تیبا2 دست دوم بخریم یا ساینا ؟

با توجه به گرانی‌های بیش از اندازه در بازار خودرو بسیاری افراد تمایل به خرید خودروی دست دوم دارند که عدم آگاهی از خرید درست در این بازار سبب متضرر شدنشان خواهد شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بسیاری از خریداران خودرو از آنجایی که خرید محصول صفر برایشان کمی سخت و دارای هزینه بسیار است سراغ خودروهای دست دوم بازار می‌روند که در این مطلب سعی شده به بررسی و مقایسه دو خودرو تیبا2 و ساینا پرداخته شود تا متقاضیان آگاهی نسبی از خرید هر کدام از آن‌ها پیدا کنند.

ساینا و تیبا2 دو محصول از شرکت سایپا هستند که نسل پراید با پلتفرم ایکس 200 را ادامه داده‌اند، ولی امکانات بیشتری نسبت به پراید دارند. همچنین از لحاظ فنی و امکانات رفاهی نیز شباهت‌هایی بسیار به تیبا صندوق‌دار دارند و شاید بتوان بیشتر تفاوت این دو محصول سایپا را از لحاظ ظاهری دانست. البته گفتنی است که کلاس خودرویی این دو محصول با هم متفاوت است ولی به خاطر شباهت‌هایی که دارند خریداران بسیاری این دو محصول را در مقام مقایسه قرار می‌دهند. در دامه ویژگی تیبا2 و ساینا و همچنین نکات مهم در هنگام خرید خودرو دست دوم برای اطلاع خوانندگان بیان خواهد شد؛

تفاوت ساینا و تیبا2 از لحاظ ظاهر و فنی

در نگاه اول ساینا جلوبندی اسپرت‌تری داشته در حالی‌ که تیبا2 طراحی گنگی دارد و شاید بتوان گفت خریداران را جذب نمی‌کند. سایپا در نمای جلویی ساینا چراغ‌های کشیده و اسپرت‌تری را طراحی کرده و در نمای جلو پنجره نیز از تیبا2 پیشی‌ گرفته است. چراغ‌های این محصول اسپرت و اندازه معقولی دارد .همچنین نمای عقب این خودرو نیز جوان پسند است.

راز آسمان پایتخت

در قسمت کاپوت به تیبا 2 ایراداتی وارد است. چون طراحی این قسمت باعث شده خودرو مذکور از حالت اسپرت خارج شود. این مسئله نشان می‌دهد سایپا با تولید این خودرو سعی در رفع نواقص تیبا داشته و فقط به تغییراتی در نمای عقب بسنده کرده است. چراغ‌های ساده و جلو پنجره‌های کوچک، طراحی خاضی را نشان نمی‌دهد. حتی با خطوط روی بدنه نیز جذابیتی ایجاد نشده است. البته نمای عقب این محصول با تیبا کاملا متفاوت بوده و همین موضوع باعث جلب توجه تیبا بین جوانان می‌شود.

از لحاظ مشخصات فنی این دو محصول تقریبا مشابه به هم هستند. پیشرانه هر دو محصول 4 سیلند ام 15و حجم موتور هر دو 1/5 لیتر است. این دو خودرو حداکثر قدرتی برابر با 87 اسب بخار دارند، حداکثر گشتاور هر دو 128 نیوتن‌متر است و هر دو محصول سایپا به گیربکس 5 دنده دستی مجهز شده‌اند. مصرف سوخت تیبا2، تقریبا 6/9 لیتر در 100 کیلومتر است در حالی که ساینا در هر صد کیلومتر 7 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این مدل تیبا 13 ثاینه زمان نیاز دارد که به شتاب 0 تا 100 برسد، در حالی که ساینا 12/8 ثانیه زمان لازم دارد. آخرین تفاوت فنی این دو خودرو را می‌توان در حداکثر سرعت دانست که مدل مذکور تیبا 170 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد، اما سرعت ساینا 175 کیلومتر بر ساعت است.

از لحاظ امنیت تیبا 2 و ساینا چه تفاوتی دارند؟

هیچ کدام از خودروهای تیبا2 و ساینا دارای سیستم ترمز فوق‌العاده‌ای نیستند و فقط سیستم ترمز ضدقفل آ بی اس دارند که تنها گزینه ایمنی این دو خودرو به حساب می‌آید. از آنجایی که این دو محصول به ترمز اظطراری، ای پی اس و ای بی دی مجهز نشده‌اند، هنگام رانندگی به خصوص در هوای بارانی و همچنین در پیچ‌ها راننده باید بسیار مراقب سرعت باشد. اما این دو محصول سایپا برای سرنشینان جلو کیسه هوا دارند.

تفاوت کابین دو محصول سایپا

کابین تیبا2 از متریال پلاستیک خشک تولید شده که درون کابین حس پراید را تداعی می‌کند. شیشه عقب این محصول کمی کوچک است، ولی دید جلو مناسب و قابل قبول را ارائه می‌دهد. با این حال فضای ساینا مدرن‌تر از تیبا2 بوده و داخل کابین این محصول یادآور پراید نیست. متریال به کار رفته در ساینا از پلاستیک است ولی کیفیت بالاتری نسبت به متریال کابین تیبا2 دارد. ساینا از خودروهای سدان است به همین خاطر راننده دید عقب بهتری دارد، ولی آینه‌های کنار ساینا عملکردشان از تیبا2 ضعیف‌تر است. شاید مهم‌ترین آپشن ساینا در کابین را بتوان کامپیوتر کوچک سفری و سنسورهای دنده عقب دانست که تیبا2 فاقد آن است.

هنگام خرید خودرو دست دوم باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در ابتدا به رنگ خودرو حساس باشید که در قسمت گلگیر، درها، سقف و… رنگ نشده باشند. تمام اجزای بدنه خودرو را بررسی کنید که آثاری همچون رنگ‌پریدگی، ترک‌خوردگی، آچارخوردگی، تعویض کاپوت و مواردی از این قبیل مشاهده نشود. خریدار خودرو دست دوم بداند که محصول را باید از لحاظ فنی بررسی کند که شامل موتور، چراغ‌ها، بوق، ترمز و … می‌شود. در صورتی که فرد خریدار نسبت به این موضوعات آگاهی ندارد بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرد. ضمنا قبل از خرید خودرو دست دوم از کارکرد آن اطلاع پیدا کنید، زیرا بعضی از کارشناسان میزان متوسط پیمایش یک خودرو در سال را 20 هزار کیلومتر می‌دانند. یک مورد بسیار مهم دیگر بررسی حتمی لاستیک‌های خودرو است که باید آج داشته باشند. نکته آخر اینکه قبل از خرید باید تست رانندگی با خودرو دست دوم شود تا به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا برخی ایرادها فقط با تست رانندگی مشخص خواهد شد. با در نظر گرفتن این مسائل و ویژگی خودروهای تیبا2 و ساینا، امکان انتخاب گزینه درست خودرو دست دوم وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تیبا2 دست دوم بخریم یا ساینا ؟

  1. ساینا تیبایی گفته:

    شتاب و جمع و جور میخای تیبا ۲
    ماشین خانواده با امکانات خوب و طراحی داخلی شکیل زیبایی میخای ساینا ، مابقی موارد یکیین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز