دارای رتبه چهارم جهانی از لحاظ ذخایر نفتی و رتبه دوم ذخایر گازی در جهان است. از این رو نقش آن در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، غیر قابل انکار است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ نفتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، 9 شرکت پالایشی اکنون در داخل مرزهای ایران در حال فعالیت هستند و یکی از آن‌ها شرکت پالایش نفت بندر عباس است که به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام کشور شناخته می‌شود. این شرکت حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام داخل کشور و به تبع آن محصولات مورد نیاز کشور را تولید می‌کند و این روزها بیست و چهارمین سال فعالیتش را پشت سر می‌گذارد.

راهی که پالایش نفت بندرعباس پیموده است

پس از انقلاب اسلامی، در سال 1371 در نزدیکی آب‌های نیلگون خلیج فارس، شرکتی با نام پالایشگاه نفت بندرعباس، در زمین به وسعت 700 هزار هکتار طراحی و ساخته شد. پنج سال بعد یعنی در سال 76 این شرکت با ظرفیت 232 هزار بشکه در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به یکی از پیشرفته‌ترین پالایشگاه‌های ایران و خاورمیانه تبدیل شد. گفتنی است این پالایشگاه تنها پالایشگاهی در کشور و حتی در خاورمیانه است که نفت خام سنگین را تصفیه می‌کند.

ظرفیت اسمی شرکت پالایش نفت بندرعباس تا اواسط سال ۱۳۷۸ همان ۲۳۲ هزار بشکه در روز باقی ماند اما با اجرای طرح افزایش ظرفیت، ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسید. همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۱ توانست با اجرای موفقیت آمیز طرح مبتکرانه و بدون هزینه با ۳۰ هزار بشکه افزایش در میان آتانازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن ظرفیت خود را به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برساند.

راز آسمان پایتخت

نکته قابل توجه اینکه؛ آن چیزی که پالایشگاه نفت بندرعباس را از دیگر پالایشگاه‌های کشور متمایز می‌کند این است که محصولات این پالایشگاه بیشتر صادراتی هستند. محصولاتی اعم از نفت گاز، خوراک قیرسازی، حلال ۴۰۲، آیزوریسایکل و لوبکات سنگین به خارج از کشور صادر می‌شوند.

ورود شبندر به بورس

همزمان با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت پالایش نفت بندرعباس در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد و در تیرماه ۹۱ با نماد «شبندر» عرضه شد. بانک رفاه کارگران و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان از بزرگترین سهامداران شرکت پالایش نفت بندرعباس هستند که هر کدام به ترتیب ۳۰ درصد و ۱۵ درصد از سهم آن را در اختیار دارند.

بانک صادرات ایران، بانک تجارت، صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم، شرکت توسعه سرمایه رفاه و شرکت بانک ملت از دیگر سهامداران شبندر هستند. ارزش بازار این سهام در حال حاضر ۸۷۰ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال است و سود خالص آن ۸۰ و 784 میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

محصولات و واحدهای تولیدی

نفت کوره و نفت گاز از محصولات اصلی این پالایشگاه هستند. افزون بر آن پالایشگاه نفت بندرعباس بنزین‌موتور، گاز مایع، نفت سفید، گازوئیل سوخت جت و گوگرد را نیز تولید می‌کند. خوراک این پالایشگاه از نفت خام سبک جزیره هنگام در قشم است. نفت خام سنگین و میعانات گازی استحصالی آن نیز از منابع گازی سرخون و عسلویه تامین می‌شوند.

واحد تقطیر نفت خام، کاهش گرانروی و تفکیک گاز مایع از واحدهای تولیدی شرکت پالایش نفت بندرعباس هستند و همچنین دیگر واحدهای تولیدی این شرکت شامل واحدهای تولید هیدروژن تصفیه و تبدیل کاتالیستی بنزین، تصفیه نفت سفید، هیدروکراکر، نفتای سبک و بازیافت گوگرد نیز می‌شود.

در سال ۱۳۹۳ بود که ظرفیت خوراک پالایشگاه افزایش یافت و لزوم ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی حس شد از این رو سه دستگاه مخزن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در این پالایشگاه ساخته شد اینگونه بود که ظرفیت ذخیره‌سازی خوراک پالایشگاه تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. واحد جدید بنزین سازی هم در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز به بهره‌برداری رسید. این واحد از سه بخش اصلی تصفیه نفت سنگین،اکتان افزا و احیای کاتالیز تشکیل شده است که روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین به ظرفیت بنزین تولیدی این شرکت افزوده شده و ظرفیت کلی تولید بنزین در این پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مرتبط با : شرکت پالایش نفت بندرعباس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز