گفتگوی علیرضا کلاهی صمدی و حسین سلیمی در خصوص چالش‌های صنعت در ایران

کاهش قدرت خرید، نابودی طبقه متوسط، تعدد بیش از حد شرکت‌ها در برخی حوزه‌ها و مشکلات صادرات از جمله موانع و چالش‌های مهم بر سر راه صنعت ایران هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس روزنامه دنیای اقتصاد در ویژه‌نامه صنعت باهوش با دو عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص چالش‌ها صنعت ایران گفت‌وگو کرده است.

علیرضا کلاهی صمدی درباره ارزیابی وضعیت صنایع در ایران گفت: نابودی بازار به خاطر کاهش قدرت خرید، از بین رفتن طبقه متوسط، تعدد بیش از حد شرکت‌ها در برخی زمینه‌ها و مشکلات صادرات باعث شده تا بسیاری از تولیدی‌ها با کم‌تر از 50درصد ظرفیت مشغول به کار باشند.

حسین سلیمی با اشاره به مشکلات خاموشی در تابستان و قطعی گاز در زمستان، متوسط تورم بالا و کمبود نقدینگی در بنگاه‌ها، اهداف اقتصادی دولت را خوش‌بینانه خواند و گفت: با اینکه دولت اعلام کرده باید در سال جاری 4 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، اما با چنین مشکلاتی به این هدف دست نخواهیم یافت و وضعیت بهتر از سال گذشته نخواهد بود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

صمدی یکی از مهم‌ترین مشکلات را دوری از صنایع پیشرفته و مترقی دنیا دانست. به نظر این عضو اتاق بازرگانی دور افتادن از تحولات دنیا و رقابت‌های بازار و عدم دسترسی به بازارهای صادراتی دنیا باعث شده تا بنگاه‌ها در یک دور باطل قرار بگیرند و به بازار ایران محدود شوند. این محدودیت فرصت رشد و توسعه از نظر کمی و کیفی را از صنایع گرفته است.

دو عضو اتاق بازرگانی ناپایداری قیمت ارز و جهش قیمتی را از دیگر مشکلات صنایع دانسته که عامل اصلی رو آوردن به بازارهای سوداگرانه، دلالی، سفته‌بازی، تقاضای کاذب و هجوم رانت‌بازان و دلالان به بورس کالا هستند. به‌علاوه مسئله باعث شده تا صنایع در تأمین مواد اولیه دچار مشکل شوند و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آن‌ها سخت شده است. در چنین شرایطی به دلیل شرایط سخت برای مصرف‌کننده فرایند فروش نیز با مشکل مواجه می‌شود. به نظر صمدی جهش نرخ ارز و افزایش قیمت برخی کالاهای جهانی همگام با سیاست‌های انقباضی بانکی و بی‌انضباطی مالی دولت عارضه‌های مهم در صنعت کشور هستند.

سلیمی در خصوص مشکلات تأمین ارز و خرید مواد اولیه گفت: تولیدکنندگان باید برای دریافت ارز در صف بانک مرکزی بمانند. از طرفی تداوم و تشدید تحریم‌ها باعث شده تا تأمین ارز از سوی بانک‌های نیز به مشکل بخورد و صنایع دچار کمبود نقدینگی شوند. در نهایت برخی مسائل مانند عدم عضویت ایران در FATF و تحریم‌ها باعث شده تا امکان جابه‌جایی پول وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان مجبور باشند 10 تا 15 درصد هزینه بیشتری کنند و با واسطه پول انتقال دهند.

علیرضا کلاهی صمدی تحریم‌ها، محدودیت در دسترسی به بازارهای منطقه، اختلاف نرخ ارز در صرافی و بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و ضعف برند ملی را مهم‌ترین موانع پیش روی صادرکنندگان دانست. در نهایت این عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص مهم‌ترین توصیه به سیاست‌گذاران خواستار دخالت حداقلی دولت در بازار و بازگرداندن ثبات و پیش‌بینی پذیری به اقتصاد شد. حسین سلیمی نیز مشورت دولت با بخش خصوصی و در نظر گرفتن خواسته‌ها و منابع این بخش را راه‌حلی برای مشکلات دانست.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز