عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

لیزر موهای زائد برای کسانی که می‌خواهند به صورت دائمی از روش‌های موقت برای حذف موهای زائد استفاده کنند، بهترین راه‌حل است. لیزر موهای زائد در چند جلسه متوالی انجام می‌شود و با از بین بردن فولیکول‌های مو از رشد مجدد  آنها جلوگیری می‌کند. علی رغم اینکه لیزردرمانی یک روش کاملاً غیر تهاجمی و ایمن است، برخی افراد از عوارض لیزر موهای زائد واهمه دارند و نگران‌اند که این روش به بدن آنها آسیب وارد کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دکتر مهرشاد رابط، البته لیزر هر چقدر هم ایمن باشد، ممکن است در شرایط خاصی یا با توجه به شرایط مددجو عوارض داشته باشد.  خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی اینجا کارآمد بوده و توانسته راحتی را برای افرادی که می‌خواهند به صورت دائمی موهای زائد خود را حذف کنند به ارمغان بیاورد. چرا که لیزر می‌تواند در یک بازه زمانی 80 تا 90 درصد موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد. البته برای اینکه به طور کُلی موهای زائد نداشته باشید باید سالانه حداقل یکبار این عمل را تکرار کنید.

علت بروز عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

همانطور که گفتیم لیزر موهای زائد یک روش کم‌خطر، غیر تهاجمی و ایمن است. اما چرا گفته می‌شود عوارض لیزر موهای زائد زیاد است؟ هر هروشی مثل لیزردرمانی ممکن است عوارضی داشته باشد اما اینکه این عوارض چقدر است، کاملاً مشخص است. عوارض لیزر بسیار ناچیز، محدود و موقت است و در صورتی که در مرکز مناسبی اقدام به لیزر موهای زائد کرده باشید، این عوارض کاملاً قابل چشم پوشی است.

علت بروز عوارض لیزر موهای زائد این است که پرتوی لیزر برای رسیدن به فولیکول باید از سطحی‌ترین لایه پوست عبور کند. لیزر بر روی رنگدانه‌های فولیکول تاثیر می‌گذارد و آنها را می‌سوزاند که این باعث از بین رفتن دائمی مو می‌شود. اما از آنجایی که لایه اپی درم یا سطحی پوست نیز رنگدانه دارد، لیزر ممکن است بر روی آن هم تاثیر بگذارد و علائمی مثل سوختگی سطحی، تغییر رنگ پوست و … بروز پیدا کنند که اصلاً جای نگرانی ندارد. به همین دلیل است که اغلب پوست‌های تیره دچار عوارض می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

در مورد درد هم باید گفت که خود فرایند لیزردرمانی دردناک نیست اما در صورت بروز عوارض، ممکن است در چند روز بعد دردی مشابه آفتاب سوختگی به فرد تحمیل شود. شایسته ذکر است که به تجربه متقاضیان، درد لیزر اصلاً قابل توجه نیست.

عوارض لیزر موهای زائد به چه فاکتورهایی وابسته است؟

لیزر در اغلب موارد عوارضی ندارد اما در صورتی که این عوارض بروز پیدا کنند، مقدار آنها به چه عواملی بستگی دارد؟ می‌توان گفت که مقدار عوارض لیزر موهای زائد به جنس و رنگ پوست و البته عملکرد دستگاه بستگی دارد. به عنوان مثال مددجویانی که پوست‌تیره‌تری دارند، ملانین بیشتری هم دارند و این باعث می‌شود بیشتر دچار عوارض شوند.

تیرگی پوست ممکن است ارثی باشد یا اینکه خود فرد برنزه کرده باشد. به همین دلیل است که گفته می‌شود یک ماه قبل از لیزر موهای زائد از سولاریم یا حمام آفتاب خودداری کنید.

سایر عواملی که بر مقدار عوارض لیزر موهای زائد تاثیرگذارند، بیشتر وابسته به ویژگی‌های دستگاه هستند. این عوامل شامل طول موج لیزر، مدت زمان تابش لیزر، تراکم لیزر و استفاده مناسب توسط اپراتور است. طول موج کوتاه‌تر و مدت زمان کوتاه به کاهش عوارض لیزردرمانی کمک می‌کند.

علاوه بر این تکنیک‌های خنک‌سازی نیز باعث می‌شوند عوارض شایع لیزر مثل سوختگی یا تغییر رنگ کمتر بروز پیدا کنند. ضمناً دستگاه‌های لیزر انواع مختلفی دارند که طول موج‌های متفاوتی تولید می‌کنند و امکانات متنوعی دارند. کلینیک‌هایی که از چند دستگاه استفاده می‌کنند، می‌توانند از مناسب‌ترین دستگاه برای پوست شما استفاده کنند و این مسئله عوارض را به شدت کاهش می‌دهد.

عوارض لیزر موهای زائد کدام است؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم عوارض لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد و در اغلب موارد اصلاً بروز پیدا نمی‌کند. همچنین این عوارض محدود و کوتاه مدت هستند و آسیب جدی به بدن وارد نمی‌کنند. به هر حال این عمل عوارضی دارد و مددجود ممکن است یک یا چند مورد از آنها را تجربه کند. این عوارض شامل:

قرمزی و التهاب پوست

رفع موهای زائد با استفاده از لیزر باعث آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود. این آسیب در اثر ایجاد حرارت در فولیکول اتفاق می‌افتد. بنابراین ممکن است به دلیل حرارت فولیکول یا سوختن رنگدانه‌های خود پوست، کمی التهاب یا قرمزی در سطح پوست ایجاد شود.

این عارضه کوتاه مدت و بسیار طبیعی است و بعد از دو تا سه روز کاملاً محو می‌شود. شایسته ذکر است که التهاب و قرمزی یکی از شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد است.

پوسته پوسته شدن

افرادی که پوست خشکی دارند ممکن است بعد از جلسه لیزر پوسته پوسته شدن را در ناحیه تحت درمان مشاهده کنند. اگرچه این عارضه ناخوشایند است اما کوتاه مدت و خفیف است. در صورت بروز این عارضه ممکن است خارش یا سوزش را نیز تجربه کنید که در این حالت باید به آن محل دست نزنید و از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

تغییر رنگ پوست

گاهی دیده می‌شود که بعد از جلسات لیزر، پوست ناحیه تحت درمان نسبت به سایر نواحی کمی روشن تر یا تیره ‌تر است. برخی افراد فکر می‌کنند این عارضه دائمی است اما در این مورد باید گفت این تغییر رنگ نهایتاً تا دو هفت ه باقی می‌ماند و به سرعت از بین می‌رود.

آسیب به چشم

یکی از عوارض نادر لیزر، آسیب دیدن چشم‌هاست. در صورت برخورد مستقیم لیزر به چشم امکان آسیب‌های جدی به چشم وجود دارد. البته این عارضه تقریباً غیر ممکن است چرا که قبل از شروع یک عینک مخصوص به مددجود داده می‌شود که از چشم به طور کامل محافظت می‌کند.

عفونت پوست

یکی دیگر از عوارض لیزر موهای زائد که بروز آن تقریبا غیر ممکن است، عفونت پوستی است. در صورتی که میکروب از طریق قسمت‌های سوخته به بدن وارد شود، ممکن است جوش، تب خال یا تاول چرکی ایجاد شود. در این صورت فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

سوختگی و تاول

بعد از لیزر موهای زائد احتمال سوختگی در پوست وجود دارد که اغلب بسیار ناچیز است و غیر قابل توجه است. اما در صورتی که لیزر را به افرادی که مهارت کافی ندارند و  مجرب نیستند بسپارید، احتمال ایجاد عوارضی مثل سوختگی یا حتی تاول وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این عارضه باید از سیستم‌های خنک کننده استفاده کنید.

جای زخم

باقی ماندن جای زخم را نمی‌توان از عوارض لیزر موهای زائد دانست و احتمال بروز این اتفاق بسیار کم است. در صورتی که لیزر باعث ایجاد عوارضی مثل سوختگی یا تاول شود و به خوبی از آن مراقبت نکنید، ممکن است جای زخم‌ها روی پوست باقی بماند. بهتر است بعد از جلسات لیزردرمانی تا چند روز پوست را مرطوب نگه دارید و از قرارگیری در معرض نور آفتاب خودداری کنید.

معرفی کلینیک معتبر لیزر مو (دکتر مهرشاد رابط)

احتمال بروز عوارض لیزر موهای زائد بسیار ضعیف و اگر این کار را در یک کلینیک معتبر انجام دهید، صفر است. بنابراین لازم نیست نسبت به شایعاتی که در مورد عوارض لیزر وجود دارد توجه کنید. این شایعات ممکن است عوارضی مثل آسیب به غدد لنفاوی، از بین رفتن بافت پوست، سرطان زایی، ضخیم شدن موهای زائد، سوختگی شدید، نازایی و … را نیز در نظر می‌گیرند. اما این شایعات از نظر علمی و تجربی ثابت نشده است.

  • آدرس‌ : تهران ، شهرک غرب، میدان صنعت، خیابان حسن سیف، کوچه دوم ، پلاک ۱۱، دکتر مهرشاد رابط
  • ۰۲۱-۸۸۰۷۸۰۰۰ (خط ویژه)
  • ۰۲۱-۸۸۰۸۰۵۷۰ (خط مستقیم)
  • ۰۹۱۲۲۳۴۱۹۳۴ ( مشاوره و ارسال عکس )
مرتبط با : دکتر مهرشاد رابط
اوج آرام
ایده سبز
رایانه کمک
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز