مسئول رمزارز در دولت رئیسی کیست؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی، اعلام کرده که موضوع رمزارز و نظارت بر این حوزه در حال جمع بندی است. محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور، بررسی این موضوع را در بخش دولت برعهده دارد. بعد از اتمام بررسی رضایی، درباره این موضوع در سطح دولتی نیز تصمیم گیری می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار رمزارزها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، طبق اعلام صالح‌آبادی، بررسی‌ها درباره رمزریال به اتمام رسیده و احتمالا این رویداد از شهریورماه عملی خواهد شد. ایرانی‌ها تاکنون در بازار رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و … حضور داشتند و با مسئله ارزهای دیجیتال بیگانه نیستند. اما شاید ارز دیجیتال ملی تفاوت‌هایی با دیگر رمزارزها داشته باشد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

حضور گسترده ایرانی‌ها در بازار رمزارزها

بعضی ایرانی‌ها به دلیل مزایای رمزارزها مثل عدم نظارت دولت بر آن و امکان دور زدن تحریم‌ها، به این حوزه ورود پیدا کردند. کم کم ایرانی‌ها در بازار رمزارزها معروف شدند و بخش عمده‌ای از معاملات آن را در دست گرفتند. حدود یک ماه پیش، سهیل نیکزاد، عضو هیئت مدیره انجمن بلاکچین ایران، در سخنرانی افتتاحیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بیان کرد که در ایران روزانه 10 میلیون دلار تراکنش مالی به وسیله رمزارز بیت کوین انجام می‌شود. البته وی در گفت و گو با ایبنا بیان کرد: با توجه به فیلترینگ و در دسترس نبودن اطلاعات بسیاری از صرافی‌های رمزارز در ایران، آمار شفاف و دقیقی ذر حوزه معاملات بیت کوین و ارزهای رمزنگار وجود ندارد. اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد میزان معاملات این حوزه به صورت روزانه حدودا 10 میلیون دلار یا حتی بیشتر است.

راز آسمان پایتخت

تخلفات حوزه ارزهای دیجیتال کدامند؟

هم اکنون علاوه بر افراد حقیقی، خیلی از بخش‌های دولتی به این حوزه راه پیدا کردند و در این باره مشکل خاصی وجود ندارد. اما بعضی سودجویانه و با مصرف برق زیاد به دنبال استخراج بیشتر ارزهای دیجیتال هستند و از این فرصت سو استفاده کرد‌ه‌اند. البته دولت ایران هم در خصوص چگونه بهره برداری از ارزهای دیجیتال قانون مشخصی را وضع نکرده بود ولی با بسیاری از متخلفان سودجو این حوزه برخورد قانونی شد. هر چند که عده‌ای معتقدند چون در این باره قانون مشخصی وجود ندارد، غیرمجاز خواندن این نوع فعالیت‌ها صحیح نیست و باید حوزه تخلف کاربران رمزارزها به صراحت در قانون ذکر شده باشد. به گفته محمد خدادادی، مجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت توانیر، تا پنجم دی ماه سال گذشته 222 هزار دستگاه استخراج رمزارز کشف شد که انرژی مصرفی آن‌ها معادل دو سال مصرف برق در تبریز بود! به گفته خدادادی، سقف مجاز مصرف برق برای استخراج رمزارزها 325 مگاوات است.

مراقب کلاهبرداران حوزه رمزارزها باشید!

موضوع طمع برخی کاربران به اینجا ختم نمی‌شود. بعضی از علاقمندان به حوزه رمزارزها، بدون آموزش و داشتن دانش کافی، با سپردن پول خود به برخی وبسایت‌ها و اشخاص کلاهبردار، گول خوردند و بخش زیادی از مال خود را از دست دادند. با رشد قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته، عده زیادی طمع کرده و فریب تبلیغات دروغین برخی سایت‌ها و افراد را خوردند. عمده مالباختگان حوزه رمزارزها در ایران به وبسایت کریپتولند و پروژه کینگ مانی مربوط می‌شوند.

پرونده کریپتولند با کلاهبرداری 42 میلیون دلاری همچنان تحت بررسی حوزه قضایی است. در حال حاضر دستگاه قضا بخشی از اموال کلاهبرداران را برای جبران خسارت مالباختگان شناسایی کرده و جوانب موضوع را بررسی می‌کند. پروژه رمزارز جعلی کینگ مانی نیز در مهرماه سال 1400 مورد تعقیب قانونی قرار گرفت. بر اساس این پروژه 4 هزار میلیارد تومان از مالباختگان اخذ شده است. حوزه قضایی همواره به مردم پیشنهاد می‌کند تا با اطلاعات کافی به بازار رمزارزها و خرید و فروش در این بخش بپردازند و بدون آگاهی قبلی پول خود را به پروژه یا وبسایتی وارد نکنند.

انتهای پیام

مرتبط با : کریپتولند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز