نگاهی به هزینه تحصیل در روسیه

لست سکند

کیفیت بالای سیستم آموزشی و مناسب بودن هزینه تحصیل در روسیه از جمله مهم‌ترین عواملی است که دانشجویان را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور ترغیب می‌کند. به طوری که روسیه به اولین کشور مهاجرپذیر برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. همچنین، در سال 2022 میلادی بیش از 350 هزار دانشجوی بین‌المللی برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کرده‌اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، هزینه تحصیل در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، پایین‌تر است. این در حالی است که برخی از برترین دانشگاه‌های دنیا در این کشور قرار دارد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای کاهش هزینه‌های تحصیلی خود از بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی نیز استفاده کنند. در ادامه این مطلب، نکات مهم درباره هزینه تحصیل در روسیه مورد بررسی قرار خواهد کرد.

تحصیل در روسیه-کاماپرس

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه به رشته تحصیلی، دانشگاه مقصد، شهر و محل زندگی شما بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان این هزینه را بین 2 الی 14 هزار دلار در سال تخمین زد. همچنین، تحصیل در رشته پزشکی در روسیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و معمولاً سالانه 6500 الی 510 هزار دلار است.

راز آسمان پایتخت

چنانچه دانشجو در آزمون ورودی روسیه قبول شود و یا در المپیادها و مسابقات آکادمیک روسیه مقامی به دست بیاورد، می‌تواند از بورسیه تحصیلی روسیه بهره‌مند شود. این بورسیه شامل هزینه شهریه دانشگاه و اسکان دانشجویی می‌شود. برخی از بورسیه‌های تحصیلی، امکان تحصیل رایگان در روسیه را نیز فراهم می‌کنند.

مقایسه هزینه تحصیل در روسیه با سایر کشورها

شهریه دانشگاه و هزینه تحصیل در روسیه در مقایسه با کشورهایی چون کانادا، انگلستان، آمریکا و… به طرز قابل توجهی کمتر است. ممکن است این طور به نظر برسد که کیفیت سیستم آموزشی روسیه به پای چنین کشورهایی نمی‌رسد و به همین دلیل، هزینه تحصیل هم پایین‌تر است. اما واقعیت این است که دلیل کم بودن هزینه تحصیل در روسیه به خاطر نرخ برابر روبل با دلار است. همچنین، دولت روسیه به آموزش عالی و دانشگاه‌های روسیه، یارانه تحصیل اعطا می‌کند که باعث کاهش هزینه‌های دانشجو می‌شود. برابری میزان شهریه دانشجویان روسی با اتباع خارجی، یک مزیت مهم دیگر تحصیل در روسیه است که در کاهش هزینه‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های روسیه

در جدول زیر، هزینه سالانه تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه‌های روسیه قابل مشاهده است؛

دانشگاه لومونوسوف مسکو 5530 تا 6690 دلار
دانشگاه MISiS 3000 تا 7000 دلار
دانشگاه فدرال اورال 3000 دلار
دانشگاه MEPhi 1800 تا 3600 دلار
دانشگاه فدرال کازان 3000 دلار
دانشگاه HSE 5270 تا 8100 دلار

باید توجه داشت که تدریس در دانشگاه‌های روسیه به زبان روسی انجام می‌شود؛ اما بسیاری از برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی هم ارائه می‌شود. در نتیجه، برای تحصیل در روسیه به مدرک معتبر زبان (آیلتس یا تافل) نیاز دارید. در دانشگاه‌های روسیه، دوره‌های یک ساله زبان روسی نیز برگزار می‌شود که هزینه آن به دانشگاه و نوع کلاس دانشجو بستگی دارد. به طور کلی، هزینه دوره یکساله زبان روسی در دانشگاه‌ها حدود 1000 تا 4000 دلار است.

گران‌ترین رشته‌های تحصیلی در روسیه

زیرشاخه‌های پزشکی مانند داروسازی و دندانپزشکی تقریباً در تمامی کشورها جزء پرهزینه‌ترین رشته‌های تحصیلی هستند و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر رشته‌های پزشکی، برخی از زیرشاخه‌های مهندسی مانند هوافضا، مهندسی نفت، شیمی و… نیز به عنوان گران‌ترین رشته‌های تحصیلی در روسیه شناخته می‌شوند.

تحصیل در روسیه-کاماپرس

هزینه‌های عمومی زندگی در روسیه

هزینه‌های زندگی در روسیه مانند هزینه تحصیلی تا حد زیادی مقرون به صرفه است. به طور کلی، می‌توان هزینه خوراک، پوشاک، اینترنت، حمل و نقل، تفریح و… را ماهانه بین 460 الی 2870 دلار تخمین زد. این مبلغ با توجه به سبک زندگی و محل سکونت دانشجو ممکن است تغییر کند. در جدول زیر، قیمت برخی از اقلام در روسیه قابل مشاهده است؛

یک کیلو گوشت 5.1 تا 8.1 دلار
تخم مرغ 0.61 تا 0.82 دلار
یک کیلو برنج 0.72 تا 1.02 دلار
نوشابه 0.5 تا 0.82 دلار
هزینه بلیط تک سفر مترو مسکو 1 دلار
هزینه اسکان دانشجویی 8 تا 583 دلار
اینترنت ماهانه 5 تا 8 دلار

شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه+هزینه

متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی روسیه باید ابتدا از دانشگاه مقصد، نامه پذیرش دریافت کنند. پس از پرداخت هزینه‌های تحصیلی (شهریه، هزینه ثبت‌نام، خوابگاه و بیمه) یک دعوت‌نامه رسمی به سازمان مهاجرت روسیه توسط دانشگاه ارسال می‌شود. متقاضی باید این دعوت‌نامه را به همراه سایر مدارک به سفارت روسیه تحویل دهد. هزینه ویزای تحصیلی روسیه برای اتباع ایرانی بین 50 تا 125 دلار است.

سریع‌ترین روش مهاجرت تحصیلی به روسیه

چنانچه قصد تحصیل در روسیه را دارید و یا به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیازمندید، می‌توانید با مشاوران مجرب مجموعه «های مهاجر» مشورت کنید. های مهاجر بیش از 11 سال سابقه در امر اعزام دانشجو و پذیرش تحصیلی برای متقاضیان را دارد و تاکنون توانسته بیش از 3800 اپلای موفق را انجام بدهد. برای ارتباط با کارشناسان این مجموعه می‌توانید با شماره 91001016-021تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : امیدار ویزا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز