تهران تجزیه می‌شود؟/ جزئیات تشکیل شهر جدید پرند 2

تور لحظه آخری-کاماپرس

بر اساس طرح کارگروه زیربنایی استان تهران، بخشی از اراضی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با مساحت حدود ۵۰۰ هکتار، به بارگذاری مسکونی و جمعیتی اختصاص می‌یابد. این مساله در حالی عنوان شده که حدودا یک ماه از طرح موضوع تجزیه تهران و شکل‌‌‌گیری استان تهران غربی می‌گذرد.

به گزارش کاماپرس، این شهر جدید قرار است با ظرفیت ساخت 40 هزار واحد مسکونی، برای حدود ۱۲۰ هزار نفر تامین مسکن کند. در حقیقت نوعی شهر، مشابه شهر جدید پرند یا “شبه پرند” ایجاد خواهد کرد. تخمین زده شده که این بارگذاری مسکونی، معادل نیمی از واحدهای مسکن مهر، شهر جدید پرند است.

البته این طرح باید ابتدا در شورای برنامه‌‌‌ریزی استان تهران و شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شود. طرح بارگذاری جدید در اراضی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اولویت اسکان و تامین مسکن پرسنل فرودگاهی مطرح شده است، اما وجود چهار مسئله مهم مانع از تحقق کامل این هدف می‌شود.

بیشتر بخوانید:

1-کمبود منابع آب

مشکل اصلی تهران مربوط به بحران آب است. بیشتر کارشناسان معتقدند که بحران آب تهران می‌تواند به عدم تصویب طرح بارگذاری مسکونی ۴۰ هزار واحدی در اراضی فرودگاهی امام (ره) منجر شود. به همین دلیل این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رای مثبتی دریافت نکرده و ممکن است منتفی شود.

راز آسمان پایتخت

ایجاد رقیب برای شهر تازه نفس پرند

مسئله دوم این است که احداث این شهر نزدیک به شهر جدید پرند، باعث رقابت قوی بین دو شهر می‌شود و به اصطلاح شبه پرند ایجاد می‌کند. شهر جدید پرند هنوز به لحاظ خدمات و منابع به حد کافی پیشرفت نکرده و ایجاد شهر جدید، به تمرکز منابع بیشتر نیاز دارد.

تهران تجزیه می‌شود؟/ جزئیات تشکیل شهر جدید پرند 2-کاماپرس

خرید واحدهای مسکونی برای سرمایه‌گذاری و نه سکونت

مسئله سوم این است که در شهر جدید پرند نیز، بخشی از واحدهای مسکونی در مالکیت غیرتهرانی‌ها قرار دارد و به محلی برای سرمایه‌گذاری ملکی تبدیل شده است. این مسئله می‌تواند در شهرهای جدید نیز تکرار شود. تجربه نشان می‌دهد که رویدادهای بازار مسکن در تهران به سرعت به حومه تهران نیز منتقل می‌شوند و این مناطق را به مکانی برای سوداگری ملکی تبدیل می‌کند.

تضاد در مفهوم جمعیتی

مسئله چهارم به تضاد بین بارگذاری جدید جمعیتی و تقویت مناطق غرب و جنوب غرب تهران مربوط است. بارگذاری جدید جمعیتی و سنگین‌‌‌تر کردن غرب و به نوعی جنوب غرب تهران در شرایطی مطرح شده است که به طور همزمان تصمیم به سبک‌‌‌سازی پایتخت از طریق تجزیه این استان و ایجاد استان تهران غربی با مرکزیت “شهریار” گرفته شده بود.

تجزیه تهران عمل غیرکارشناسی؟

در این رابطه، ابوالفضل مشکینی مدیرکل اسبق مسکن و شهرسازی استان تهران درباره ساخت شهر جدید در اراضی فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: بارگذاری جمعیتی در شهر جدید مسکونی، مشکل مسکن را حل نمی‌کند. تهران به حد اشباع جمعیتی رسیده و ساخت شهر جدید در حومه نیز مشکل پایتخت‌نشینان را حل نخواهد کرد. تعداد زیادی از واحدهای مسکونی در تهران خالی از سکنه هستند و باید به جای ساخت شهر جدید این واحدها با مدیریت صحیح و استفاده از ابزارهای مالیاتی، به بازار عرضه شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، این کارشناس حوزه مسکن ضمن تاکید معضل ساخت و ساز در حومه با مدیریت صحیح حل می‌شود، افزود: برای کاهش بار فعالیت در تهران باید بارگذاری‌های بدون برنامه متوقف شود. تجزیه تهران و جدایی برخی شهرها از پایتخت، عمل غیرکارشناسی است و ممکن است هزینه‌های اقتصادی را بیشتر کند. مدیریت یکپارچه بهتر است چرا که تمام شهرها به لحاظ ترافیکی و اقتصادی به پایتخت وابسته هستند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز