سه طرح معماری ایرانی در لیست دریافت جایزه آقاخان

لست سکند

سه پروژه معماری ایرانی در فهرست نامزدهای نهایی جایزه جهانی مسابقه آقاخان قرار گرفتند. «مدرسه جدگال»، «خانه آبان» و «کارخانه آرگو» سه طرح معماری راه یافته به مرحله نهایی این مسابقه هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ رویدادهای جهانی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، امسال از بین 463 اثر ارسالی به مسابقه جهانی آقاخان، تنها 20 اثر از 16 کشور به عنوان نامزد نهایی برگزیده شده‌اند که در این میان، 3 پروژه ایرانی هم حضور دارند. مدرسه ابتدایی جدگال با هدف ایجاد بنای آموزشی با مولفه‌های توسعه پایدار در استان سیستان و بلوچستان، روستای سیدیار، ساخته شد. معمار مسئول این طرح آرش علی آبادی و تیم طراحی آن مهسا حسینی و نازنین مجاهد بودند. این پروژه از سال 1396 آغاز شد و سال 1399 به پایان رسید. مدرسه جدگال در زمینی به مساحت هزار و 800 مترمربع و با زیربنای 480 مترمربعی ساخته شد و اداره معماری داز شرکت معمار این پروژه است. طراحی این مدرسه جوایز متعددی را از آن خود کرده و پیش‌بینی می‌شود یکی از برندگان جایزه آقاخان 2022 نیز باشد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

موزه کارخانه آرگو یکی دیگر از طرح‌های معماری است که به مرحله نهایی جایزه آقاخان راه پیدا کرده است. این کارخانه در تهران قرار دارد و دفتر احمدرضا شریکر معماری آن را برعهده داشت. این طرح در مساحت هزار و 890 مترمربعی قرار دارد و معمار مسئول آن هم احمدرضا شریکر بود. این بنای فرهنگی در سال 1400 مورد بازسازی قرار گرفت. کارخانه آرگو تا پیش از انقلاب، یکی از اسامی شناخته شده در صنعت نوشیدنی کشور بود. ساختمان اولیه کارخانه آرگو در جنوب میدان فردوسی قرار دارد و توسط سازمان پژمان خریداری شده است. بعد از بازسازی آرگو به وسیله معمار آمریکایی، این محل به برگزاری گالری و موزه اختصاص داده شد.

راز آسمان پایتخت

خانه آبان در اصفهان هنردست معمارانی به نام مینا معین‌الدینی و محمد عرب است. شرکت مشاور این طرح فضا-رویداد-شهر نام دارد. مساحت زمین این پروژه 454 مترمربع بوده و زیربنای محل ساخته شده به 450 مترمربع می‌رسد. ساخت این پروژه مسکونی از سال 1394 تا 1397 به طول انجامید. این پروژه در یکی از محله‌های قدیمی اصفهان واقع شده و به طور کامل آجری است. معماران این خانه، آن را با توجه به اقلیم اصفهان طراحی کردند. طراحان این خانه به عنصر فراموش شده حیاط توجه ویژه داشته‌اند.

درباره آقاخان؛ بزرگ‌ترین جایزه معماری جهان

جایزه معماری آقاخان جایزه‌ای است که هر سه سال یکبار از طرف بنیاد شبکه توسعه آقاخان به یک یا چند معمار زنده اعطا می‌شود. این جایزه از منظر مالی برترین جایزه معماری جهان است و به برنده آن یک میلیون دلار پرداخت می‌شود. بنیانگذار این جایزه شخصی به نام کریم آقاخان است که در سال 1977 آن را پایه گذاری کرد. تمرکز ویژه این جایزه به شیوه‌های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز