چک های قدیمی تا چه زمانی نقد می شوند؟

لست سکند

بعد از صدور چک های جدید، حال سوال خیلی از کسانی که با چک های قدیمی معامله کرده اند این است که این چک ها تا چه زمانی اعتبار دارند؟

به گزارش کاماپرس، طبق اعلام بانک مرکزی دسته‌چک همه بانک‌ها باید از طریق سامانه صیاد برای متقاضیان صادر شود که به آن اصطلاحا چک صیاد می‌گویند. در این روش دسته‌چک‌های همه بانک‌ها یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند که باهدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی‌شده و هویت اوراق بهادار را پیدا می کند.

طبق روال جدید، دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته‌چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته‌چک برایش صادر می‌شود. اما پس از اعلام بانک مرکزی درباره اصلاح روند صدور چک‌های جدید صیادی، برای خیلی از دارندگان چک های قدیمی این ابهام وجود دارد که این چکها تا چه زمانی معتبر هستند؟

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

چک های قدیمی تا ۱۴ فروردین اعتبار دارند

راز آسمان پایتخت

براساس اعلام مقامات بانک مرکزی چک های قدیمی تا چهاردهم فروردین ۱۴۰۰ در همه بانک‌ها پذیرش می شوند، اما از چهاردهم فروردین سال آینده چک‌های جدید در همه شعب نظام بانکی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی فعالان اقتصادی می‌توانند برای آشنایی با روال ثبت چک در سامانه صیاد، به طور اختیاری اطلاعات چک‌ها را در سامانه صیاد ثبت کنند تا در تجارت و نقل و انتقال چک از چهاردهم فروردین ۱۴۰۰ دچار مشکل نشوند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره قانون چک های جدید می گوید:« قانون چک پیچیدگی‌های خاصی دارد و مردم باید با آن ارتباط برقرار کنند. طبق تصمیمات شورای پول و اعتبار باید تغییراتی در قانون چک اعمال می‌شد و بر همین مبنا، طبق ضرورت استفاده از اپلیکیشن مخصوص هر بانک، کسانی که طریقه استفاده از اپلیکیشن را نمی‌دانند می‌توانند به داخل بانک‌ها مراجعه کنند.»

به گفته همتی استفاده از اپلیکیشن چک فعلا اجباری نیست، اما از ابتدای سال جدید، دارندگان چک ملزم و مجبور به استفاده از سامانه و اپلیکیشن صدور چک هستند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز