تحریم روسیه برای ایران یک فرصت است؟

شعله‌ور شدن آتش جنگ روسیه علیه اوکراین می‌تواند تا حدودی بر تجارت خارجی ایران تاثیر بگذارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازرگانی خارجی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بر اساس آماری که حدود دو هفته قبل منتشر شد، تجارت دو کشور ایران و اوکراین طی 10 ماه نخست سال جاری، حدود ۱۶۲ میلیون دلار بوده است. در این مدت ایران ۱۷۴.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۱۱۱.۷ میلیون دلار محصول از اوکراین وارد کرده است. گندم، ذرت، روغن آفتابگردان که از نهاده‌های مهم هستند در صدر جدول اقلام وارداتی از اوکراین بودند.

در مقابل ایرانی ۷۶.۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵۰.۸ میلیون دلار در ۱۰ ماهه نخست امسال صادرات انجام داده است. جالب اینکه میزان صادرات ایران به اوکراین در سال جاری ۳۸.۴ درصد در وزن و ۴۰.۳ درصد در ارزش افزایش داشته است. محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی مهمترین اقلام صادراتی بودند.

آریاک سفر

تجارت ایران و روسیه

تجارت ایران و روسیه بیش از 10 برابر بزرگتر از تجارت ایران و اوکراین است. در 10 ماه نخست امسال، حدود ۳.۸ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۸ میلیارد دلار تجارت میان دو کشور صورت گرفته است. سهم واردات ایران از روسیه ۲.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار بوده است. آنچه ایران از از روسیه وارد کرده بیشتر محصولات غذایی و کالاهای اساسی بوده است. بیش از ۶۹۴ میلیون دلار گندم، ۷۲.۲ میلیون دلار ذرت و یا جو و دانه‌های سویا، و همچنین کالاهایی مانند روغن دانه‌های آفتابگردان، اقلام نیمه‌صنعتی و مواد اولیه، چوب، کاغذ روزنامه و حدود ۹.۱ میلیون دلار اقلام دارویی در فهرست کالاهایی که از روسیه به ایران وارد شده‌اند، خودنمایی می‌کنند. در مقابل ایران حدود ۹۲۳.۱ هزار تن به ارزش ۴۸۵.۷ میلیون دلار کالا به روسیه صادر کرده است. حدود ۶۰ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی است.

آیا واقعا تحریم روسیه یک فرصت است؟

در چنین شرایطی که به نظر می‌رسد یک بازار صادراتی و یکی از منابع تامین نهاده‌ها فعلا مسدود شده است، علیرضا پیمان‌پاک، رئیس جوان سازمان توسعه تجارت در گفتگویی ویدئویی با اکوایران از فرصت‌های ایجادشده در جنگ روسیه علیه اوکراین سخن گفت. او اظهار داشت: تحریمی که در روسیه و بلاروس اتفاق می‌افتد برای ما یک فرصت است. ما باید سریعتر برنامه‌ریزی کنیم و از فرصت حذف رقبا در بازار هدفمان استفاده کنیم. طرح‌هایی برای استفاده از این فرصت‌ها نیز به دولت ارایه شده است.

سیدفخرالدین عامریان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل، دوشنبه اعلام کرد 40 درصد ذرت ایران از دو کشور روسیه و اوکراین وارد می‌شود. به نظر می‌رسد در صورت تداوم بحران میان روسیه و اوکراین، محدودیت برخی نهاده‌های دامی و کشاورزی در کشور احساس شود.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز