حباب سکه چیست؟

لست سکند

داشتن یک سرمایه گذاری مناسب در فلزات گرانبها، به اطلاعات کافی درباره نحوه خرید و فروش و محاسبه قیمت آن‌ها مربوط می‌شود. حباب سکه یکی از این مفاهیم است که همه سرمایه گذاران در بازار سکه باید با آن آشنایی نسبی داشته باشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار طلا و سکه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، معمولا سکه در مقایسه با زیورآلات طلا نقدشوندگی بالایی دارد و افراد با سرمایه‌های متوسط هم می‌توانند این دارایی را خریداری کنند. افرادی که قصد سرمایه گذاری در سکه را دارند باید حباب قیمتی آن را محاسبه کرده و سپس با توجه به این موضوع برای خرید این فلز گرانبها اقدام کنند. اما حباب چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه این گزارش مطالب مرتبط با حباب سکه و مسائل مربوط به آن برای اطلاع خوانندگان معرفی خواهد شد؛

اخبار مرتبط را بخوانید:

مفهوم حباب سکه

سکه هم مانند هر دارایی دیگری ارزش ذاتی دارد. این ارزش ذاتی سکه همواره با قیمت معاملاتی آن مقایسه شده و سپس با توجه به این مقایسه و اطلاعات به دست آمده از آن، سرمایه گذاران در مقام خریدار یا فروشنده در بازار این فلز گرانبها حاضر می‌شوند. در صورتی که قیمت معاملاتی سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر باشد، حباب سکه مثبت است. اگر ارزش ذاتی سکه از قیمت معاملاتی آن پایین‌تر باشد، حباب سکه منفی خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

برای محاسبه ارزش ذاتی سکه فرمول مخصوصی وجود دارد که اهل فن بعد از استفاده از این فرمول، برای خرید یا فروش سکه اقدامات لازم را انجام می‌دهند. در این فرمول به نرخ دلار بازار داخل و قیمت اونس توجه می‌شود و براساس آن حباب سکه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

خرید و فروش سکه با توجه به حباب آن

در حالت عادی و در صورت ثبات نسبی شرایط، اگر ارزش ذاتی سکه کمتر از ارزش معاملاتی محاسبه شود و در واقع حباب مثبت باشد، بهتر است از خرید این فلز گرانبها خودداری کرد. در صورتی هم که شرایط برعکس باشد، خرید به صرفه است و نباید سکه‌های موجود را فروخت. اما این موضوع مربوط به شرایط ثبات نسبی و وضعیت اقتصادی نسبتا پایدار است. در صورتی که شرایط متناوب باشد، باید علاوه بر حباب سکه، عوامل دیگری را هم در نظر گرفت تا برای خرید و فروش این فلز گرانبها اقدام کرد.

توجه به سایر عوامل برای معامله سکه

مثلا ممکن است در حال حاضر قیمت دلار 20 هزار تومان باشد و اونس جهانی هم در محدوده هزار و 900 دلار قرار داشته باشد. سپس با توجه به نرخ این دو عامل، محاسبه حباب سکه صورت بگیرد و میزان آن هم مثبت اعلام شود. با این حال برخی از معامله گران سکه را خریداری و نگهداری می‌کنند. احتمالا برای اغلب افراد تازه وارد این سوال مطرح می‌شود که چرا این افراد با وجود حباب مثبت، به خرید بیشتر این فلز گرانبها اقدام کرده‌اند؟ در پاسخ باید گفت این افراد با توجه به اطلاعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ دلار و اونس در آینده نه تنها کاهشی نمی‌شود، بلکه بالاتر هم خواهد رفت. بنابراین در چنین شرایطی خرید برای معامله گران و فعالان بازار سکه سودآور خواهد بود. عکس این موضوع هم اتفاق می‌افتاد.

به هر حال علاوه بر توجه به حباب سکه، داشتن اطلاعات درباره عوامل موثر در تشکیل این حباب، یعنی آینده قیمتی دلار و اونس، هم در جریان خرید و فروش سکه مهم به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز