خطر ابتلا به نوع مرگبار کرونا در مبتلایان به یک بیماری شایع دهان

لست سکند

محققان بین المللی اعلام کردند یک بیماری شایع دهان و دندان می تواند خطر ابتلا به نوع مرگبار کرونا را افزایش دهد.

به گزارش کاماپرس، پیش از این می دانستیم افراد دارای بیماری های زمینه ای همچون دیابت، فشار خون و یا افرادی که به سرطان مبتلا هستند و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند بیشتر در معرض ابتلا به نوع مرگبار ویروس کرونا هستند اما تحقیقات جدید نشان داده است که یک بیماری شایع دهان و دندان نیز می تواند افراد را در برابر این ویروس خلع سلاح کند.

نتایج یک تحقیق جدید در دانشگاه بیرمنگام انگلیس نشان می دهد بیماری های لثه و جرم دندان نیز می تواند احتمال ابتلا به کووید ۱۹ شدید را افزایش دهد.

ویروس کرونا می تواند از طریق بزاق مستقیما وارد ریه شود

بنا به اعلام مدیسن نت، تحقیقات پیشین حکایت از این داشت که رگ‌های خونی بیش از مجاری هوا، در بیماری کووید ۱۹ تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اکنون تحقیقات جدیدی انجام شده که نتایج آن نشان می‌دهد غلظت بالای کروناویروس در بزاق و بیماری‌های لثه (پریودنتیت) با افزایش خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ ارتباط دارد.

راز آسمان پایتخت

همچنین مطالعات جدید گزارش می‌دهد که کروناویروس می‌تواند از طریق بزاق وارد ریه‌ها شود، چراکه ویروس مستقیماً از دهان به جریان خون، به ویژه در افراد مبتلا به لثه‌های بیمار، منتقل می‌شود.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

جرم دندان و التهاب لثه احتمال رسیدن ویروس به ریه را افزایش می دهد

دکتر «آئین چاپل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بیرمنگام انگلیس، در این باره می‌گوید: «این مدل ممکن است به ما کمک کند تا درک کنیم که چرا برخی از افراد به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و برخی دیگر به آن مبتلا نمی‌شوند. همچنین می‌تواند نحوه مدیریت ویروس را تغییر دهد و در جستجوی درمان‌های ارزان قیمت یا حتی رایگان مرتبط با دهان و در نهایت، نجات جان افراد باشد.»

به گفته محققان، ویروس با رسیدن به جریان خون می‌تواند با عبور از رگ‌های گردن و قفسه سینه به قلب برسد، قبل از اینکه به رگ‌های خونی ریه‌ها پمپاژ شود.

تجمع پلاک دندانی و التهاب لثه موجب افزایش احتمال رسیدن کووید ۱۹ به ریه‌ها می‌شود و نوع شدیدتر عفونت ایجاد می‌شود.

چاپل توضیح داد که بیماری لثه به میکروارگانیسم ها اجازه می‌دهد وارد خون شوند. وی گفت: «مسواک زدن دقیق و استفاده از نخ دندان برای کاهش تجمع پلاک، و همچنین دهان شویه های خاص یا حتی شستشوی آب نمک می‌تواند به کاهش غلظت ویروس در بزاق کمک کند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز