روبل چند است؟

همزمان با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین و حمله نظامی به این کشور، بخش‌های مختلف اقتصاد هر دو کشور به خصوص روسیه تغییراتی دارد. هم اکنون قیمت روبل روسیه در بازار ارزی ایران به 248 تومان رسیده و در مقایسه با روز گذشته 120 تومان افت قیمت داشته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بین المللی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، همچنین آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد نرخ کنونی روبل نسبت به مدت مشابه در ماه گذشته، تقریبا 30 درصد افت را به ثبت رسانده است. قاعدتا کاهشی شدن قیمت پول ملی روسیه و نوسان بازار ارزی این کشور قابل تصور بود. زیرا با شروع جنگ روسیه و حمله به اوکراین، تحریم‌های کشورهای مختلف علی الخصوص آمریکا علیه روسیه گسترش پیدا کرد. به نظر کشورهای مختلف با افزایش تحریم‌ها قصد کاهش دسترسی روسیه به منابع ارزی و مالی آن را دارند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

اقدامات بانک مرکزی روسیه در این روزها

این اتفاق یک شوک بزرگ را به نظام پولی و بانک مرکزی روسیه وارد کرده است. طبق آخرین اخبار در دسترس، مردم به بانک‌ها روسیه هجوم برده‌اند تا روبل خودشان را به ارزهای دیگر تبدیل کنند. در حقیقت، این اقدام باعث شده تا هیجان مردم کشور روسیه هم در تبدیل پول ملی کشور بیشتر شود و به این منظور اختلالاتی در نظام بانکی این کشور شکل بگیرد.

راز آسمان پایتخت

البته دولت و بانک مرکزی در برابر این اقدام مردم بی‌کار نماند و سه سیاست جدید را در پیش گرفت. اول اینکه نرخ بهره در یک اقدام کم سابقه با افزایش دو برابری به 20 درصد رسید. نکته دوم اینکه صادرکنندگان نفتی به منظور حمایت از بانک مرکزی روسیه باید منابع ارزی خود را به بازار ترزیق کنند که تاکنون 80 درصد این منابع هم عرضه شده است. سوم ممنوعیت اعطای وام خارجی و انتقال ارز توسط شهروندان به خارج از کشور روسیه است.

هر چند این اقدامات وضعیت بازار ارز روسیه را نسبتا متعادل کرده، اما به نظر کارشناسان فعال حوزه ارز، این قبیل تصمیمات تنها در کوتاه مدت موثر است و در زمان طولانی‌تر به دلیل مشکلات اقتصادی روسیه، هزینه بالای ادامه جنگ و گسترش تحریم‌ها، افت ارزش پول ملی دور از انتظار نخواهد بود.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر ارزش روبل

شواهد نشان می‌دهد که میزان التهاب ناشی از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین همه بازارهای مالی این کشور را دربرگرفته است. تا جایی که نرخ برابری دلار به روبل در معاملات روز دوشنبه هفته جاری به 118 واحد رسید. این رقم کمترین میزان ارزش پول ملی روسیه در برابر دلار اعلام شده است.

براساس نظریات کارشناسان، اگر قیمت نفت و گاز در حد فعلی خود باقی بمانند و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی کشور روسیه تحریم نشوند، شاید این مجموعه‌‌ها برای ارزآوری به بازارهای مالی در کوتاه مدت جوابگو باشند. به نظر مسدود کردن منابع مالی روسیه در بانک‌ها اروپایی و آمریکایی تاثیر زیادی روی شرایط اقتصادی روسیه دارد. دیوید مارش، رئیس مجمع نهادهای پولی و مالی، در این خصوص به سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرده که نوسانات بازارهای روسیه بیانگر این است که مسدود کردن دارایی بانک مرکزی روسیه در کشورهای غربی که به رهبری آمریکا انجام شده، حرکت موثری بوده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز