سهم فروشگاه های زنجیره ای در اقتصاد کشور چقدر است؟

سال گذشته سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خرده فروشی کشور حدود 15 درصد بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس در ویژه‌نامه صنعت باهوش که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرد، منصور عالی، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نوشت: سابقه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جهان حدود سه قرن بوده و به عنوان شاخصی در توسعه اقتصادی سنجیده می‌شوند. هم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصادهای اروپایی گاهی تا 90 درصد هم رسیده و این عدد در ترکیه حدود 50 تا 60 درصد است.

سال گذشته واحد علمی اتحادیه پژوهشی انجام داده که بر اساس آن تا پایان سال 1401 سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خرده‌فروشی کشور، حدود 15 درصد بوده است؛ به این ترتیب سهم این فروشگاه‌های در اقتصاد ما ناچیز است. بر اساس نوشته عالی پور، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند مشکلاتی نظیر اشتغال پایدار، تنظیم بازار و تولید فرهنگ مصرف و توزیع را حل کند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

منصور عالی مشکلات فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پنج تا هفت برابر شدن تجهیزات این فروشگاه‌ها و بیشتر شدن هزینه‌های جاری دانست و نوشت: اجرای سیاست درج قیمت و دخالت دولت در روابط تجاری خریدار و مصرف‌کننده باعث شده تا تعامل و رقابت به نفع مشتری شکل نگیرد.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأثیر این صنعت را در اشتغال‌زایی گسترده دانست و اعلام کرد: در هر متر مربع از این فروشگاه‌ها 2 الی 3 نفر مشغول به کار هستند. اشتغال در این صنعت پایدار بوده و قوانین کار در آن رعایت می‌شود. در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای 140 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز