صعود به قله کلیمانجارو؛ بام آفریقا و تماشای حیات وحش جذاب آفریقا

قله کلیمانجارو-کاماپرس
لست سکند

کلیمانجارو که به طرز بسیار باشکوهی بر فراز دشت‌های آفریقا اوج می‌گیرد، بلندترین کوه آفریقا و یکی از چشمگیرترین کوه‌های جهان است. قله آن که در ارتفاع خیره کننده 5895 متر (19341 فوت) قرار دارد، هر ساله توسط کوهنوردان از سراسر جهان بازدید می‌شود و خاطراتی را به خانه می‌برند که تا پایان عمر شیرینیش با آن‌ها خواهد ماند.این کوه همچنین بخشی از هفت قله آتشفشانی است.
به گزارش کاماپرس، بسیاری از گونه‌های حیوانات وحشی در اطراف قله کلیمانجارو به وفور زندگی می‌کنند. دیدن حیات وحش کوه کلیمانجارو در حین بالا رفتن از دامنه‌ کوه یک امر بسیار لذت بخش می‌باشد . دامنه‌های پایین‌تر و منطقه اطراف کوه، از جمله منطقه پارک ملی کلیمانجارو پر از انواع حیوانات وحشی است. بطور کلی کوه کلیمانجارو یکی از عجیب‌ترین جاندارانی را دارد که می‌توانید در کل تانزانیا پیدا کنید.

قله کلیمانجارو؛ بام آفریقا

مسیر رسیدن به قله این آتشفشان خاموش، کوهنوردان را از پنج منطقه اکولوژیکی متمایز خواهد برد. با شروع صعود به بالای کوه، کوهنوردان زمین های کشاورزی اطراف کلیمانجارو (800 تا 1800 متر) را ترک می‌کنند و وارد جنگلی متراکم، سرشار از گیاهان و جانوران (1800 تا 2800 متر) می‌شوند.
به تدریج جنگل جای خود را به دشت های بسیار زیبا (منطقه کوهستانی کم ارتفاع، پر از گل های وحشی (2800 – 4000 متر) می‌دهد. در قسمت بالاتر، تقریباً تمام پوشش گیاهی متوقف شده و کوهنوردان وارد منطقه صحرای ارتفاعات یا کوهستانی مرتفع (4000 – 5000 متر) می‌شوند، درست جایی که سنگ‌های آتشفشانی در اطراف امتداد دارند. در نزدیکی قله، منطقه یخبندان (5000 – 5895 متر) متشکل از زمین‌های پرآب و یخچال‌های بزرگ قرار دارند که به قله کوه منتهی می‌شود.
صعود به قله کلیمانجارو به این شهرت دارد که چیزی جز «پیاده روی طولانی» نیست! این تصور باعث می‌شود که بسیاری از کوهنوردان سختی آن را دست کم بگیرند و نتوانند به قله برسند. در واقع، آمارهای پارک ملی کلیمانجارو نشان می‌دهد که در برخی مسیرها تنها 50 درصد از کوهنوردان به قله می‌رسند!
تفاوت بین ارتفاع چشم انداز اطراف (800 متر) و ارتفاع در قله (5895 متر) باعث می‌شود بسیاری از کوهنوردان علائم بیماری ارتفاع را نشان دهند که در بدترین شکل خود باعث تورم مغز و حتی مرگ می‌شود! اما جای نگرانی نیست، با آمادگی و تمرینات مناسب می‌توان از این خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

قله کلیمانجارو-کاماپرس

تماشای حیات وحش جذاب در کوه کلیمانجارو

به دلیل دسترسی آسان‌تر به غذا و آب، حیوانات بیشتری را می‌توان در جنگل‌های بارانی سرسبز استوایی نزدیک پایین کلیمانجارو یافت تا در ارتفاعات آن. هر حیوانی که در کوه کلیمانجارو دیده می‌شود، بی‌تردید «وحشی» است زیرا همه حیوانات در پارک‌های ملی تانزانیا اجازه دارند آزادانه پرسه بزنند. البته خوشبختانه، در طول صعود شما، تیم شما با هیچ شیر یا موجودات خطرناک دیگری برخورد نخواهد کرد. در طول صعود، احتمال بیشتری وجود دارد که نوعی از بز کوهی، یا میمون‌ها را مشاهده کنید.
در حالی که شیرها و پلنگ ها بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار می‌گیرند، تانزانیا همچنین خانه تعدادی دیگر از «گربه‌های بزرگ» است. گربه سروال گربه‌ای وحشی با رنگ آمیزی است که شبیه یوزپلنگ است اما کوچک‌تر و باریک‌تر از آن‌ها است.تنها زمانی که مردم این گربه تنها را می‌بینند، زمانی است که در حال شکار است. این حیوان روز و شب فعال است. همچنین حیوانات جذاب دیگر مانند زرافه، مورچه خوار و… در این منطقه قابل مشاهده هستند.

 

راز آسمان پایتخت

قله کلیمانجارو-کاماپرس

بهترین زمان برای صعود به قله کلیمانجارو

از آنجایی که این منطقه به خط استوا نزدیک است، دمای اطراف قله کلیمانجارو نسبتاً پایدار بوده و در هر زمانی از سال می‌توان از کوه بالا رفت.با این حال، در آوریل و مه یک فصل بارانی وجود دارد که باید از آن اجتناب کرد. همچنین یک فصل بارانی کوتاه نیز در ماه نوامبر وجود دارد.
بسیاری از کوهنوردان بین ژوئن و سپتامبر کوهنوردی به این قله را انتخاب می‌کنند زیرا آب و هوا این مکان در بهترین حالت است .البته در نزدیکی قله کلیمانجارو، آب و هوا می‌تواند در هر زمانی از سال به شدت تغییر کند بنابراین حتماً تجهیزات کامل همراه خود داشته باشید تا در سرما گرفتار نشوید.

صعود به قله کلیمانجارو و تماشای حیات وحش جذاب آفریقا را همراه با اسپیلت البرز تجربه کنید

کوهنوردی و گردشگری کوهستان تخصص اصلی اسپیلت البرز است. مدیران اسپیلت البرز از کوهنوردان و هیمالیانوردان نام آشنای ایران هستند و در 15 سال گذشته دهها برنامه کوهنوردی و اکسپدیشن خارجی را در اقصا نقاط جهان، از هیمالیا گرفته تا آلپ و پامیر و قفقاز اجرا کرده اند . این مجموعه اولین سفر کلیمانجارو را بهمن ماه 1386 برگزار کرده اند و تا امروز بیش از 26 بار تور صعود کلیمانجارو اجرا کرده اند.

انتهای پیام

مرتبط با : اسپیلت البرز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز