تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت

وکالت

موسسه وکالت یک سازمانی غیر تجاری است که با وکلای متعدد و متخصص در زمینه‌های متفاوت خود خدمات حقوقی ارائه می‌دهد. موسسه وکالت در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ثبت شده و از کانون وکلای دادگستری نیز مجوز فعالیت دریافت کرده است. نکنه حائز اهمیت این است که بسیاری موسسات وکالت را همان دفاتر وکالت می‌دانند این در حالیست که دفتر وکالت معمولا توسط یک وکیل دادگستری تاسیس شده و ممکن است یک یا چند وکیل جوان‌تر هم در آن فعالیت داشته باشند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی وظایف موسسات وکالت، مزایای استفاده از خدمات آن‌ها، چگونگی ثبت این موسسات و اخذ مجوز همچنین تفاوت آن‌ها با دفتر وکالت ‌پرداخته است.

 وظایف موسسات وکالت

اولین و مهم‌ترین وظیفه موسسات وکالت، مشاوره حقوقی با افراد، سازمان‌ها یا شرکت‌های بزرگ است که انواع مختلفی مانند مشاوره خانواده، ارث، مالیات، تجاری، حقوقی و … دارند. وظیفه بعدی این موسسات بستن قرارداد وکالت میان شخص حقیقی و حقوقی است. از دیگر وظایف‌شان می‌توان به وصول مطالبات، انجام دادن امور حقوقی، رسیدگی کردن به موارد کیفری، قبول پرونده‌هایی با امور خانواده، داوری کردن و… اشاره کرد.

موسسه وکالت-کاماپرس

مزایای دریافت خدمات از موسسات وکالت

موسسات وکالت علاوه بر ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها، باید از کانون وکلای دادگستری نیز مجوز داشته باشند. موسسه مانند یک سازمان دارای بخش‌ها و دپارتمان‌های جداگانه است که در هر بخش، وکلای متخصص و با تجربه در موضوع خاصی فعالیت می‌کنند و هر پرونده به متخصص آن سپرده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

موسسه وکالت دارای ساختار نظام مند بوده و در آن تقسیم کار به نحوی است که امکان نظارت‌های درون سازمانی بر وکلا، آموزش آنان، کیفیت خدمات حقوقی و پیگیری پرونده‌ها به شکل مطلوبی انجام می‌شود. موسسات وکالت به دلیل داشتن وکلای متعدد و توانمند، این امکان را دارند که در پرونده‌ها نظر جمعی وکلای خود را در نظر گرفته و در نتیجه شانس موفقیت موکلان خود را در پرونده‌ها بالا ببرند.

چگونگی ثبت موسسه وکالت

براساس رأی صادره از سوی دیوان عدالت اداری، تاسیس موسسه وکالت به مجوز کانون‌های وکلای دادگستری نیاز دارد و بدون آن، تاسیس موسسه وکالت خلاف قوانین است. در غیر این صورت، تاسیس موسسه وکالت غیر قانونی خواهد بود. تاسیس موسسات وکالت، دست دلالان را از بازار وکالت کوتاه می¬کند و این به نفع مردم است؛ چراکه در گذشته افرادی بدون داشتن مجوز در این زمینه فعالیت می‌کردند و مشکلات زیادی را به وجود می‌آوردند.

برای ثبت موسسه وکالت به ۲ وکیل که یکی از آن‌ها از حداقل ۱۰ سال سابقه وکالت داشته باشد نیاز داریم. به علاوه باید دو نسخه از اساسنامه شرکت، دو نسخه از شرکت‌نامه، دو نسخه از صورت­‌جلسه، مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی به همراه نسخه کپی از آن‌ها، گواهی عدم جرایم کیفری و یا سوء پیشینه، قرارنامه ضمیمه به متن صورت‌جلسه و نسخه اصلی وکالت‌نامه را ارائه دهند.

در قدم اول دو نفر به عنوان هیت مدیره معرفی می‌شوند که باید پروانه تاسیس را از قوه قضاییه دریافت کنند. لازم به ذکر است برای تمدید ثبت موسسه وکالت هم باید پروانه از سوی قوه قضاییه تمدید کنید. سپس  باید یک نام برای موسسه وکالت خود انتخاب کنید که حتما در ابتدای نام انتخابی کلمه “موسسه” ذکر شود. در عین حال از انتخاب کلماتی مانند “حقوقی” که شرح دهنده نوع فعالیت موسسه است خودداری کنید. نام مورد نظر باید داری ۳ بخش باشد و اسامی لاتین نیز انتخاب نکنید.

در قدم سوم باید اساسنامه ­موسسه غیر تجاری تنظیم کنید که در آن تمامی مشخصات و محدوده فعالیت‌های موسسه وکالت ذکر شده باشد. نام موسسه وکالت، نام موسس‌ها، مشخصات آن‌ها به همراه اقامتگاه قانونی‌شان هم باید ذکر شود. این اساسنامه حتما باید به تایید کانون وکلای دادگستری برسد. پس از تایید نام، باید مدارک تنظیم و امضاء شده را به اداره ثبت شرکت برسانید. در این مرحله باید برای موسسه خود حساب بانکی افتتاح کنید. پس از دریافت آگهی تاسیس، می‌توانید موسسه وکالت خود را پس از ۷ روز کاری، ثبت و تاسیس کنید.

موسسه وکالت-کاماپرس

تفاوت موسسه وکالت با دفتر وکالت

دفتر وکالت معمولا توسط یک وکیل دادگستری تاسیس شده و ممکن است یک یا چند وکیل جوان‌تر هم در آن فعالیت داشته باشند. در سوی مقابل، موسسه وکالت دارای یک شخصیت حقوقی مستقل، وکلای متعدد و متخصص در حوزه­های مختلف است که تحت یک ساختار سازمانی نظام‌مند واحد فعالیت می‌کند. در کشورهای توسعه یافته، دیگر دفاتر وکالت به شکل سنتی آن وجود ندارد و خدمات حقوقی اغلب به شکل موسسه ارائه می‌شود. موسسه وکالت و دفتر وکالت هر دو توسط وکیل دادگستری تاسیس می‌شود، اما به طور کلی موسسات وکالت برای رفع ضعف‌های دفاتر وکالت ایجاد شدند و توسعه پیدا کردند.

اخذ وکیل از “موسسه حقوقی دادپویان”

موسسه حقوقی دادپویان در سال ۱۳۹۱ توسط سید محمد صادقی (از وکلای برجسته پایه یک دادگستری) ثبت شد. در موسسه دادپویان بیش از ۳۰ وکیل پایه یک دادگستری و ۱۴ کارشناس حقوقی جهت ارائه خدمات حقوقی گرد هم آمده­اند و تمام پیگیری‌های مربوط به پرونده توسط وکلای متخصص و کارشناسان حقوقی این موسسه به بهترین شکل انجام می‌شود. تمام پرونده‌های ارجاع شده به دادپویان توسط سه وکیل متخصص و مدیر حقوقی موسسه بررسی خواهد شد تا تمام راهکارهای حقوقی ممکن بررسی شود.

متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان دادپویان می‌­توانند با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۷۸۳۱ تماس گرفته یا به نشانی اینترنتی https://dadpouyan.vip مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز