جهش ۱۰ برابری قیمت ورق فولاد در دولت دوازدهم

لست سکند

یک پژوهشگر اقتصادی با انتشار نموداری در کانال خود در شبکه های اجتماعی بیان کرد قیمت ورق فولاد در دولت دوازدهم 10 برابر جهش کرده است.

به گزارش کاماپرس، ورق فولادی در صنایع مختلف از خودروسازی تا صنایع تولید لوازم خانگی کاربرد فراوانی دارد و بازار این محصول همواره پررونق و البته پرحاشیه است.

علت حاشیه های این بازار نیز فزونی تقاضا بر عرضه، مکانیسم قیمت گذاری و صرفه بیشتر صادرات نسبت به فروش در بازار داخلی عنوان می شود.

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی اخیرا با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود به افزایش قیمت ورق فولاد پرداخته و نوشته است؛ قیمت ورق فولاد گرم شرکت فولاد مبارکه (تولیدکننده و عرضه کننده انحصاری) با بیش از ۱۰ برابر افزایش نسبت به شروع به کار دولت دوازدهم (۱۴۰۰-۱۳۹۶) به ۱۹۳۴۲۰ ریال در کیلوگرم در فروردین ۱۴۰۰ صعود کرد که ۲۷۰ درصد نسبت به ماه مشابه در سال قبل بالا رفته است.

راز آسمان پایتخت

قیمت ۱۱ اردیبهشت ورق فولاد هر کیلوگرم ۲۴۰۰۰ تومان

سلطانی در ادامه نوشت: قیمت یا هزینه تولید نهاده های تولید فولاد شامل سنگ آهن، گاز، برق و نیروی کار در یک سال گذشته چقدر افزایش یافته که قیمت فروش فولاد بایستی ۳.۷ برابر گردد؟ این نهاده ها حق همه مردم ایران است، اما مافیای فولاد در دولت با حمایت از واحدهای فولادی (حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان)رانت ایجاد شده در زنجیره فولاد کشور را بین وابستگان و ذینفعان تقسیم می کند.

وی در پایان این پست انتقادی خاطرنشان کرد: مقام مسئول ارشد دولتی که در ظاهر ادعای دفاع از منافع مردم (و مبارزه با گرانی) را دارد، در عمل حفظ منافع بنگاه های خصولتی پتروشیمی، فولادی و … را دنبال می کند. مداخله دولت و بانک مرکزی برای حفظ قیمت بالای دلار جهت تامین منافع بنگاههای رانتی-خصولتی صنعتی و معدنی صورت می گیرد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز