ابهامات بازار تیر آهن ؛ 5 عاملی که قیمت مسکن را در 1403 چند برابر می‌ کند

قیمت مسکن- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

با افزایش صعودی قیمت تیر آهن و تاثیر آن بر نرخ تمام‌شده ساخت مسکن، اطلاع از آخرین تحولات بازار صنعت ساختمان به‌ویژه صنعت فولاد و بازار تیرآهن، به‌قدری این روزها حیاتی شده که نمی‌توان بدون شناخت صحیح، قدمی در این راستا برداشت. اکنون نه‌تنها تازه‌واردان به عرصه ساخت‌وساز نگران آینده این صنعت هستند، بلکه سازندگان قدیمی نیز خود را در برابر ابهامات بیشماری می‌بینید.

بسیاری از فعالان صنعت ساختمان بر این باورند، برای آنکه بتوان قبل از اجرای هر پروژه‌ای هزینه‌های را تخمین زد، در گام نخست باید اطلاع دقیقی از بازار و آینده صنعت فولاد و همچنین بهترین و به‌روزترین محصولات موجود در بازار داشت؛ از همین رو کاماپرس با غلامعلی عابدینی، مدیر یکی از به‌روز‌ترین سایت‌های فروش آهن‌آلات کشور گفت‌وگو کرده است. این فعال بازار آهن، پرفروش‌ترین تیرآهن برای ساختمان‌سازی را «تیر آهن ذوبی» می‌داند و می‌گوید که ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده آهن در کشور است.

پرفروش‌ترین سایزهای تیر آهن

پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن در کشور را بر اساس کاربردهای آن می‌توان بدین‌گونه فهرست کرد:

تیر آهن سایز ۱۴: این مقطع فلزی نسبتاً سبک بوده و بیشتر تحت استاندارد اروپایی IPE در ایران تولید می‌شود. طبق جدول استاندارد اشتال، وزن آن معادل 154.8 کیلوگرم در شاخه‌های ۱۲ متری است.

تیر آهن سایز ۱۶ و ۱۸: این سایزها نیز در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارند. تیرآهن‌های سایز ۱۶ به دلیل افزایش مقاومت پی ساختمان در مقابل نیروهای وارده، برای ساختمان‌سازی گزینه مناسبی هستند.

راز آسمان پایتخت

همان‌طور که غلامعلی عابدینی تأکید دارد، تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان به دلیل کیفیت بالای ساخت و تولید مطابق با جدول اشتال و استانداردهای جهانی، پرفروش‌ترین برند حال حاضر در کشور محسوب می‌شود. اما همچنین می‌توان گفت برای یک خرید ایده‌آل توجه به علامت اختصاری ESCO که روی بدنه تیر آهن حک می‌شود و نشان‌دهنده اصالت محصول تولیدی است، بسیار حائز اهمیت است.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت و افزایش نرخ تیر آهن در بازار

به باور غلامعلی عابدینی، از عوامل اصلی قیمت تیر آهن در کشور می‌توان به دو عامل اصلی نقش دولت و البته نوسانات و افزایش نرخ دلار اشاره کرد. او تأکید می‌کند که بدون شک در کوتاه‌مدت، نوسانات بازار ارز بر قیمت تیرآهن تأثیر مستقیم دارد و باعث رکود در صنعت ساختمان می‌شود.

در اینجا باید گفت که وابستگی صنعت فولاد به واردات و نوسانات ارزی، باعث می‌شود که این موضع به یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیر آهن در بازار ایران تبدیل شود. اما عواملی دیگر نیز در این زمینه نقش‌آفرین هستند؛ عواملی مانند:

  1. قیمت مواد اولیه
  2. تورم جهانی
  3. سیاست‌های داخلی و اقتصادی
  4. نوسانات بازارهای جهانی
  5. میزان عرضه و تقاضا

از عوامل غیراقتصادی که در چند سال اخیر نقش مهمی بر قیمت نهایی تیرآهن در بازار فولاد داشته است، هم می‌توان به شیوع ویروس کرونا، منازعات منطقه و هزینه حمل‌ونقل اشاره کرد. این عوامل غیراقتصادی به دلیل اختلال در زنجیره تأمین، کاهش تولید و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، باعث نوسان در قیمت نهایی تیرآهن می‌شوند. از سوی دیگر، کاهش قیمت ارز می‌تواند باعث افزایش تولید و عرضه تیرآهن شود، چراکه مواد اولیه به‌صورت ارزان‌تر در دسترس قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت تیر آهن در بلندمدت

مدیر دیجی آهن با پیش‌بینی بازار تیرآهن در سال جاری تأکید می‌کند که بازار تیرآهن در سال جاری در کوتاه‌مدت شاهد کاهش و رکود بازار خواهد بود اما در درازمدت شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

تأثیر مستقیم قیمت تیر آهن بر بازار مسکن

به گفته مدیر دیجی آهن، افزایش قیمت تیر آهن مانند بقیه موارد همچون افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم‌ کفایت حکومت‌ها و سیاست‌گذاری نامناسب می‌تواند باعث تشدید بحران در بازار شود.

از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش هزینه‌های تولید
  • تورم داخلی
  • کاهش عرضه و افزایش تقاضا

به همین دلیل اکثر کارشناسان بازار بر این نکته تأکید می‌کنند که کنترل عوامل مؤثر بر قیمت تیر آهن مانند نرخ ارز، تورم و تنظیم عرضه و تقاضا می‌تواند در مهار بحران مسکن تأثیر عمده‌ای داشته باشد.

بازار تیرآهن در سال 1403

غلامعلی عابدینی در گفت‌وگو با کاماپرس می‌گوید که بازار تیرآهن در سال 1403 همچنان با ابهاماتی زیر دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ ابهاماتی مانند:

  • نوسان دلار
  • تحریم
  • بحث مالیات

توصیه کلیدی برای کاهش هزینه‌ تمام‌شده نرخ سازه

این فعال بازار آهن، استفاده از فن‌آوری‌های نوین را ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد که با توجه به تکنولوژی‌ها جدید می‌توان تدابیری را اتخاذ کرد که قیمت سازه ساختمانی در انتها ارزان‌تر تمام شود.

درعین‌حال، عوامل زیر هم می‌تواند بر ساخت یک سازه ساختمانی تأثیرگذار باشد:

استفاده از مصالح ساختمانی با قیمت مناسب‌تر: استفاده از تیرآهن‌های با سایزهای کوچک‌تر که هزینه کمتری دارند.

بهینه‌سازی طراحی سازه: این موضوع می‌تواند مصرف مصالح را کاهش دهد و درنتیجه منجر به کمترشدن هزینه نهایی شود.

مدیریت صحیح پروژه: استفاده از روش‌های ساخت‌وساز کارآمد و به‌روز هم می‌تواند هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهد و باعث عدم اتلاف مصالح و افزایش بهره‌وری نیروی کار شود.

به‌کارگیری نیروهای متخصص: انتخاب پیمانکاران و تأمین‌کنندگان با تجربه و قیمت‌های رقابتی نیز به‌شدت می‌تواند به پیشرفت پروژه کمک کند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی: توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی هم هزینه‌های بهره‌برداری را کم می‌کند و هم در عمر مفید سازه را افزایش می‌دهد.

اشتباهات رایج در هنگام خرید تیر آهن

مدیر دیجی آهن، اصلی‌ترین اشتباه در زمان خرید تیر آهن را خرید از شرکت‌های نامطمئن و ناشناس می‌داند و توصیه می‌کند که سازندگان در زمان شروع هر پروژه‌ای باید به مواردی مانند اطمینان به کالای خریداری‌شده، بررسی وزن و باسکول با روش‌های محاسباتی میدانی را در نظر بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : دیجی آهنغلامعلی عابدینی
رایانه کمک
دادپویان
اوج آرام
ایده سبز
آهن رویال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز