قانون جدید چک ؛ 4 نکته که ندانستن آن شما را به دردسر می‌اندازد

قانون جدید چک از امروز 5 فروردین با نظارت بانک مرکزی و توسط تمام بانک ها لازم الاجراست و از این پس صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک باید به برخی نکات بیشتر دقت کنند.

به گزارش کاماپرس، اگر صاحب کسب وکار هستید یا چنانچه به هر دلیل با چک سر وکار دارید از امروز با قوانین جدیدی از حوزه چک مواجه خواهید شد که عدم آگاهی از آنها شما را به دردسر خواهد انداخت. در ادامه نکات مهم درباره اجرایی شدن قانون جدید چک را مرور می کنیم.

1. ثبت و نقل و انتقال چک های جدید اجباری است

طبق قانون جدید چک که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده ، ثبت نقل و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد از امروز ۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ اجباری شده است.  بنابراین بخاطر داشته باشد اگر چک دریافت می کنید و یا چک صادر می کنید ، این چک‌ها، بدون ثبت در سامانه صیاد، قابلیت پردازش در شبکه بانکی را ندارند و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در سامانه یاد شده، امتناع می کنند.

2. صادر کننده چک چه وظیفه ای دارد؟

راز آسمان پایتخت

پیش از این صادر کننده چک تنها موظف بود مبلغ و تاریخ چک و نام دریافت کننده را در چک بنویسد وی براساس قانون جدید چک ، صادرکننده چک مکلف است برای تمام چک هایی که می خواهد صادر کند؛ علاوه بر درج در برگه چک، اطلاعات  تاریخ، مبلغ و هویت دریافت کننده چک را در سامانه صیاد هم وارد کند.

3. دریافت کننده چک باید چه اقدامی انجام دهد؟

دریافت کننده چک پیش از این فقط باید به در تاریخ موعد چک به بانک مراجعه و چک را نقد می کرد اما طبق قانون جدید دریافت کننده چگ نیز در زمان تحویل چک جدید، موظف است به سامانه صیاد مراجعه کرده، با کنترل اطلاعات ثبت شده در سامانه با متن برگه چک در اختیار، مراتب تائید دریافت چک را اعلام کند.

4. چک در وجه حامل نکشید و نگیرید

قانون جدید چک تصریح کرده است که صدور چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع است. در سامانه صیاد نیز امکان ثبت چک در وجه حامل وجود ندارد. توجه به این نکته ضروری است که در زمان انتقال چک پشت نویسی چک در سامانه صیاد انجام می‌ شود و دارنده چک نیز چنانچه متمایل به انتقال چک به شخص ثالث باشد، لازم است هویت گیرنده جدید را در سامانه صیاد درج کند.

اخبار مهم و پربازدید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز