مدارک، مراحل و هزینه معاینه فنی خودرو

تا چند سال قبل داشتن یا نداشتن برگه معاینه فنی موضوع مهمی نبود ولی مدتی است که معاینه فنی برای دارندگان وسایل نقلیه ضروری شده و اگر سن خودرویی بیش از 4 سال باشد، باید معاینه فنی خودرو را انجام دهد. در غیر این صورت، خودرو موردنظر توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون خواهد شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کارشناسان مراکز معاینه فنی خودرو به منظور حفظ سلامت وسایل نقلیه به بررسی تمام قطعات و اجزای ماشین همچنین نحوه عملکرد آن می‌پردازند و پس از بررسی گزارشی از خودرو تهیه می‌کنند و به راننده وسیله نقلیه تجویل خواهند داد، ولی انجام امور معاینه فنی مراحلی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو

رانندگان هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی باید مدارک شناسایی خود همچون شناسنامه و کارت ملی، اصل کارت یا سند خودرو همچنین فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو را به همراه داشته باشند.

پس از ورود به مراکز معاینه فنی، اطلاعات خودرو توسط دوربین‌های مخصوص ثبت می‌شود که پس از ثبت، معاینه فنی خودرو توسط کارشناسان شروع خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

مراحل ارزیابی خودرو در مراکز معاینه فنی

در مراکز معاینه فنی ابتدا بازرسی چشمی آینه‌ها، شیشه‌ها، برف پاک‌کن، بوق، سلامت کمربند ایمنی، بدنه، پوسیدگی بدنه، وضعیت لاستیک‌ها، صدای اگزوز، دود خروجی از اگزوز، متعلقات اضافی بدنه همچنین چراغ‌های خودرو  بررسی می‌شوند. گفتنی است در این مرحله لوازم و تجهیزات اضافه شده بر خودرو نیز بررسی خواهدشد و در صورت استاندارد نبودن مردودی آن اعلام می‌شود. می‌توان از تجهیزات غیراستاندارد به عنوان مثال بوق نامتعارف یا رینگ اسپرت را نام برد.

در مرحله بعد از وسیله نقلیه آزمون آلایندگی گرفته می‌شود و اگر میزان  آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز بیش از حد مجاز نباشد وسیله نقلیه تایید و در غیر این صورت مردود خواهد شد.

در مراکز معاینه فنی خودرو دستگاهی وجود دارد که توسط آن می‌توان کمک فنرها را آزمایش کرد و تمامی کمک فنرها در این مرحله بررسی خواهند شد. اگر کمک فنری دچار اختلال باشد سبب واژگون شدن در پیچ جاده می‌شود و در این مرحله توسط کارشناس به عنوان مردودی اعلام می‌شود.

اگر کمک فنرها مشکلی نداشته باشند، در مرحله بعد ترمزهای خودرو مورد آزمون قرار می‌گیرند. حد نهایی شتاب را برای وضعیت ترمز محاسبه می‌کنند که نو بودن لنت‌ها و روغن موتور مناسب کمک زیادی به عبور از این مرحله خواهد کرد. لازم به ذکر است در این مرحله همچنین عملکرد ترمز دستی نیز بررسی می‌شود.

پس از بررسی ترمزها، سیستم تعلیق با تحت فشار قرار دادن ارزیابی می‌شود و پس از آن سلامت چراغ‌ها مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرد.

پس از بررسی سیستم تعلیق و سلامت چراغ‌های خودرو هم‌راستایی چرخ‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرد. این آزمون را راننده می‌تواند هنگام رانندگی نیز انجام دهد که فرمان را رها کند و اگر در هر 7 کیلومتر خودرو انحرافی نداشت، جلوبندی و فرمان خودرو تنظیم هستند. همچنین در این مرحله میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌های خودرو نیز مورد بررسی قرار می‎‌گیرند.

نرخ معاینه فنی خودرو

هزینه معاینه فنی خودروهای سبک 37 هزارتومان و در حالت مردودی 8 هزارتومان، معاینه فنی خودروهای سبک دوگانه سوز 59 هزارتومان در صورت مردودی 8 هزارتومان، معاینه فنی خودروهای سنگین گازوییلی 57 هزارتومان در صورت مردودی  12 هزارتومان، خودروهای سنگین و نیمه سنگین گازسوز 70 هزارتومان در صورت مردودی 12 هزارتومان و هزینه معاینه فنی موتور سیکلت 10 هزارتومان و در صورت مردودی 2 هزارتومان اعلام شده است. گفتنی است برای معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز به علت وجود قطعات بیشتر این نرخ‌ها افزایشی خواهند شد.

لزوم داشتن معاینه فنی خودرو و چگونگی استعلام آن

رانندگان باید بدانند بر اساس قانون اعلام شده؛ عبور از تمامی معابر نیازمند داشتن معاینه فنی است و اگر خودویی فاقد معاینه فنی باشد روزانه به مبلغ 50 هزارتومان جریمه می‌شود.

دارندگان وسیله نقلیه همچنین می‌توانند برای مطلع شدن از اعتبار معاینه فنی خودرو به سامانه سیمفا مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات همچون پلاک و… استعلام معاینه فنی خودرویشان را بگیرند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز