وکیل ماده ۴۷۷ کیست؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

وکیل ماده ۴۷۷ از جمله وکلای خاص در مسیر قضایی محسوب می شود. علت این موضوع را می توانیم در خصوص اهمیت و خاص بودن ماده 477 آیین دادرسی کیفری دانست. ماده 477 آیین دادرسی کیفری به این مسئله اشاره می کند که در صورتی که رای قطعی صادر شده در مسیر کیفری خلاف شرع باشد، ریاست قوه قضایی می‌تواند دعوی را جهت اعاده دادرسی کیفری به دیوان عالی کشور ارجاع دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، دیوان عالی با دستور ریاست قوه قضایی همچنین با در نظر گرفتن جهات مختلف دعوی دادگاه دیگری را برای رسیدگی به این پرونده انتخاب می کند. در این مسیر حکم اولیه صادر شده لغو می شود و دادگاه انتخاب شده با بررسی دعوی نسبت به صدور رای اقدام می کند.

همانطور که مشخص است، اعاده دادرسی یک روند فوق العاده جهت اعتراض به رای صادر شده محسوب میشود. از این روست که گفته می شود وکیل برای ماده ۴۷۷  کارکردی بسیار سخت و نسبتا پیچیده دارد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم وکیل ماده ۴۷۷  چه کارکردی دارد و چگونه می تواند به ما کمک کند.

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

همانطور که گفته شد بر اساس ماده 477 قانون آیین دادرسی مدنی، اگر حکم صادر شده خلاف شرع باشد ریاست قوه قضایی می تواند نسبت به اعاده دادرسی این دعوی از طریق دیوان عالی کشور اقدام کند.

راز آسمان پایتخت

بر اساس این تعریف دو نکته بسیار مهم در این بین وجود دارد. اول این که ابتدا باید ثابت شود که حکم صادر شده خلاف شرع بوده و یا برخی از موارد شرعی در آن رعایت نشده است. نکته دوم این است که ریاست قوه قضایی باید نسبت به انجام اعاده دادرسی دستور بدهد. در مواردی نیز رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضایی نیروی های مسلح و رئیس کل دادگستری استان می توانند بر اساس رای صادر شده از ریاست قوه قضایی نسبت به صدور دستور اعاده دادرسی درخواست کنند.

بر اساس این دو نکته می توان گفت که اعاده دادرسی و به طور کلی استفاده از ماده 477 آیین دادرسی کیفری کار چندان ساده ای نیست. چرا که اولا قانون و مجریان قانون نسبت به رای صادر شده توسط دادگاه و مراجع قضایی حساسیت خاصی دارند. بنابراین اثبات این مسئله که رای صادر شده بر خلاف شرع بوده و یا نکات شرعی در آن رعایت نشده است کار سختی است. از طرف دیگر این که بتوان دستور مستقیم ریاست قوه قضایی جهت اعاده دادرسی را به دست آورد خود کار بسیار مشکلی محسوب می شود.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در خصوص رای صادر شده در تمامی دادگاه های کیفری و عمومی امکان اعاده دادرسی وجود دارد. مگر مواردی مانند دادگاه های انتظامی و … که شرایط خاص خودشان را دارند. همه این موارد در کنار یکدیگر نشان می دهد که کارکرد یک وکیل ماده ۴۷۷ هم بسیار سخت و هم خاص است.

بیشتر بخوانید:

وکیل ماده ۴۷۷  و کاری که انجام می دهد

بر اساس تعریفی که از ماده 477 داشتیم به خوبی مشخص است که کارکرد وکیل ماده ۴۷۷  کارکرد چندان ساده ای نیست. در واقع این وکیل ابتدا باید نشان دهد که رای صادر شده موارد شرعی را رعایت نکرده است و یا بر خلاف دستورات شرعی صادر شده است. از طرف دیگر این فرد باید تلاش کند که بتواند دستور مستقیم ریاست قوه قضایی و یا سایر افراد گفته شده در بالا را به دست بیاورد.

با توجه به این مسئله که اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده جهت اعتراض به رای صادر شده محسوب می شود، می توان گفت که دشواری های زیادی در مسیر کاری وکیل ماده ۴۷۷  وجود دارد. از این رو کمتر وکیلی در این حوزه به صورت حرفه ای فعال است. در واقع شما نمی توانید به سادگی وکیل ماده ۴۷۷ مجرب و با تجربه ای پیدا کنید که بتواند کارایی خوبی داشته باشد. از این رو پیشنهاد ما این است که با کارشناسان و مشاوران گروه وکلای پارسا تماس بگیرید. این کارشناسان بر اساس نیاز قانونی و واقعی شما می توانند بهترین وکیل در حوزه های مختلف از جمله حوزه اعاده دادرسی و ماده 477 را به شما معرفی کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای پارسا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز